Wanneer legnest geven aan jonge hennen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Wanneer legnest geven aan jonge hennen?

Berichtdoor Naara » 07 nov 2018 16:33

Mijn drie dametjes zijn nu 16 weken. En ik vroeg me af wanneer je voor legnesten moet zorgen?

Heb voorlopig het leggedeelte nog afgesloten van het nachthok met een stuk karton omdat ik ze eerst wilde leren gewoon op stok te slapen. Had gelezen dat jonge kippen zich soms aanleren om in het legnest te slapen. Maar ze slapen nu al een tijd netjes op stok.
Normaal zouden ze rond de 20 weken kunnen gaan leggen dacht ik. Maar aangezien de winter voor de deur staat verwacht ik dat eerder in het voorjaar pas.

Moet ik ze toch al de legnesten aanbieden? Of kan ik daar beter mee wachten?
En moet er dan ook al zo’n nep-ei in liggen?

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer legnest geven aan jonge hennen?

Berichtdoor RodrigoCosta » 07 nov 2018 20:25

Als ze al op stok slapen, kan je de legnesten openen. Kans is groot dat ze pas in het voorjaar gaan leggen, of als de dagen langer worden. Maar het kan sowieso geen kwaad om ze alvast ter beschikking te stellen met een kalkei. Dan zien ze dat ding liggen en snappen ze het misschien meteen straks, al is dat zeker geen zekerheid hoor, niet de slimste dieren op aarde. Overigens is het niet zo'n ramp als ze op het legnest slapen. Als ze dat echt willen, gaan ze het uiteindelijk toch wel doen. Nu ze al aan stok gewend zijn, is die kans echter niet zo groot. Lekker ter beschikking stellen, wat mij betreft.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Wanneer legnest geven aan jonge hennen?

Berichtdoor Naara » 07 nov 2018 20:58

Dank je wel voor je reactie! Zal het dan binnenkort maar open maken.

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer legnest geven aan jonge hennen?

Berichtdoor Westie80 » 08 nov 2018 00:24

Mijn 2 meisjes zijn van eind mei en sowieso 1 is vrijdag begonnen met leggen. Ze heeft nu toch al 3 eitjes gelegd :-D Zooo leuk!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten