Broedse kip zit 27 dagen op (kuifhoen) eieren.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedse kip zit 27 dagen op (kuifhoen) eieren.

Berichtdoor Trea » 19 jul 2018 20:12

Misschien heb je beginnende broedsheid aangezien voor een echte broedse kip. Voor mij was dat de eerste keer iig niet duidelijk.

Maar zeker gefeliciteerd met het kuiken. Toch bijzonder als was het geheel niet erg succesvol.

BartO
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2018 22:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedse kip zit 27 dagen op (kuifhoen) eieren.

Berichtdoor BartO » 20 jul 2018 23:02

Vandaag zijn van mijn 5 kinderboerderij eieren 3 eieren aangepikt (dag 20 in de broedmachine). Deze 3 eieren heb ik onder de zijdehoen geplaatst en daarvan zijn er inmiddels 2 uitgekomen.

Tegelijkertijd heb ik 4 kuifhoen eieren (dag 31) onder de zijdehoen weggenomen en in de broedmachine geplaatst. Nu begint 1 van deze eieren open te gaan. Echter zie ik geen snavel, maar veertjes aan één zijde en een gedroogde en een natte druppel aan de andere zijde. Dat lijkt me geen goed teken..
Gaat dit om een rot ei met een dood kuiken, of kan het nog wat zijn?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedse kip zit 27 dagen op (kuifhoen) eieren.

Berichtdoor tuff cookie » 21 jul 2018 08:00

Kun je zien hoe het ei "open" is gegaan. Kun je zien of de veertjes aan de schaal vast geplakt zitten ? Hoe is de situatie op dit moment ?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Broedse kip zit 27 dagen op (kuifhoen) eieren.

Berichtdoor Fryske » 21 jul 2018 08:10

Zal nu wel duidelijk zijn. Enne?

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Broedse kip zit 27 dagen op (kuifhoen) eieren.

Berichtdoor Raya » 21 jul 2018 08:20

Hoe gaat t nu met de kuikentjes, nog eitjes uitgekomen?

BartO
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2018 22:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedse kip zit 27 dagen op (kuifhoen) eieren.

Berichtdoor BartO » 21 jul 2018 11:12

tuff cookie schreef:Kun je zien hoe het ei "open" is gegaan. Kun je zien of de veertjes aan de schaal vast geplakt zitten ? Hoe is de situatie op dit moment ?


Geen verandering t.o.v. afgelopen avond. De veertjes lijken inderdaad aan de schaal vast geplakt maar de plek is gisterenavond wel goter geworden, het komt echt van binnenuit.
Misschien dat ik vanavond dit ei maar eens open ga maken, als het al geen dood kuiken was zal het dat nu wel zijn.

Raya schreef:Hoe gaat t nu met de kuikentjes, nog eitjes uitgekomen?


Bij de kuifhoen eieren helaas niet. De teller zal wel op 1/10 blijven staan. Jammer, dit vond ik juist zulke leuke kipjes en de eieren waren niet goedkoop, de verzendkosten waren al een euro per ei :P

Met de 5 eieren van de kinderboerderij zitten we vanmiddag rond 3 uur op 21 dagen. Ook de laatste 2 eieren zijn inmiddels aangepikt. Ik hoop dat de kippen zo zelf even van het nest gaan zodat ik de laatste 4 kuifhoen eieren ook kan wegnemen en deze twee aangepikte eieren makkelijk kan plaatsen.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Broedse kip zit 27 dagen op (kuifhoen) eieren.

Berichtdoor Raya » 21 jul 2018 13:55

Jammer dat er geen kuifhoenkuikentjes meer gaan bijkomen, helaas. Ga je de eitjes openmaken om te achterhalen wanneer het ongeveer mis gegaan is?
Eitjes van de kinderboerderij zijn wat verrassingskleurtjes waarschijnlijk! Hopelijk komen er daar toch 4 of 5 uit zodat je een leuk clubje kuikens hebt! Ik duim mee! :duimop:

BartO
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2018 22:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedse kip zit 27 dagen op (kuifhoen) eieren.

Berichtdoor BartO » 22 jul 2018 13:41

Ik ben inderdaad van plan om de kuifhoen eitjes open te gaan maken. Ik ben geen kenner, dus zal daarvan nog foto's maken. De geur kijk ik niet naar uit :?

1 kuifhoen ei kon ik niet terugvinden toen ik onder de kip voelde. Stiekem hoop ik dat er nog een tweede kuifhoen kuiken loopt, maar dat zal wel niet. De kuikens en zijdehoen wil ik even rust gunnen omdat ik er al erg veel mee heb moeten pakken. Later zal ik de situatie even goed bekijken.

De bruine wyandotte kriel welke zich zo goed ontfermde over het kuifhoen kuiken pikt op alle andere kuikens, inclusief het kuiken dat onder haar is uitgekomen. Ze heeft 1 van de kuikens goed te pakken gehad. Deze vond ik op de rug met bebloede kop en nek, maar bleek nog te leven. Even twijfelde ik of ik het kuiken moest doodmaken. Dit kuiken heb ik even apart gezet in een oud konijnenhok met warmteplaat, water en voer terwijl ik snel een geimproviseerd hok heb gemaakt. Daar heb ik de bruine wyandotte ingezet met het kuifhoen kuiken. Het gewonde kuiken voelde zwak, maar piepte nog druk. Die heb ik bij de zijdehoen onder de vleugel geplaatst, nadat ik de grotere rotzooi uit de bebloede nek en kop heb geplukt. Nu maar hopen op het beste.

De witte zijdehoen zit nu met 5 (incl. de gewonde) kuikens van kinderboerderij eieren in de oorspronkelijke ren met nachthok. Het nachthok komt ze nog bijna niet uit. Stiekem hoop ik dat er nog een kuifhoen kuiken loopt, anders moet er nog ergens een ei liggen.

De bruine wyandotte zit met het kuifhoen kuiken in een geimproviseerde ruimte met omgebouwde loungeset tafel als nachthok.

De grijze wyandotte loopt nu los in de tuin waarvoor ik een oud rennetje deels heb overdekt als nachthok.

Je bent er maar druk mee zo, maar het is een leuke bezigheid :)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten