Haantje..

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Massaman
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 mei 2017 15:08
Land: Nederland
M/V: M

Haantje..

Berichtdoor Massaman » 22 mar 2018 15:22

Ons Ayam Cemani haantje wil ook constant het haantje zijn en pikt op ons Orpington hennetje (omdat dat de grootste is?). Hij probeert haar regelmatig te pakken en heeft haar vandaag al twee keer van de tafel en loopplank afgeduwd. Ze zijn beiden bijna twee weken oud. Er zitten ook nog 2 Ayam Cemani hennetjes in de kooi.

Nu snap ik dat dat natuurlijk kippengedrag is, maar dat betekent niet dat ik er blij mee ben. :gutgut: Straks bezeert ons hennetje zich echt, en ik heb toch echt liever het hennetje dan de haan.

Is er een manier om dit af te leren, bijvoorbeeld door de haan "straf" te geven? Of heeft dit echt geen enkele zin? Anders zit ik te twijfelen tussen de haan helemaal wegdoen of apart te zetten, al is helemaal weg doen wel zonde van het vlees.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Haantje..

Berichtdoor Fryske » 22 mar 2018 15:38

Als ik het zo lees is er niks aan de hand. Normaal kuikengedrag. Mss. is het orpingtonhennetje wel een haantje?! Kan ook nog. Groot en klein snapt een kip niks van. Ik zou als je bang bent voor schade door het van hoogte vallen gewoon de kuikenconstructie lager zetten. En straffen? Neh....dat werkt niet...Hoe dan?

Massaman
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 mei 2017 15:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Haantje..

Berichtdoor Massaman » 22 mar 2018 16:24

De kooi lager zitten is voor mij geen optie, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk het verplaatsen van de haan naar een stuk minder luxe onderkomen.

Gewoon, een tikje tegen het koppie oid wanneer hij iets fout doet? Werkt dat niet bij zulke beestjes?

En pff, ik hoop niet de Orpington ook een haantje blijkt.. Hij is zo leuk, en dan moeten we hem wegdoen. Springt nu heel gezellig op mijn schouder terwijl ik rustig achter de laptop zit!

Dank voor de reactie

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Haantje..

Berichtdoor Fryske » 22 mar 2018 16:41

Het zijn geen kinderen of hondjes. Beetje sneu hoe je over een kuikentje van twee weken spreekt. Je kan een kuikentje niet alleen zetten. Dat is dierenkwellerij. Sorry dat ik dit zo schrijf, maar dit moet me van het hart. Als je even rustig nadenkt dan zal er vast wel een oplossing voor zijn. Hoop ik!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Haantje..

Berichtdoor Fryske » 22 mar 2018 17:40

PS. Hou er in ieder geval rekening mee dat het orpiekuikje wel eens een haantje zou kunnen zijn. Hennetjes doen het ook wel maar meestal zijn de op schoot, schouder, etc. springers haantjes (de voorsten)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Haantje..

Berichtdoor Kip La La » 22 mar 2018 17:41

Ik zou zeker niet gaan ingrijpen maar ze hun eigen kippengang laten gaan.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Haantje..

Berichtdoor Fryske » 22 mar 2018 18:47

Ik ook! Gewoon hun kuikengedrag accepteren. Is echt leuk hoor :duimop:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haantje..

Berichtdoor danielb » 23 mar 2018 19:11

je kunt dat het haantje inderdaad niet afleren tenzij je 24 uren per dag bij de kuikens zit :gutgut:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten