Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Isabel » 15 jun 2018 20:25

:lachrol:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 16 jun 2018 09:53

:lol: Bovenop een helicoptertje gaan zitten zal ook niet lukken.

Trea schreef:We zitten in de tuin. Dus durf ik de kuikens wel buiten te laten achter het konijnenhekje.

even later genietend van een lekkere perencider zie ik inneens een kuik in de tuin en een kuik recht omhoog vliegen als een helicopter. Ze komt 10 cm boven het hekje uit. Met een voorwaartse vliegbeweging gaat ze over het hek en komt met een een zachte landing in het walhalla (de tuin) . 1 minuut later volgt kuik nr 3 op dezelfde kunstige manier.

Heel jammer dat ik niet hebt gefilmd. Misschien morgen in de herhaling.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 26 jun 2018 00:30

De kuikens groeien gestaag door. Ik blijf erbij dat er een haantje en twee hennetjes zijn. ;)
De kuikens mogen nu savonds even met de grote kipjes op stap. Meestal onder toezicht maar ook af en toe met een oogje in het zeil.

Er is wel iets geks aan de hand. De kuikens gaan ineens niet meer op stok maar kiezen steeds voor het legnest. De twee kippen die nog aan de leg zijn (vermoedelijk Black en Pearl) leggen onder de zitstokken ipv in het legnest.

Pino is moeder nr 1 maar heeft assistentie gekregen van Tammie. Die is een beetje kloekig en wil graag meezorgen voor de kuikens. Ze dreutelt veel om de kuikens heen en is altijd lief voor de kuikens. Ze gedraagt zich ook als oppashaantje als de kuikens buiten lopen en gaat nu ook bij Pino en de kuikens in het nest.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 26 jun 2018 08:27

Het zou nu wel duidelijk moeten zijn wat het is. Nog even dan nemende moeders afstand. Fijn dat je zo'n mooie verdeling hebt :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 23 jul 2018 07:42

De kuikens zijn nu 11 weken oud.

Na een korte vakantie weer terug. De groepsdynamiek is inmiddels veranderd. En Oscar het haantje laat al horen dat hij kan kraaien.

3 broedse dames bevolken een legnest. Oscar het jonge haantje bleef liever buiten slapen.

De 3 broedse tuthola's uit het nest gehaald en Oscar in de ren gezet. Maar toen gingen de 'kippen aan het dansen'. Oscar wordt door 2 broedse dames niet getollereerd. Hij krijgt bij elke confrontatie met Black en Ini mini zwaar op zijn kop. De 2 Doornikse hennetjes trekken samen op met broedmoeder Pino en de zorgzame witpatrijzen.

De Doornikse kuikens zijn nu net groot als de Hollandse krieltjes. En mogen nu ook zonder toezicht buiten. Daar kan Oscar, zijn aanvallers Black en Ini mini ook makkelijk ontlopen.

Maar bij t op stok in de avond gaan breken ze de tent weer af en krijgt Oscar het zwaar te verduren. Dit is echt niet fijn voor Oscar.

Om de boel weer rustig te krijgen zet ik het legnest weer open. Binnen korte tijd zijn de 3 mutsen weer in t legnest en zit Oscar op stok. Fijn dat ik nog een extra hokje heb. Dat komt nu goed van pas om daar Oscar in te zetten voor de nacht. De 3 mutsen weer uit het nest gezet. Het legnest gaat nu op slot om de 3 tuthola's broedsaf te maken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Kip La La » 23 jul 2018 08:49

Een extra hok(je) is altijd een goede investering.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 23 jul 2018 09:11

Echt wel! Vraag me alleen af of ik het haantje s'nachts alleen zou zetten. Denk het niet.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 23 jul 2018 12:57

Waarom niet Fryske?

Ik was sowieso al van plan om het haantje s nachts steeds apart te gaan zetten als hij te veel geluid gaat produceren. In het extra hokje (hanenhokje) is het vrij donker en dat kan ik desnoods ook nog achterin de tuin, tussen de struiken zetten zodat het geluid meer wordt gedempt.

Nu begon hij pas na 8 uur te kraaien, ongeveer 10 minuten nadat hij weer bij de dames mocht. Vanochtend ging het prima. Alleen 2 dames zaten toch weer op t nest toen ik aan het werk ging.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 23 jul 2018 13:46

Een haan hoort gewoon in de groep. Net zoals de hennen. Bij een hen zou het sneu zijn als ze alleen zit maar voor een haan ineens niet.

Bij ons is de haan die de dynamiek in de groep bepaalt. Wie waar slaapt etc. Hij hoort er gewoon bij wat mij betreft.

Je kan het ook gewoon proberen toch? En anders je hok aanpassen zodat je het kan verduisteren.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 23 jul 2018 23:45

Het jonge haantje zit nu weer gewoon bij de hennen en zijn zusjes.

De problemen van nu hebben denk ik te maken met een stel sjacherijnige broedse kippen die niet mogen broeden en een puberende zeer jonge haan die door de dames nog niet voor vol wordt aangezien. Vandaag zag ik de (ex)broedse hennen ook agressief doen naar de witpatrijsjes die lager in rangorde staan. Tot en met veren plukken toe.

Vanavond ging het al een heel stuk beter met de het op stok gaan. En Oscar zit nu gezellig bij de rest.

Voor de hele groep een donker hok maken? Dat zou een echt grote verbouwing worden. En lastig om voor zo'n grote groep goede ventilatie te maken.

Als het haantje binnenkort te hard gaat kraaien in de ochtend wil ik hem s nachts apart zetten van de rest. (vanaf dat t donker is tot ik s ochtends voor de kippen ga zorgen). Het is zeker niet de bedoeling om hem overdag apart te houden. Voorlopig kijk ik nog wat er gebeurt. Hopelijk valt het mee met het gekraai en wordt hij over een paar maanden gerespecteerd door alle kippendames.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten