eieren 23e dag in broedmachine

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
lucv
Land: Belgie
M/V: M

eieren 23e dag in broedmachine

Berichtdoor lucv » 26 mei 2019 16:27

Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en heb volgende ervaring/vraag.
situatie als volgt, en een eerste keer een broedmachine gebruikt.
dag 1, 15 eieren in broedmachine gelegd
dag 14, eieren geschouwd en vijf eieren waren niet bevrucht
dag 21, 3 kuikentjes uitgekomen
dag 22, twee eieren waren 'aangepikt' en met beetje hulp zijn die ook uitgekomen
dag 23, vandaag zondag 26/05/2019, een ei waarbij ik twijfelde of er nog leven in zat, rondom zachtjes geprikt en voorzichtig geopend. het kuikentje leefde, maar..... niet voor lang.
wat mij opviel, het ei was nog volledig gevuld met 'eiwit of slijm' waarbij het kuikentje nog volledig in gehuld was. waarom is dat slijm daar nog zo talrijk aanwezig? en ik kan het waarschijnlijk vergeten bij de overige eieren die nu nog in de broedmachine liggen.

lucv

Re: eieren 23e dag in broedmachine

Berichtdoor lucv » 27 mei 2019 12:12

Update, de overige eieren open gedaan. De kuikentjes waren omzeggens volgroeid. De ene had wel nog wat meer dooier aan het achterlijf hangen dan het andere. Waaruit ik besluit dat het wat eerder zou gestorven zijn? Een ander was er praktisch geen spoor meer van de dooier.

Pearlsofpassion
M/V: V

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mei 2019 18:13

Zou je ze nu in het vervolg niet beter wat meer tijd geven?
Al dat ongeduldig gepruts en open doen van broedmachine of eieren, doet meer kwaad dan goed.

lucv

Berichtdoor lucv » 27 mei 2019 18:36

Dank u voor de wijze raad.
Maar kan mij nu iemand de reden geven waarom het ene kuiken stipt na 21 dagen, en een ander 23 dagen nodig heeft? Is de natuur waar men moet rekening houden uiteraard. En aan het eiwit en de dooier te zien zou het nog wel enige tijd kunnen geduurd hebben. Wat is een aanvaardbare maximum tijd wachten? Ook ondervonden bij het prikken dat de schaal wel keihard was. Te weinig kracht van het kuiken om te prikken misschien? Ik moet wel vermelden dat op één na de kuikens reeds dood waren.

Redshibaman
Land: Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Redshibaman » 27 mei 2019 19:26

Even voor alle duidelijkheid, er zijn nu dus 5 levende kuikens van de 10 eieren die bevrucht waren.
De belangrijkste les die ik je kan geven is deze: houd die broedmachine dicht tijdens het uitkomen van de eieren. Wanneer je het eerste aangepikte ei ziet verhoog je het vochtigheidspercentage (wanneer dat handmatig gedaan moet worden) en daarna houd je de machine dicht. Dat betekent dus al helemaal dat je niet gaat zitten prikken of frutselen met eieren die erin liggen. Je hebt echt niet altijd 100% uitkomst van de bevruchte eieren en daar heb je je simpelweg bij neer te leggen. De niet uitgekomen eieren haal je op dag 23 of 24 weg en moet zelf maar weten of je de eieren opent om te zien tot hoever het kuiken is gegroeid. De dooier moet volledig opgenomen zijn.
Dus NIET helpen.

Torinik
Land: belgie

Berichtdoor Torinik » 27 mei 2019 19:52

Het kan aan de eitjes liggen. Waren ze allemaal van hetzelfde ras? Allemaal ongeveer even groot? Of toch grote verschillen qua grootte? Het kan ook aan de broedmachine liggen. Temperatuur in de BM overal hetzelfde? Verschillende rassen doen er wat langer of minder lang over. Gemiddeld zegt men 21 dagen, bij brahma's is dat 22 dagen. En soms is het gewoon zo, mijn voorlaatste broedsel kwam uniform uit (binnen de paar uur schat ik) en bij het laatste zat er een volle dag (24u) tussen het eerste en het laatste kuiken. Zie hier. Die eitjes wogen ook allemaal ongeveer gelijk. Je kan gerust een aantal extra dagen wachten, 2 à 3 maximaal zou ik zeggen. Hoe langer je wacht hoe kleiner de kans dat er nog wat uitkomt en hoe groter de kans dat ze niet gezond zijn en defecten vertonen. Het is hier al aangehaald, BM zoveel mogelijk dicht laten, hoewel ik ze zelf 1x per dag even open doe voor meer zuurstof, zeker als er veel eitjes in liggen. Dus open, kijken of draaimechanisme zijn werk doet en dicht. Lagen die late eitjes aan de buitenkant in de BM? Dan weet je voor de volgende keer dat je of de buitenste rij niet vult of extra isolatie voorziet, opletten met zuurstof in het laatste geval. Ofwel flink wat gaatjes voorzien met meer risico op onregelmatige temperatuur of 1 x per dag openen. Hoop dat je hier wat aan hebt, succes de volgende keer.

tuff cookie
Land: nederland
M/V: V

Berichtdoor tuff cookie » 27 mei 2019 22:09

De eerste 18 dagen kun je de eieren in de broedmachine af en toe van plaats verwisselen om verschil van temperatuur te verdelen onder de eieren.
Een broedende hen keert de eieren niet alleen ze verwisseld ze ook van plaats. Buitenkant iets koeler dan pal onder de kloek.

Torinik
Land: belgie

Berichtdoor Torinik » 07 jun 2019 20:43

Ja, van plaats wisselen kan natuurlijk ook. Denk ik natuurlijk niet aan. Maar goed dat mijn hoofd vast hangt aan mijn lijf of ik zou het 's morgens op mijn nachtkastje vergeten. Ik blijf er verder zoveel mogelijk van af en laat de BM zijn werk doen.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”