Op zoek naar serama kuiken

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
chickchick
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2018 13:29
Land: Nederland
M/V: V

Op zoek naar serama kuiken

Berichtdoor chickchick » 30 aug 2018 20:33

Een zus ven een vriendin van mij had Serama eitjes.. wel 5.. en ons waren twee kuikens beloofd.. mijn kinderen van 5 en 2 waren door het dolle heen zo blij.. elke dag zeuren wanneer de kuikens nou uit kwamen..
Nu blijken de eitjes allemaal leeg :( net nu ik een kippenhok heb gekocht..

Mijn vraag aan jullie.. hoe kom ik aan Serama kuikens? Er staan wel advertenties op marktplaats.. maar is dat betrouwbaar? Wie kan mij aan twee kuikens helpen? En Waar moet ik op letten als ik ga kijken voor een kuiken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Mijn kids zijn erg verdrietig en ik ben ook flink teleurgesteld!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Opzoek naar serama kuiken

Berichtdoor Trea » 30 aug 2018 21:32

He wat jammer. Maar geen nood. Er is vast wel iets te koop.

Als je voor het eerst kippen gaat kopen zou ik liefst iemand meenemen die verstand heeft van gezonde en ongezonde kippen en kan zien of de kippen goed verzorgd worden. De zus van je vriendin?

Verder zou ik ze bijnvoorkeur niet bij een handelaar kopen maar het liefst van iemand die kippen houdt als hobby en niet te veel verschilende kippen heeft. Maar er zijn ook wel handelaren die het netjes doen hoor. Ga in ieder geval bij daglicht kijken. En vraag advies over voer en zo. Koop niet als je het niet vertrouwd.

Lees eens wat info (zoek bv ' op wat ik had wilen weten..' . En wat artikelen uit het topic in mijn ondertekening.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Opzoek naar serama kuiken

Berichtdoor Jan Bollen » 30 aug 2018 22:02

Zet er eens bij in welke buurt je woont. Ik heb hier nog een kloekje met 2 kuikens lopen. Ik woon in de buurt van Maastricht.

chickchick
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2018 13:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar serama kuiken

Berichtdoor chickchick » 31 aug 2018 14:41

Vanmorgen hebben we 2 kuikens opgehaald! Het is wel spannend of het hennen of haantjes zijn.. maar goed buiten dat..

Ze zijn net een week oud, en ik heb ze nu onder een warmteplaat.. er staat water in zo’n wit met rode ‘bak’ (ik weet even niet hoe het heet..) en ik heb opgokmix staan. Doenik het zo goed? Ik vind het erg spannend.. ze zijn zo klein! En wil goed voor ze zorgen maar omdat dit onze eerste kuikens zijn vraag ik nu even aan jullie kippenliefhebbers of ik het zo goed doe. Ze zitten nu ongeveer een uurtje in hun hok maar hebben nog niet gedronken.. of gegeten..

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar serama kuiken

Berichtdoor Trea » 31 aug 2018 18:56

Dat is snel.
Ik had 4 of 5 kuikens opgehaald. Kans is nl groot dat de helft haantjes zijn. En daar kun je er max 1 van houden.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar serama kuiken

Berichtdoor Isabel » 31 aug 2018 19:54

Dat is niet de vraag Trea... Ze wil graag advies of ze het zo goed doet. Jij hebt toch kuikens gehad?

@Chickchick: ik heb zelf geen ervaring met kuikens. Misschien kan je via de zoekfunctie informatie vinden.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar serama kuiken

Berichtdoor Trea » 01 sep 2018 01:09

Water en opfokmeel of kuikenmeel is goed.
Met een warmteplaat heb ik geen ervaring.
Iha is het als de kuikens zachte piepgeluiden maken wel goed.
Verder snachts best donker en een niet gladde ondergrond bv een baddoek als ondergrond is fijn om op te lopen.
Succes.

chickchick
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2018 13:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar serama kuiken

Berichtdoor chickchick » 01 sep 2018 07:32

Het gaat goed met de kuikens! Ze hebben gegeten van de opfokmix en al drinken nu ook goed. Ik lees dat ik beter opfokmeel kan geven? Kan ik nu dan beter overstappen van de mix naar de meel?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Op zoek naar serama kuiken

Berichtdoor jantien » 01 sep 2018 08:38

Opfokmix is prima, alleen daar zullen ze het lekkere uit gaan halen vrees ik en de rest laten liggen. Daarom geef ik altijd opfokkorrel ( of meel als je dat wilt). Daar zit alles in wat ze hebben moeten en gaan ze niet selectief eten.
Na de eerste week kun je ze prima op kranten houden met wat zaagsel, je ziet dat ze daar dan ook mee gaan spelen, in gaan zandbadderen......
Mochten het 2 haantjes worden, kun je ze hoogstwaarschijnlijk ook goed bij elkaar houden hoor. Zolang er geen hennetjes bij zijn gaat dit vaak prima in een wat kleinere ruimte. Als je een grote uitloop hebt kun je ook 2 of meer hanen houden, mits ze met elkaar opgegroeid zijn. Dit geldt voor de meeste rassen.

Veel plezier met de kuikjes :duimop:

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Op zoek naar serama kuiken

Berichtdoor Raya » 20 sep 2018 17:39

Gaat het nog steeds goed met de kuikentjes?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten