Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 11 apr 2018 10:37

Ik heb zelf kleine kipjes die eieren leggen van maar ca 30 gram. Het zijn hollandse krieltjes die wat groter zijn dan de rasstandaard (ze wegen ca. 550g). Vorige keer paste daar in ieder geval 8 eieren onder.

Een hen is nu goed broeds. En ik wil haar eieren uit laten broeden van de Doornikse kriel. Deze zijn iets groter en wegen gemiddeld ca 38 gram. De Doornikse krielhen weegt ca 650 gram volgens de rasstandaard.

Als er twee kloekjes broeds waren geworden had ik ze allebei 5 eitjes gegund. Dat moet denk ik wel goed gaan. Maar met één hen? Hoeveel eitjes zouden daarvan passen? Zou 6 het maximum zijn?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 11 apr 2018 15:21

Ik leg er standaard 7 onder. Zal wel passen denk ik!

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor danielb » 11 apr 2018 16:08

heb je de eieren al?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 11 apr 2018 16:36

Nog niet. Ik heb wel een afspraak om eieren op te gaan halen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor danielb » 12 apr 2018 22:44

dan zal het nog afwachten zijn hoe groot de eieren zijn...
de gewichten van 30 en 38 gram zijn richtgewichten van beide rassen,maar de grootte van een ei scheelt bijvoorbeeld wel een pak tenopzichte van 1ste of 2de jaar...
ik heb momenteel een krielhen van (denk) rond 1 kg en die heeft 8 eieren van rond de 70 gram onder zich liggen terwijl het gewicht van haar eigen eieren maar de helft van dat gewicht zijn :gutgut:
is wel een eigenhandig aangepast nest....

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 15 apr 2018 11:22

Even een update. Ik heb gister de Doornikse eitjes opgehaald. En bij thuiskomst nog even vergeleken met mijn eigen eitjes. Ze lijken heel erg op elkaar.

Wat blijkt. Die iets te grote hollandse krieltjes van mij leggen eitjes varierend van 30 tot 35 gram. De Doornikse eitjes zijn 33 tot 39 gram.

En ik heb nu waarschijnlijk 2 broedse hennen. De ene is zeker en krijgt vanavond echte eitjes. (even laten rusten) De ander wacht ik vandaag nog af. Als ze goed blijft zitten gaan daar vanavond ook eitjes onder.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 15 apr 2018 11:39

Spannend :duimop:

Je mag ook rustig nog één of twee dagen wachten met onderleggen van de eitjes bij de tweede hen als je niet helemaal vertrouwd. Kan geen kwaad in ieder geval :-D

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 15 apr 2018 12:56

De andere hen zit nu al een week te broeden. Voor haar vind ik het wel lang gaan duren voor ze dan echt kan broeden.

Vorige keer ontstonden er problemen toen een kloek nog op 'haar' eieren zat te broeden terwijl in het andere nest de kuikens uit het nest kwamen om te eten en drinken.

Omdat ze nu weer naast elkaar zitten wil ik de eieren er tegelijk onder leggen zodat alle eitjes ook tegelijk uitkomen.

Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Zijdehoeder » 16 apr 2018 06:46

En? Heb je het eronder gelegd? Nog 21daagjes...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 16 apr 2018 19:34

Ja' gisteravond de broedeieren eronder gelegd.

Smiddags bleef de tweede hen (Pearl) netjes op de nepeitjes op een kort uitstapje na. Een derde hen (Pino) ging ook al eitjes veroveren en begon gister ook ijverig te broeden op de pingpongballen. Gezellig met zijn 3 in 2 leghokjes.

Toen het donker werd heb ik de nepeitjes verwisseld met 2 x 6 broedeitjes. Pino op stok gezet en het deurtje naar het leghokje dichtgemaakt. Tot het pikkedonker was. De moekes moeten er nl wel weer uit kunnen voor het eten en drinken.

Vanochtend zat Pino weer gezellig bij Black en Pearl op een paar gestolen broedeitjes. En toen ik thuiskwam zaten ze er weer met zijn 3en. Er lagen er ook 2 verse eitjes bij. Die heb ik natuurlijk weggehaald en Pino weer uit het nest gezet. 2 kloekjes op 2 nestjes lijkt me handiger. Ik heb nu een extra water- en drinkvoorziening gemaakt in het hokje bij de zitstokken, en de tussendeur afgesloten.

Mijn zwarte madammekes zitten 'gezellig' met zijn 2 rustig te broeden.
Vandaag dag 1. In het weekend wil ik gaan schouwen. :bril:

Ik ben benieuwd hoe mijn piraten (Black+Pearl) en de doornikse eitjes het gaan doen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten