Liveblog eerste broedeieren

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 10 mei 2018 16:30

Hallo, morgen gaan we broedeieren halen en onder onze broedse Orpington kriel leggen. Omdat dit onze eerste keer broedeieren is, denk ik dat ik nogal veel vraagjes heb waarvan het heel fijn zou zijn als mensen ze kunnen beantwoorden. Natuurlijk heb ik al wel veel gelezen op internet maar ik weet zeker dat ik voor deze eerste keer toch nog wat vragen heb de komende weken. Er is vast wel iemand die me wil helpen! Het laatste wat ik wil is dat het helemaal fout gaat en dat alles dood gaat :? . Maar laten we daar maar niet vanuit gaan. De eerste vraag is gelijk; hoeveel eitjes denken jullie dat er onder een Orpington kriel passen? De man waarvan we de broedeieren halen zegt dat 10 prima kan maar is dat niet een beetje veel?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Trea » 10 mei 2018 17:01

De broedeieren zijn ook van orpington kriel?
10 vind ik persoonlijk ook vrij veel, maar is niet ongebruikelijk. Zoveel komt ook voor bij echte natuurbroed waar een hen plots verdwenenen is en na 3 weken tevoorschijn komt met een stoet kuikentjes.

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 10 mei 2018 17:25

Ja, de broedeieren zijn ook van Orpington kriel! De aanstaande moeder is trouwens wel een ervaren kloek, ze is de moeder van de andere 2 hennen die we vorig jaar hebben gekocht.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Fryske » 10 mei 2018 17:28

Spannend! Ik zou ze er gewoon onderleggen en dan kijken of het past. Zijn het ook orp krieleitjes? Dan denk dat het prima gaat. Kriel orp is best groot in verhouding tot de eieren.

Succes :duimop:

Tegelijk...

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 10 mei 2018 19:11

Is het erg belangrijk hoe de eieren onder de hen komen? Maakt het uit of je ze er zelf onderschuift of dat je ze voor haar neus neerlegt en dat zij ze er zelf onder schuift? Ik denk het zelf eigenlijk niet maar toch haha... :gulzig:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Trea » 10 mei 2018 19:30

Ik heb ze savonds toen het donker werd de nepeitjes een voor een verwisseld met de echte broedeieren. Waren ook makkelijk te herkennen
De nepeitjes waren pingpingballen. :lachrol:

Zijn de broedeitjes met potlood gemerkt?

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 10 mei 2018 19:49

Als we ze morgen hebben opgehaald gaan we ze wel eerst merken ja. De andere hen legt namelijk naast haar in de legbak. Zij zelf is naast de legbak gaan zitten.

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 11 mei 2018 17:30

Dag 0- Nou ze zit op de eieren hoor. Geen ideale plek want de legplek van de andere is er vlak naast maarja t is niet anders. Nu afwachten, spannend :mrgreen:.
De zilver zwart gezoomde is de broedse, verwacht niet dat het een groot probleem oplevert zoals ze nu zitten.
Afbeelding

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 12 mei 2018 20:47

Dag 1- Ik vraag me af, ze komt nu natuurlijk maar 1 keer per dag buiten om te eten en te drinken. We gooien ‘s ochtends een bakje graan/legkorrel in de ren maar tegen de tijd dat zij buiten is, is dat al op. Eerst zetten we haar gwn in de ren maar nu ze eieren heeft wil ik haar niet te veel verstoren. Het lijkt me echter wel gezond dat ze wat eet. Toch?

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 24 mei 2018 12:26

Dag 13- we hebben gister alvast een net gespannen over de ren tegen de eksters. De eksters bij ons zijn echt brutaal tegenover de kippen dus ik maakte me daar een beetje zorgen over m.b.t de kuikens. Heeft iemand hier ervaring met eksters die kuikens meenamen?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten