Kip broedsel ?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Bieke1972
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 feb 2019 09:33
Land: Belgie
M/V: V

Kip broedsel ?

Berichtdoor Bieke1972 » 07 apr 2019 20:59

Hallo,

Hoe lang zit een kip in een legnest en kan je zeker zijn dat ze broeds is ?
Onze Brahma zit sinds gisteren in het legnest, ik heb eieren in de broedmachine zitten daar we zelf geen haan kunnen houden.

Dus als ze zeker broeds is zou ik evt een ei of drie onder de kip kunnen leggen die nu in de broedmachine zitten of kan dat niet.

Ik zou wel de kip in een ander legnest willen proberen te laten broeden. Kan ik dit doen door daar extra stro in te leggen zodat ze daar kan zitten broeden ?

Ik ben benieuwd .

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor Deborah123 » 07 apr 2019 23:03

Ik heb niet superveel ervaring, maar als 1 van mijn cochins broeds is, zal ze haar nest goed verdedigen. Als je dan te dicht bij komt met je hand, zal ze niet van schrik weg gaan van het nest, maar maakt boze geluiden. Ze zijn heel tam bij mij, dus van mijn hand in de buurt worden ze niet erg bang. Ze duldt ook geen andere hennen in de buurt, maar schuift wel de eieren van de andere hennen onder zich. Helaas hebben de 2 grootste kippen besloten hun eieren maar ergens in de tuin te verstoppen daardoor. Grote drollen kunnen ook duiden op broedsheid.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor danielb » 08 apr 2019 04:18

beste is wachten tot de hen reeds 3 dagen broeds is.
dan zit het normaal goed en zal ze ook niet meer leggen.
als je ze laat broeden in een ander nest,dan wel voor zorgen dat ze niet meer naar het nest kan waar het broeden is begonnen,want dikwijls willen hennen terug naar hun uitgekozen broedplaats.
dus als je ze verzet,dan best zo snel mogelijk omdat je dan best ook 2 of 3 dagen wacht voordat je er eieren onder legt.
en geef ze de 1ste dagen dan nepeieren.

in het nest waar de hen zal broeden kun je best eerst een laag zand of een stuk grond met gras inleggen en dan goed wat stro erbovenop.
dan 2 a 3 dagen wachten om te zien of ze dit nest wel aanvaard.
ik weet niet hoeveel andere kippen je hebt,maar best zorg je voor een eigen uitloopje voor de broedende hen.
zelf neem ik dan MINIMUM 1,20 meter op 60 cm ongeveer en dit voor bepaalde zijdehoenders,maar voor brahmahen mag het wel groter zijn....
drink en eetbak zover mogelijk van het broednest verwijderd.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor Raya » 08 apr 2019 11:32

Ik verplaatst de hen ook vaak s avonds laat naar het aparte hok. Dan blijft ze makkelijker zitten heb ik de indruk.
Na enkele dagen op kalkeitjes te zitten leg ik de broedeieren eronder. (Draai de broedeieren wel dagelijks als je die al zou hebben!)

Bieke1972
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 feb 2019 09:33
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor Bieke1972 » 08 apr 2019 11:52

Mercikes al voor de reacties.

Ik ga ze laten zitten waar ze zit de andere kippen laten haar met rust en gaan in een ander legnest een ei leggen.

Wat de eitjed betreft die heb ik in de broedmachine liggen en zijn nu aan dag zes. Gisteren geschouwd en en een deel zijn zeker goed zichtbaar bevrucht.

Wat is het beste aantal om onder de broedse brahma te leggen. Ik dacht drie maar zou vijf niet beter zijn als er dan eens 1 of twee niet uitkomen is het kuiken niet eenzaam. Of dpeelt dat geen rol

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor danielb » 08 apr 2019 19:37

hoeveel eitjes heb je in de broedmachine liggen?

Bieke1972
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 feb 2019 09:33
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor Bieke1972 » 08 apr 2019 20:34

Er liggen nu nog 35 eieren in de broedmachine en vandaag zijn we dag zes deze 35 zijn bevrucht die heb ik gisteren geschouwd .

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor danielb » 08 apr 2019 20:48

oh...
je wilt dus zelf kuikens grootbrengen,maar ook de hen een paar kuikens geven....
zijn de eieren van verschillende rassen?
afhankelijk van wat het doel is van de kuikens,dan misschien best gewoon allemaal in de broedmachine laten...
een idee hoeveel de brahamhen weegt?
rond de 4 kg kan het wel eens problemen geven hoor...

2 jaar geleden heb ik een brahmahen 30 kuikens laten grootbrengen...
uiteraard niet allemaal door haarzelf uitgebroed....

een goede brahmahen en daarmee bedoel ik als broedster en dus niet te zwaar geef/gaf ik wel eens 10 tot 15 eieren.
er kunnen er dus veel onder...
indien ze aan de zware kant is,dan niet te veel risico nemen in verband met stukgaan van de eieren.
je kunt na uitkomst van de broedmachine nog altijd kuikens onder de hen schuiven.
dit moet gebeuren als je de kuikens uit de broedmachine haalt en dan savonds als het donker is...
ik wil gewoon effe wat opties meegeven...

Bieke1972
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 feb 2019 09:33
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor Bieke1972 » 08 apr 2019 21:34

De brahma hen is zeker niet te zwaar.
Er luggen in de broedmachine eieren van de marans , amrock , brahma en barnevelder / brahma mix .

Ik wou de kuikens onder een warmteplaat groot brengen. Maar toen wist ik nog niet dat de dame broeds ging worden. Vandaar dat ik ze wel ern paar eieren wil toestoppen. Ik heb daarstraks even getast of ze de eieren bij haar neemt en ja hoor er drie gelegd en ze heeft ze alle drie onder haar gerold. Deze waren niet bevruchte eieren dus ik wil er morgen wel bevruchte onderleggen. Vandaar een deel eieren uit de machine en onder de kip. Ik wil er geen extra halen want dan kom ik plaats te kort en dat zou ik jammer vinden voor de beestjes.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Kip broedsel ?

Berichtdoor Raya » 12 apr 2019 12:53

Als de kuikens uitkomen, moet je de situatie ook nog heel goed in de gaten houden!
Andere hennen kunnen bij de kuikens komen als ik het goed begrepen heb he? Soms zijn andere hennen deze wel eens ‘jaloers’ (al bestaat dat natuurlijk niet bij kippen), maar de hennen kunnen wel onderling ruzie maken om de kuikens en dan zijn de kuikens daar wel eens de dupe van. :duimneer:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten