Eerste keer broeden proberen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor Fryske » 23 jul 2018 08:44

Zou ze er fijn aan het eind van deze ochtend uithalen. Niet teveel over die LV inzitten! Als het goed is zakt die ook niet echt.

Onderzoek heeft uitgewezen dat kuikjes beter gebruik van het eigeel maken als ze kunnen eten en drinken. Komt echt goed!

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor RodrigoCosta » 23 jul 2018 10:09

Dan ga ik dat doen, bedankt voor de tips en het meedenken. Ben benieuwd wat er verder nog gaat uitkomen in de komende dagen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor Fryske » 23 jul 2018 10:28

Ja zou wel eens een lange zit kunnen worden. Maar je bent voorbereid dus niet te snel in paniek raken :mrnono: :-D

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor RodrigoCosta » 23 jul 2018 11:09

Haha we hebben de tijd dus zij krijgen ook de tijd. Had alleen geen idee hoeveel kuikenvoer ik nodig had, heb maar 5kg ingeslagen alvast. Zal vast veel te veel zijn, maar ach.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor jantien » 23 jul 2018 12:37

RodrigoCosta schreef:Twee van de 3 aangepikte eitjes hebben een prachtig kuikentje opgeleverd die naar hartelust naar elkaar aan het piepen zijn in de broedmachine, beide tussen half 7 en 8 geboren. Deze ga ik er dan morgenmiddag maar uithalen. Niet goed voor de overige eieren, maar goed. Hopelijk kan ik de LV zo hoog mogelijk houden door snel te handelen. Er staat al een apart hok klaar voor de kuikens met een warmteplaat en eten en drinken. Houtkrullen op de bodem.


Leuk :-D
Zou alleen de houtkrullen gelijk weghalen en de kuikens de eerste week op een handdoek zetten.
Is beter voor hun pootjes.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor RodrigoCosta » 23 jul 2018 12:57

Ze zijn zojuist verplaatst naar de opfokbak, onder de warmteplaat. Ik vind die onderkant van die plaat trouwens wel echt warm, maar dat kan dus geen kwaad neem ik aan? Vorige kuikens had ik nog onder een lamp, maar ik vind dit praktischer en meer natuurgetrouw. Ze durven er nog niet onder vandaan te komen, maar dat is ook niet zo gek natuurlijk. Wat een dag maken die beestjes mee.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor jantien » 23 jul 2018 13:09

Ik neem aan dat als je de temperatuursrichtlijnen aanhoudt het goed zit (meten is weten)
Ik werk altijd met lamp als er geen kloek bij zit.
Zo kan ik ze beter in de gaten houden ;)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor Fryske » 23 jul 2018 13:41

De plaat voelt idd heet maar dat is prima, en dat ze er eerst onder blijven ook. Doen ze bij de kloek ook. Ik zet de warmteplaat altijd een klein beetje scheef. Achter wat lager dan voor. Dan kunnen ze zelf kiezen hoe warm ze willen liggen. Zou idd. wel iig de eerste dagen een handdoek in de bak leggen. Is beter voor de pootjes.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor RodrigoCosta » 23 jul 2018 17:35

Goede tips allemaal. Ik heb een handdoek neergelegd en de warmteplaat aan de ene kant wat hoger gezet. De kuikens slapen momenteel veel, maar als ze wakker zijn piepen ze ook regelmatig en altijd zijn ze samen. Ze hebben het nog niet gedurfd om een kijkje in het hok te nemen, maar dat is logisch ook natuurlijk. Eens zien of ze morgen weer gezelschap krijgen, of misschien al wel eerder.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer broeden proberen

Berichtdoor Fryske » 23 jul 2018 18:05

Af en toe eens tegen het waterbakje tikken. Of als je een drinknippel hebt tegen de nippel. En ook bij het voerbakje ben jij de hen :-)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 7 gasten