Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Jerintho
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mar 2023 15:50
Land: Hongarije
M/V: V

Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor Jerintho » 24 mar 2024 14:00

Rare vraag voor de meeste van ons. :mrgreen:
Ik verkoop de eieren van mijn kippen. Daardoor onderhouden de kippen zichzelf wat eten betreft :gulzig:
Maar daarbuiten heb ik al heel veel geld en tijd gestopt in mijn mooie dames. Mooie gezonde kippen, van inmiddels 9 verschillende rassen. Daarbij lopen 3 hanen.
De eieren die ik verkoop zijn in verschillende kleuren.
Mijn "klanten" vinden het prachtig. :ilove:
Maar hoe voorkom ik, dat ze mijn mooie gekleurde eieren gaan uitbroeden? Hoe kan ik ze "onklaar" maken?
Ik weet dat de bevruchting niet heel hoog ligt, maar ik wil gewoon voorkomen, dat mensen uit eieren die ik verkoop voor consumptie, kuikentjes gaan opkweken. :(

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor jantien » 24 mar 2024 16:03

Tja, als je dat niet wilt zul je of de hanen moeten weghalen, dan heb je onbevruchte eieren of domweg de eieren niet meer verkopen ;)
Je kunt de kopers niet verbieden om ze als broedei te gebruiken of whatever ze ermee willen doen..

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 mar 2024 16:31

Nee idd.
En ik begrijp eerlijk gezegd ook niet goed waarom je dat erg zou moeten vinden?

Meest logische voor mij zou zijn dat je je klanten leert kennen zodat je ze kan vertrouwen.

Als je ze eerst 2 weken bewaart, is de kans kleiner dat er nog iets uitkomt, maar dan lever je ook minder kwaliteit en moet je dat aan je klanten ook vermelden natuurlijk.
Om een broedei goed te bewaren zijn er allerlei voorwaarden. Als je die niet volgt zou de kans dus logischerwijze kleiner moeten zijn dat er iets uitkomt. Maar of dat ook klopt...
Je zou ze dan met de bolle kant naar beneden een paar dagen in de koelkast kunnen bewaren en zeker niet keren. Maar ik betwijfel eerlijk gezegd of dat afdoende zou helpen.

Het is ooit voor een tv programma zelfs gelukt om eieren uit de winkel uit te broeden. De meeste eieren kwamen uiteraard niet uit, maar sommige wel.

Gebruikersavatar
Jerintho
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mar 2023 15:50
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor Jerintho » 24 mar 2024 16:41

Ik vind dat vervelend, omdat ik een hoop geld uit geef voor broedeieren om deze mooie resultaten te krijgen.
Ik vind het niet zo prettig als iemand dan mijn handeltje ondermijnt en via mijn lijnen in de zelfde vijver komt vissen.
De hanen zijn er voor de bescherming van de meisjes, dus die kan ik niet weg halen. Het zijn maar 3 hanen op 40 dames...
Maar dat is niet waar het om gaat!

Ik wil graag weten, of er een manier is waarmee ik kan voorkomen dat een per ongeluk toch bevrucht ei uit kan groeien tot een kuiken?
Ik las al iets van schudden... Iemand ervaring?
Of insmeren met maaisolie?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor tuff cookie » 24 mar 2024 16:48

Insmeren met maisolie ? Wie koopt die eieren dan nog ? Schudden zou kunnen maar dan nog kun je er niet zeker van zijn.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor jantien » 24 mar 2024 17:33

Jerintho schreef:Ik vind dat vervelend, omdat ik een hoop geld uit geef voor broedeieren om deze mooie resultaten te krijgen.
Ik vind het niet zo prettig als iemand dan mijn handeltje ondermijnt en via mijn lijnen in de zelfde vijver komt vissen.
De hanen zijn er voor de bescherming van de meisjes, dus die kan ik niet weg halen. Het zijn maar 3 hanen op 40 dames...
Maar dat is niet waar het om gaat!

Ik wil graag weten, of er een manier is waarmee ik kan voorkomen dat een per ongeluk toch bevrucht ei uit kan groeien tot een kuiken?
Ik las al iets van schudden... Iemand ervaring?
Of insmeren met maaisolie?


Je kunt toch geen eieren verkopen die geschud zijn, gatver dat wordt toch een soepzootje? En met maïsolie insmeren :crazyeyes: :duimneer:
De hanen heb je alleen ter bescherming bij de kippen zeg je, ehhhhhh de hanen
bevruchten toch ook neem ik aan. Anders heb je geen broedeieren maar onbevruchte eieren.. :denk:
Ik snap ‘m dus even niet meer :mrnono:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor danielb » 24 mar 2024 22:54

je hebt 9 verschillende rassen,waarvan 40 hennen.
en 3 hanen die voor nakomelingen kunnen zorgen.
de kans dat er zuivere raskuikens uitkomen lijkt mij dan toch zeer klein.
uiteraard afhankelijk van welk ras de hanen zijn en hoeveel hennen er dan nog eens van dat zelfde ras zijn.

het grootbrengen van kuikens kost ook geld en als het dan kruisingen zijn,dan zullen de hanen zowiezo al minder waard zijn,dan dat ze gekost hebben om groot te brengen.
das dus ook een extra kost voor diegene dat de eieren gaat uitbroeden....

er zijn mensen genoeg die eieren voor consumptie verkopen,terwijl er wel zuivere raskuikens kunnen uitkomen,maar er word dan minder rekening mee gehouden hoe ze de eieren bewaren.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor danielb » 24 mar 2024 23:07

welk ras zijn je hanen en hoeveel hennen heb je van elks van datzelfde ras?
je kan misschien 2 groepen maken.....

of wil je ook niet dat er eieren worden uitgebroed,ondanks er toch alleen maar kruisingen uit zouden komen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor tuff cookie » 25 mar 2024 08:03

Dat is zeker een idee.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mar 2024 13:39

Ik dacht dat schudden vooral tijdens de broed.ingezet wordt om die te onderbreken. Vb bij de invasieve Canadees gans in natuurgebieden.
Maar dat lijkt me geen goed idee om bij eieren te doen die je wil verkopen.

Ik zou dan idd de rassen mengen.
En ze niet als broedei bewaren.
Of 1 van de andere vele voorstellen die al gedaan zijn.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten