Kuikens verwacht ?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Bloekroeser
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:18
Land: Nederland
M/V: V

Kuikens verwacht ?

Berichtdoor Bloekroeser » 14 apr 2019 11:45

Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik onder het goede subforum plaats, of dat het onder huisvesting valt maar ik probeer het eerst hier.

Sinds vorig weekend was een van onze nh blauwe dames “vermist”, de kippen lopen bij ons gewoon los dus toen deze savonds niet in het nachthok zat bij het afsluiten dacht ik dat ze misschien verdwaalt was of wellicht ergens en nestje had gemaakt aangezien ze nog helemaal geen eieren had gelegd dit voorjaar.

Vanmorgen met het hok schoonmaken stond ze plots achter me en was na wat gegeten en gedronken te hebben snel weer verdwenen.

Dit bevestigt dit mijn inziens dat ze ergens een nestje heeft en lekker zit te broeden.

Nu het er toch wel op begint te lijken dat we met een week of 2 kuikentjes hebben lopen heb ik hierover een aantal vragen.

Aangezien wij geen ren hebben en de kippen dus de hele dag los lopen wil ik graag weten of dit gewoon kan ? Ivm eksters en katten enzo ?
Neemt de moederkip de kuikens savonds gewoon mee het nachthok in ?
Of zal ik iets moeten gaan verzinnen om de moeder mét kuikens in op te sluiten de eerste weken?

Even ter info, ze lopen hier op 7000 vierkante meter perceel met volop bomen , struiken en schuilplaatsen.
De broedende kip nu vinden en verplaatsen is ook een onmogelijke taak .

En ik heb zon voorgevoel dat moeder met kuikens vangen ook niet makkelijk gaat worden.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kuikens verwacht ?

Berichtdoor Jan Bollen » 14 apr 2019 14:04

Als de kippen gewoon kunnen rondlopen zonder dat ze gepakt worden door een roofvogel of een ander dier dan kan een kloek met kuikens dat ook. Je moet enkel zorgen dat de kuikens ook iets te eten hebben zoals graan wat fijn genoeg is of kuikenmeel. Om te zorgen dat de kuikens iets kunnen eten zonder dat de andere kippen het opeten kan je een stuk kuikengaas tussen 4 paaltjes spannen op een hoogte dat de kuikens er onder kunnen maar de grote kippen niet. Je kan de gaas dan hoger zetten naargelang de kuikens groeien.

Bloekroeser
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verwacht ?

Berichtdoor Bloekroeser » 15 apr 2019 19:48

Prima, dan ga ik daar voor zorgen van het weekend.

Zal de moederkip de kuikens mee het nachthok in nemen ? Of zal ze eerder de struiken opzoeken ?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kuikens verwacht ?

Berichtdoor Jan Bollen » 15 apr 2019 20:51

Dat zal je moeten afwachten. Iedere kloek doet het weer anders. Ook even opletten dat er geen andere hen jaloers is en de kuikens wil inpikken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens verwacht ?

Berichtdoor Kip La La » 15 apr 2019 20:53

Ja dat is de vraag sinds ze ze ook niet in het hok heeft uitgebroed.
Ik denk dat ze naar die plek terug zal gaan.
Misschien wil je voor zolang een hokje (evt met ren) speciaal voor hen neerzetten maar dan moet je haar er wel in lokken.
Trapjes kunnen sowieso voor sommige kuikens een obstakel vormen.

Bloekroeser
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verwacht ?

Berichtdoor Bloekroeser » 28 apr 2019 15:42

Update.
Ondertussen zijn de eerste kuikens uit het ei,
We hebben vorige week bij toeval het nest gevonden en hier bleken 22 eieren in te liggen.

Ik heb een mooi tijdelijk hok gemaakt waar ze met zn allen in kunnen.

We hebben het vermoeden dat de kloek op de eieren blijft zitten terwijl de geboren kuikens eigenlijk moeten gaan eten en drinken.

Het idee was om de kloek in het nieuwe verblijf te plaatsen met de kuikens en zo de rest van de eieren te kunnen inspecteren en eventueel bij de kloek te plaatsen als ze sporen van uitkomst vertonen maar de kloek is erg aggresief en begint meteen te pikken en te bijten als je te dicht bij kom en even snel de kip oppakken durf ik ook niet omdat ik bang ben om kuikens te beschadigen die onder de vleugels zitten.

Kunnen de kuikens verhongeren omdat moeders blijft broeden ? Of moeten we gewoon vertrouwen hebben in moeder natuur ?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kuikens verwacht ?

Berichtdoor Jan Bollen » 28 apr 2019 15:54

De kuikens kunnen 2 dagen zonder eten en drinken. De kloek weet het beste wanneer de kuikens moeten eten en ze het nest moet verlaten. Gewoon geduld hebben en in de gaten houden.

Bloekroeser
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verwacht ?

Berichtdoor Bloekroeser » 28 apr 2019 15:55

Ok
Bedankt voor de snelle reactie !

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Kuikens verwacht ?

Berichtdoor braser » 28 apr 2019 23:42

Ik begrijp dat ze nu dus nog niet in een hok zitten.
Dan zijn ze snel voor de kat of de ekster ben ik bang.
Ben laatst ook twee Serama kuikens verloren aan een rover omdat ik ook dacht dat je ze wel met moeders en vader alleen kon laten...maar helaas :frown:

Ik weet niet waar ze zit te broeden...ik zou er toch even een hekje omheen zetten.
Je hebt van die konijnen hekjes met pennen die je in de grond kan prikken. Kan je ook een dakje van maken als je de rekjes er boven op legt en met tairips vast maakt.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Kuikens verwacht ?

Berichtdoor braser » 28 apr 2019 23:45



Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten