Broedt mijn Cemani zich te pletter?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 mei 2019 12:32

Ze onder de kloek laten uitkomen en dan alleen zetten, lijkt me geen strak plan. Ocharme de moeder om te beginnen. En de kans dat je zo een bloedluis mee verhuist is gewoon aanzienlijk. Dus dan lost het niets op. Dan kan je de kloek net zo goed meenemen.

Kan je niet het hele nest verhuizen? Nu al. Naar een plek die je eerst behandeld hebt tegen bloedluis? En dan eerst zoveel mogelijk licht op het huidige nest zodat de luizen zoveel mogelijk wegkruipen en dan verhuizen. Laat de hen ondertussen haar dagelijkse wandelingetje maken en daarna op het nieuwe nest.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor SofieB » 22 mei 2019 13:46

het hok waarin ze nu zitten in de ren plaatsen... maar dat lijkt me niet zo makkelijk voor de kuikens om langs die loop plank uit te kunnen.

een kooi rond dat extra hok maken dus. de zij en onderkant in heel fijn gaas...

nog ideeën?

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor SofieB » 23 mei 2019 14:07

Nu broedt ze dus en zitten in dat hok bloedluizen die - zoals iedereen weet- bijna onmogelijk helemaal te verwijderen zijn.
Het hele hok leeghalen is ook niet simpel want ik wil de kloek zelf niet teveel stress bezorgen. Ik ruim gewoon telkens de uitwerpselen afzonderlijk op.

Neem ik dan niet heel veel risico naar de kuikentjes die eraan komen?

Ik twijfel enorm om de kuikentjes direct apart te zetten van de kloek en dan de kloek terug bij de andere hennen te zetten. In garage is daglicht en vooral geen eksters, kraaien of ratten etc…

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor jantien » 23 mei 2019 22:09

Je bent dan druk met de kuikens die onder jouw hoede moeten opgroeien.
Later moet je ze introduceren bij de anderen en als je er allemaal geen ervaring mee hebt...
Maak als het lukt gewoon een noodhok met ren er aan vast, smeer die van top tot teen onder met diatom en zet ze na uitkomst daar in.
Daarna ga je de aangedane legnesten leeghalen en ook insmeren met diatom.
Als de bloedluisplaag echt heel erg is in hok dan eerst met gif gaan werken.
Maar als je het anders wilt, jouw keuze natuurlijk..

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor danielb » 23 mei 2019 22:26

je moet je nu niet te druk maken om de kuikens,maar in eerste instantie wel om de broedende hen,want die moet nog een hele week verder.
1 : broednest terug volledig leegmaken.
2 : hok insmeren of inspuiten met wat jij wilt gebruiken.
3 : dan pas terug nieuw materiaal in broednest leggen.
4 : dan de eieren terug leggen.
5 : hen terug plaatsen op nest.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor SofieB » 24 mei 2019 00:26

ik los het mogelijks op door de hen met eieren de laatste week onder te brengen in een konijnenhok. zo een groot plastic hok met tralie. dan kan ik in tussentijd het andere hok onder handen nemen, in de buitenren plaatsen en er een hekwerk of net rond spannen zodat ze toch gescheiden zitten van de andere kippen en vogels, katten, ratten etc

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 mei 2019 09:19

Ik begrijp ook niet waar om je de kuikens van de hen zou scheiden.
Als je een hok bloedluisvrij kan maken voor de kuikens eens uitgekomen, kan je dat nu toch ook voor de hen met eieren?

Ik vind het een vreselijk dieronvriendelijk idee om de hen 3 weken op een nest te laten zitten (met bloedluis dan nog) en haar dan haar pasgeboren kuikens 1 voor 1 af te nemen. Dieren hebben ook gevoelens. Ook voor de kuikens, om hen onder moeders te laten uitkomen en dan in een kaal hok plaatsen.
Het is anders als ze in een broedmachine uitgekomen zijn. Nu neem je ze van hun moeder weg.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor SofieB » 24 mei 2019 09:47

Pearlsofpassion schreef:Ik begrijp ook niet waar om je de kuikens van de hen zou scheiden.
Als je een hok bloedluisvrij kan maken voor de kuikens eens uitgekomen, kan je dat nu toch ook voor de hen met eieren?

Ik vind het een vreselijk dieronvriendelijk idee om de hen 3 weken op een nest te laten zitten (met bloedluis dan nog) en haar dan haar pasgeboren kuikens 1 voor 1 af te nemen. Dieren hebben ook gevoelens. Ook voor de kuikens, om hen onder moeders te laten uitkomen en dan in een kaal hok plaatsen.
Het is anders als ze in een broedmachine uitgekomen zijn. Nu neem je ze van hun moeder weg.


kleine kanttekening. wij hebben niet veel ervaring. we verkiezen de kloek bij de kuikens te laten. maar mocht bloedluis een heel groot risico zijn die het leven van die kleine kuikentjes in gevaar zou kunnen brengen, zou ik ze apart zetten.gezien de hen en de kuikens op de bodem slapen, kunnen die luizen zelfs de hele dag door bloed zuigen. in dat geval liever kuikentjes met gekwetste gevoelens dan dode kuikentjes.
maar zoals je hierboven kan zien, ga ik het oplossen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 mei 2019 15:47

Ja, dat begrijp ik. En alle respect voor.
Maar zoals eerder gezegd, als het voor de kuikens kan, waarom dan voor de hen ook niet?

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedt mijn Cemani zich te pletter?

Berichtdoor SofieB » 24 mei 2019 17:08

ik ga de hen gewoon bij de kuikens laten maar wel apart houden van de andere kippen.

ik heb gezien dat je vrij goedkoop een konijnenren kan aankopen en aan mijn 2de hokje aanbouwen zeg maar. zo zitten ze gescheiden van de rest binnen de grote kippenren. onderaan die konijnenren ga ik nog dunner gaas plaatsen tegen eventuele ratten.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 9 gasten