Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
kippeei
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 apr 2015 09:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor kippeei » 25 apr 2018 18:44

Ind eieren ergens anders weg gehaald. Netjes er ondergeschoven . De eieren waar ze al op zat er onderweg gehaald. Kloek bleef rustig zitten. Volgende morgen toen ik hok open deed en met voeren ging ze naar buiten. Bleek er nog een ei onder te liggen die ze ingepikt had :gutgut: . Ze gaat elke morgen na openen hok eten drinken poepen badderen. Ik kijk dan direct of ze nog eieren ingepikt heeft en die haal ik uit het nest. Gaat tot nu toe super. Zover ik weet gaat ze er 1 keer per dag vanaf.


Nog vraagje. Eieren die dag onder kip gelegen hebben zijn die nog geschikt voor consumptie? Ivm temp van broedende kip.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor Trea » 25 apr 2018 19:45

Ja hoor. Een dag kan in ieder geval prima. En meer misschien ook wel. Maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd.
Je kan een ei altijd testen door het in een bakje water te leggen. Zinkt het niet goed naar de bodem. Dan niet eten.

Weetje: Het schijnt ook ergens (zweden?) een lekkernij te zijn om bebroede eieren met mini-foetus en al te eten.

kippeei
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 apr 2015 09:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor kippeei » 27 apr 2018 08:52

Trea schreef:

Weetje: Het schijnt ook ergens (zweden?) een lekkernij te zijn om bebroede eieren met mini-foetus en al te eten.


:shock: :shock:

kippeei
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 apr 2015 09:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor kippeei » 27 apr 2018 08:55

Vanmorgen bij het er uitlaten van de kippen zag ik dat er een ei uit het nest was. Deze was steenkoud weet niet hoe lang die er gelegen had. Heb het maar in de groene kliko gegooid :cry:. Kip zat gewoon op de vloer te broeden. Heb de overige eieren in legbakje gedaan fris zaagsel eronder. Kloek is er weer heerlijk op gaan zitten nadat ze haar ochtendritueel had afgewerkt :lol:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor Fryske » 27 apr 2018 09:57

Waar waren de eieren dan voor je ze in het legbakken hebt gedaan?

Het koude ei had je er gewoon bij kunnen leggen. Voor een volgende keer :-D

kippeei
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 apr 2015 09:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor kippeei » 27 apr 2018 12:41

@Fryske

Kip zat gewoon op de grond te broeden op laag zaagsel. Als weer gebeurd zal ik ei er weer onder schuiven.

kippeei
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 apr 2015 09:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor kippeei » 03 mei 2018 08:50

Kip doet het prima. Heeft alleen besloten om haar ochtendritueel niet meer te doen. Blijft nu al 4 morgens binnen als de rest er uit gaat . Zie haar overdag ook niet meer buiten , of ze moet buiten zijn als ik weg ben. Zit natuurlijk niet steeds te loeren. Heb haar voer en water voor gehouden vanmorgen maar ze neemt niets tot zich als ik probeer. Maar effe aanzien.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor Fryske » 03 mei 2018 09:03

Je kan beter het water en voer op een afstand zetten. Dan moet ze van het nest af om te eten. Er zijn periodes tijdens het broeden dat ze vaster op het nest zitten daar zal een reden voor zijn. Dan eten en drinken ze dus ook minder. Maar dat is helemaal niet erg! Een klein truukje om het te zien of ze ook van het nest van komt als je er niet bij bent; Laagje zand glad strijken voor het nest :-D Ik haal mijn hennen nooit van het nest! De een komt er dagelijks af, de ander nauwelijks.

kippeei
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 apr 2015 09:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor kippeei » 03 mei 2018 09:42

Water staat buiten bak legkorrel op meter afstand graan ligt in de ren. Zand is goeie tip gaat alleen niet werken aangezien de rest gewoon bij haar kan komen.

Heb wel jaren ervaring met natuurbroed maar eigenlijk gingen ze allemaal tot vlak voor uitkomen minstens een keer per dag effe poten strekken. Vandaar dat ik me het een en ander afvroeg.

Deze kloek broed voor 3de jaar op rij.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wanneer eieren verzamelen van nieuwe haan.

Berichtdoor Kip La La » 03 mei 2018 11:41

Een grote stinkende drol is ook een teken dat ze van het nest is afgeweest. :doood:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 10 gasten