Liveblog eerste broedeieren

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Fryske » 24 mei 2018 19:48

Over de helft :-D

Gelukkig geen ervaring maar eksters, kraaien lusten wel een kuikje. Dus goed dat je daar maatregelen voor treft!

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 24 mei 2018 21:32

Kraaien hebben we hier gelukkig niet, dat zou er nog eens bij moeten komen ;) . Ik kan natuurlijk niet voorspellen hoe het met kuikens zou gaan maar als er iets in de ren ligt wat de eksters echt graag willen hebben dan twijfelen ze er hier niet over om de kippen gewoon op te jagen terwijl de andere(n) dan de buit binnen halen. Eerst stalen ze ook de eieren, totdat we daar maatregelen voor troffen. Maar goed, van mijn kuikentjes blijven ze in ieder geval af :duimop: .

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 24 mei 2018 21:34

Ik was trouwens van plan om niet te gaan schouwen, maar vanuit nieuwsgierigheid heb ik het toch maar gedaan. Ik wou ze niet allemaal doen omdat ik haar niet teveel wou storen, dus ik heb er 2 bekeken. Bij alle 2 zit er duidelijk iets in. Echt super leuk om dat zo te zien, had het nog nooit eerder gezien. :-D

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 26 mei 2018 16:39

Stress! Ze zat vandaag met nog een weekje te gaan opeens naast de eieren. Ze zit er inmiddels weer op en ze lijkt te blijven zitten maar wat kan de oorzaak zijn dat ze er net naast was gaan zitten?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor jantien » 27 mei 2018 10:43

Check eens op bloedluis?
Leg je hand eens in het hok bij of onder de kip, dan merk je het snel genoeg.

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 27 mei 2018 11:55

Gelukkig geen sporen van bloedluis Jantien. Ik denk eigenlijk toch dat het een beetje paniek om niets was (ben niet voor niets een beginner ;) )en dat ze alles perfect onder controle heeft :gulzig: . Net zag ik haar weer iets veranderen aan de eieren en wat om te draaien etc. dus ik denk dat het gewoon goed gaat.

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Deesje » 27 mei 2018 19:26

bij ons zat vorig jaar de kip opeens ook naast de eieren, er waren twee dames die toen broeden op 2 nesten en toe zaten ze samen op 1 nest. Nadat ik haar terug verhuisd heb was het direct weer prima en is ze iedere keer weer naar dat nest terug gegaan. Dus geen stress... inmiddels weet ik dat de kippen beter weten wat ze doen dan dat wij dat weten haha

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 29 mei 2018 15:34

Dag 18- vandaag vonden we één van de eieren in de legbak (geen idee hoe ze hem daar heeft gekregen). Gelukkig, hij bleek niet bevrucht te zijn en ze heeft hem dus verwaarloost. Heel bijzonder hoe zo’n kip dat allemaal weet en doet met die eieren vind ik zelf. We hebben gister alles in huis gehaald voor de kuikens en ik vroeg me af; na hoelang weten de kuikens zelfstandig waar en wanneer ze moeten eten. Ik wil namelijk niet dat Splash erbij kan, ivm met de eieren en gewoon omdat ze nogal een veelvraat is. Een klein stukje waar alleen de kuikens kunnen komen leek me daarom handig, maar weet niet zo goed hoe dit zal gaan met de kuikens...

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Deesje » 29 mei 2018 16:28

Het vertrouwen in je kippies... heel veel regelen ze echt zelf en als ze de ruimte hebben zonder problemen. Hier blijft moeders (beide kloeken 2 jaar op rij) dag 1 en 2 ong nog op het nest, op dag 2 af en toe eraf naar het voer en drinken (en kuiken leert dan dus drinken) maar snel weer terug en vanaf dag 3 zijn ze echt aan de wandel. Een dagje binnen verkennen en wandelen en dan mogen ze hier op dag 4 naar buiten.
Ik leer daar steeds weer van dat de dames echt wel weten wat ze doen, de rest past zich ook prima aan..
Probeer gewoon alles samen te laten (Dat zijn ze immers gewend) en let dan in het begin extra goed op, als het niet werkt kun je altijd nog afschermen.. maar dan moet je ze later weer eegens bij elkaar laten....

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 29 mei 2018 19:31

Ja ik heb wel vertrouwen in ze, maar er zit toch iets van medicatie in dat kuikenmeel (waar ik na 3 uur lezen nog steeds niet echt duidelijkheid over heb), waardoor je de eieren eventjes niet kan eten ofzo? Ik zie daar trouwens niks over op de verpakking staan, betekent dat dat het er niet zit?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten