Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Zijdehoeder » 18 apr 2018 09:12

Aan je zorg en aandacht zal het niet liggen! Is die andere kip ook nog broeds, of alleen maar als ze eitjes ziet?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 18 apr 2018 11:24

Dag 2 - 3
Gisterochtend was Pearl met voedertijd uit haar nest gekomen en stond de hele tijd rondjes te draaien en te onderzoeken hoe ze in de grote ren/bij de andere kippen kon komen.

Ik vertrouwde het zenuwachtige gedrag niet (omdat ze ook nog niet zo lang broeds is) en heb het tussendeurtje toen maar opengezet zodat ze haar ding kon doen. Ik moest zelf naar t werk en had ook geen tijd om te blijven kijken. Pino zag direct haar kans en ging linea recta naar de broedeitjes om ze warm te houden.

Toen ik tegen de avond thuiskwam zaten ze weer gezellig met zijn drieën te broeden. Ik heb het maar zo gelaten. Voor nu gaat het prima zo. Even een paar dagen toezieny hoe dit zich ontwikkeld.

Vorige keer had ik ook drie mutsen op 2 legnesten. Dat ging prima tot de eitjes van het eerste nest uitkwamen. Dat gaf toen te veel onrust voor Pino die op het andere nest zat. Zij moest nog een weekje broeden. Ze kwam van haar nest af en ging de indringer/kuikens pikken. Maar nu komt hopelijk alles tegelijk uit.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 21 apr 2018 10:18

Dag 6
Ook Tammie is nu broeds geworden en wil er ook bij gaan liggen. Gister zat Pino aan de ene kant op 6 eitjes En de drie zusjes uit 2015 aan de andere kant op de 6 andere eitjes.

Het lijkt me beter om de boel weer op te delen. Wat denken jullie?. Pino en Pearl in het hokje op de eitjes. En de andere dames in het andere deel met uiloop naar de buitenren. Ik kan er nu ook bij blijven en ingrijpen als er raar gedrag ontstaat door de afsluiting.

Ik wil morgenavond (dag 7) als het donker is één keer schouwen om de onbevruchte eitjes er uit te halen. Of kan ik dan beter nog een dag of 2 langer wachten?
Gister bij de Welkoop een schouwlamp gezien maar niet gekocht. € 22,50 is veel geld voor eens in de 3 jaar eitjes checken als het ook anders kan.. Ik heb eens gelezen dat het met een wc rolletje en zaklamp ook kan. Heeft iemand daar ervaring mee? Moet de zaklamp zo sterk mogelijk?

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Frankkip » 21 apr 2018 20:20

Zaklamp moet inderdaad sterk zijn , zo`n goedkoop ding van action doet het hier prima.Als de batterij maar vol is. Eigenlijk moet je op t wc rolletje een rubber ring leggen bv van de gootsteen afvoer, zodat zo weinig mogelijk licht erlangs ontsnapt. Ik heb ook voor het eerst in paar jaar eens 8 seramakuikens (uit 10 eieren)uitgebroed, en ze zo met sukses geschouwd. Toch wel weer erg leuk om weer eens kuikens te hebben.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 21 apr 2018 21:17

Heb je geen mobiele telefoon? Daar het lampje van is heel sterk en goed. Gebruik zelf nooit mijn schouwlampjes meer.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 21 apr 2018 21:40

Bedankt allebei.
Tip van Fryske , klinkt heel makkelijk. Lampje direct tegen t ei houden? Hoe is de bevruchting t beste te zien? Met de bolle kant of de zijkant van t ei tegen t lampje?.

Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Zijdehoeder » 22 apr 2018 07:48

Heb je al geschouwd? Als je het met een wc-rolletje doet, dan moet je het eitje eigenlijk dwars houden, anders zakken die kleine krieleitjes er zo doorheen... (Het zou jammer zijn als ze kapot vallen.) Dwars kan je in ieder geval goed de luchtkamer zien!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 22 apr 2018 09:00

Lampje van je mobiel tegen de bolle kant van het ei en dan ietsje schuiven, maar dat zie je vanzelf. Als je het linkje van Lin even opzoekt dan heb je voorbeeldfoto's en filmpjes met 7 dagen op pagina 2 :-D

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 22 apr 2018 09:03

viewtopic.php?f=11&t=82427&start=10

Waar je dat felle lichtje ziet is dus je mobiel.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 22 apr 2018 12:42

Dag 7.
Schouwen:
Dank weer allebei. Ik heb nog niet gekeken. Dat ga ik vanavond doen als het donker is. Dan hoef ik niet met de eieren te slepen.

Na alle uitvoerige tips lukt het vast om er de onbevruchte eitjes .uit te halen. Tnx. :bril:

Broeden:
De verbinding tussen de twee hokken is dus gesloten. Ik had zonet beide hokkenl opengezet naar de tuin om de kippen lekker de ruimte te geven.

De broedse kipjes die ik gister uit het broednest had gehaald vonden het fijn dat ze via een omweg weer op t nest konden. En Pearl was blij dat ze het stokje kon overdragen om even lekker te zandbadderen. Wel lief om te zien die gezamelijke broedzorg. :ilove: Maar ik heb nu de 2 zorgzame tantes toch maar weer buiten gezet en het hokje weer helemaal dichtgedaan.

Pino laat geen andere kippen in haar nest.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten