Eenden Kuikens grootbrengen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
danielb
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 00:52

misschien ook nog eens extra topic openen ivm Carolina eendjes grootbrengen....

Duck
Land: Nederland

Berichtdoor Duck » 08 mei 2019 00:54

danielb schreef:kunnen de eenden kuikens ALTIJD drinken???
of vallen ze wel eens zonder water???

Wat voer jij de net uitgekomen eendenkuikens? Hier altijd het standaard opfok voer. Heb jij een beter alternatief (ik heb het dan over kwakers e.d.). Hier ben ik wel benieuwd naar, omdat ik qua voer nooit wat anders geprobeerd heb.

Jesseschenk

Berichtdoor Jesseschenk » 08 mei 2019 01:04

Ze beschikken altijd over water maar je kent eenden dus het water is niet altijd schoon maar ik probeer het zo vaak mogelijk schoon te houden(: bedoel je een extra topic openen gericht op mensen die Carolina eenden hebben en kweken?

danielb

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 01:06

ikzelf geef meel.
geen korrel....
zelfs met meel te geven nadat ik drinkbak niet eerst had bijgevuld,dan zag ik plots kuikens gewoon zichzelf verstikken.
of kort erna ineens een kuiken dood liggen....
met korrel is die kans achteraf waarschijnlijk nog groter....
nadat ik dat een paar keer had meegemaakt (ik wist eerst niet dat het daardoor kwam omdat ik dat probleem met kippen kuikens nog nooit had gehad) toen heb ik heb ik er steeds voor gezorgd dat er eerst water werd bijgevuld en dan pas werd gevoerd.
heeft wel een paar kweekrondes geduurd voordat ik dat doorhad....
heb ook wel iemand leren kennen in al de afgelopen jaren die enkel korrel voerde aan eenden en eendenkuikens,maar wel steeds door op het water te strooien...
het schrok effect is bij eenden kuikens soms zeer gevaarlijk als de voeding te droog is of ze per ongeluk op dat moment effe zonder water hebben gezeten...

danielb

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 01:10

Jesseschenk schreef:Ze beschikken altijd over water maar je kent eenden dus het water is niet altijd schoon maar ik probeer het zo vaak mogelijk schoon te houden(: bedoel je een extra topic openen gericht op mensen die Carolina eenden hebben en kweken?

inderdaad : topic speciaal voor Carolina eenden.
het zijn eenden,maar nog altijd een andere soort dan bijvoorbeeld kwakers.
de eenden die ik heb zijn gewone eenden en dus dezelfde soort als kwakers. (gewoon een ander ras)

Jesseschenk

Berichtdoor Jesseschenk » 08 mei 2019 01:15

Ik heb de eenden kuikens van dit jaar als eerste voeding Brinta gegeven gewoon droge Brinta. Ik had het gehoord van iemand die manderijn eenden heeft. Het had een goed effect op de kuikens en ze groeien nu dan ook goed. Ik geef ze nu wel gewoon water opfok korrel. Maar wat jij zei van het schrok klopt. Ze proppen zich helemaal vol en rennen dan steeds heen en weer naar het water. Ik heb ook twee jonge nijlganzen zitten die zijn denk in al met twee welen vliegvlug. Die groeide heel goed. Daarom vond ik het ook raar dat siereend kuikens dan toch zo snel dood gingen.

danielb

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 01:16

vraag is ook....
na hoeveel dagen (of weken) leggen ze het loodje?
en waar liggen ze meestal???

danielb

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 01:19

Jesseschenk schreef:Ik heb de eenden kuikens van dit jaar als eerste voeding Brinta gegeven gewoon droge Brinta. Ik had het gehoord van iemand die manderijn eenden heeft. Het had een goed effect op de kuikens en ze groeien nu dan ook goed. Ik geef ze nu wel gewoon water opfok korrel. Maar wat jij zei van het schrok klopt. Ze proppen zich helemaal vol en rennen dan steeds heen en weer naar het water. Ik heb ook twee jonge nijlganzen zitten die zijn denk in al met twee welen vliegvlug. Die groeide heel goed. Daarom vond ik het ook raar dat siereend kuikens dan toch zo snel dood gingen.

maar op welke leeftijd gaan je jonge Carolina eenden dood?
het probleem bevind zich vooral bij je Carolina eenden toch?

Jesseschenk

Berichtdoor Jesseschenk » 08 mei 2019 01:26

Vorig jaar had ik een broedse boereneend. Ik had manderijneend eieren gekregen van iemand stuk of 9 de eend had ze goed uit gebroed. De eend zelf was een rustig eend maar toch waren de kuikens Hardstikke wild. Ik denk dat ze vijf dagen hebben geleefd en dan steeds lag er eentje dood. Het was niet echt een vaste plek en er konden okk geen roofdieren bij komen. Het zelfde was dus met de Carolina eend kuikens gebeurd en een kwaker met manderijneend kuikens ook. Wat wel zo is is dat de kwaker 5 manderijneend kuikens had en 1 kwaker kuiken. (Die had ik er onder laten liggen met de manderijneend eieren) her kwaker kuiken heeft het wel overleefd. Ik ga nu slapen(: slaaplekker :duimop:

Jesseschenk

Berichtdoor Jesseschenk » 10 mei 2019 18:21

Afbeelding
Deze eend is gister aan komen lopen met de kuikens.

Afbeelding
in zon rennetje zet ik de eenden meestal. De kwakertjes gaat we goed daarin dus lijkt me dat de Carolina eenden ook wel goed zou moeten gaan.

Afbeelding
jong gansje denk nu 4 weken oud.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”