Kip broedsel ?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Bieke1972
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 feb 2019 09:33
Land: Belgie
M/V: V

Kip broedsel ?

Berichtdoor Bieke1972 » 07 apr 2019 20:59

Hallo,

Hoe lang zit een kip in een legnest en kan je zeker zijn dat ze broeds is ?
Onze Brahma zit sinds gisteren in het legnest, ik heb eieren in de broedmachine zitten daar we zelf geen haan kunnen houden.

Dus als ze zeker broeds is zou ik evt een ei of drie onder de kip kunnen leggen die nu in de broedmachine zitten of kan dat niet.

Ik zou wel de kip in een ander legnest willen proberen te laten broeden. Kan ik dit doen door daar extra stro in te leggen zodat ze daar kan zitten broeden ?

Ik ben benieuwd .

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor Deborah123 » 07 apr 2019 23:03

Ik heb niet superveel ervaring, maar als 1 van mijn cochins broeds is, zal ze haar nest goed verdedigen. Als je dan te dicht bij komt met je hand, zal ze niet van schrik weg gaan van het nest, maar maakt boze geluiden. Ze zijn heel tam bij mij, dus van mijn hand in de buurt worden ze niet erg bang. Ze duldt ook geen andere hennen in de buurt, maar schuift wel de eieren van de andere hennen onder zich. Helaas hebben de 2 grootste kippen besloten hun eieren maar ergens in de tuin te verstoppen daardoor. Grote drollen kunnen ook duiden op broedsheid.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor danielb » 08 apr 2019 04:18

beste is wachten tot de hen reeds 3 dagen broeds is.
dan zit het normaal goed en zal ze ook niet meer leggen.
als je ze laat broeden in een ander nest,dan wel voor zorgen dat ze niet meer naar het nest kan waar het broeden is begonnen,want dikwijls willen hennen terug naar hun uitgekozen broedplaats.