Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Moederkloek2018
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 mei 2018 14:37
Land: Nederland
M/V: V

Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

Berichtdoor Moederkloek2018 » 25 jun 2018 09:43

Al eerder berichtte ik over onze 2 Marans kippen van ongeveer 1 jaar en onze 2 Braham kuikens van 12 weken. Een van de kippen gedraagt zich vreselijk onaardig tegen de kuikens: opjagen, pikken. Die kleintjes zijn echt bang voor haar. Vorige week dacht ik dat de kip erg ziek was (twee weken daarvoor hadden we Cocciodose) maar nu blijkt dat ze broeds is. We halen de eieren weg, want ze zijn onbevrucht. Daarnaast proberen we haar broeds-af te maken, door haar van het nest te weren of een duwtje te geven. Maar ze is nu nog veel onaardiger tegen de kuikens! Maak me echt een beetje zorgen, want ze worden hard gepikt en hard opgejaagd (tegen het hek op). Ik heb nu de broedse kip in een apart deel van de ren gedaan. Hierdoor kan ze niet bij de kuikens en ook niet bij de legnesten. Doe ik hier goed aan? Of hebben jullie nog andere tips voor me?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

Berichtdoor Fryske » 25 jun 2018 10:51

Broedse hennen kunnen heel naar zijn en tegen kuikens in het bijzonder. Zou ze zeker bij de kuikens weghalen anders zou het wel eens verkeerd af kunnen lopen.

Je kan haar versneld broedsaf maken in een hondenbench of iets dergelijks. Kijk even bij de FAQ in mijn onderschrift.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22991
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

Berichtdoor Kip La La » 25 jun 2018 12:02

Ja zelfs de zachtmoedigste hennen kunnen betches worden als ze broeds zijn.

Moederkloek2018
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 mei 2018 14:37
Land: Nederland
M/V: V

Re: Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

Berichtdoor Moederkloek2018 » 25 jun 2018 12:08

Dank je wel voor jullie reactie. Goed te horen, dat mijn actie om haar te scheiden van de anderen, een goede is. :P Ze loopt nu ook veel meer, is wel bol, maar zit niet te broeden. Enig idee hoe lang dit kan duren voor ze weer een beetje gezellig is?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

Berichtdoor Fryske » 25 jun 2018 13:48

Als ze niet meer broeds is.

Moederkloek2018
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 mei 2018 14:37
Land: Nederland
M/V: V

Re: Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

Berichtdoor Moederkloek2018 » 29 jun 2018 09:33

Het afzonderen heeft geholpen. Na 2 dagen is ze zo goed als broeds-af. ‘S nachts heeft ze wel bij de test geslapen. Jammergenoeg is ze nog steeds chagrijnig en terroriseert ze de andere drie. Die toen zij met zijn drietjes in de ten zaten echt heel gezellig waten. Kletsen, samen eten. Maar nu bewegen ze co tinue bij haar weg, worden ze gepikt. Ik vind heg zo ongezellig. Ik overweeg echt om deze kip terug te brengen naar de boerderij waar ze vandaan komt. Heeft ze weer alle vrijheid en meer nog: wordt het bij ons in de kippenren weer geZellig

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

Berichtdoor jantien » 29 jun 2018 10:02

Tja, een dier wordt natuurlijk niet altijd vriendjes met de andere dieren zoals je merkt en zoals jij het graag zou zien, alhoewel ik denk dat het nu meer gewenning is dan wat anders. Ik heb vele dieren en ze gaan ook echt niet allemaal even vriendelijk met elkaar om en dat is volkomen normaal. Maar ze tolereren elkaar wel en zo hoort het.
Als je er toch niet blij mee bent, zou ik haar terugbrengen naar de boerderij.
Misschien heeft ze inderdaad de ruimte nodig en wordt het daar weer een *gezellig* dier.

Moederkloek2018
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 mei 2018 14:37
Land: Nederland
M/V: V

Re: Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

Berichtdoor Moederkloek2018 » 16 jul 2018 22:10

We hebben het nog een poos aangezien, maar het ging niet. De hen bleef achter de anderen aanjagen, vooral een van de kuiken van nu 14 weken moest het bezuren. Daar trok ze de veren uit. We hebben daarom toch besloten haar terug te brengen naar de boer. Super jammer! Ben er ook wel een beetje naar van, maar denk dat het voor allemaal het beste is... :(

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Advies nodig: broedse kip en haar gedrag

Berichtdoor Fryske » 17 jul 2018 12:32

Soms is verstandig zijn beter dan hartezaken. Je moet maar zo denken dat ze het zelf ook niet prettig vond.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten