Kuikens hoe en wat?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Upbeat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2017 21:33
Land: Nederland
M/V: M

Kuikens hoe en wat?

Berichtdoor Upbeat » 10 apr 2024 08:36

Wij hebben nu 2 kippen en een haan. Wyandotte. Een kip is begonnen met eieren leggen en we willen de toom graag nog met 2 kippen uitbreiden. Een van de kippen wordt vrijwel elke dag 'gepakt' door de haan. Dat is geen bepaald candlelight :mrnono:

Ik heb al wat gelezen hoe broeds te maken. In een nest een paar (fop)eieren leggen. Dat moet wel lukken.

Ze hebben een redelijk ruim hok op poten en loopplank. Lopen de kuikens daar wel naar binnen? Kan er nog een paar regels op maken, zodat het nog makkelijker wordt om daar op te lopen.

Ik wil nog een nestbakje maken voor het broeden. Is een bakje van 30x30x30, met een lager deel voor in- en uit stappen, op de grond in het hok voldoende? Ik zag ook een meer open bakje ergens van 30x30x5.
Ik wil het bakje dan in het uiterste hoekje zetten van de opening van het hok. Hun hok is ca 70x80 en heeft 2 zit stokken. Ze zitten in de nacht graag met z'n 3en naast elkaar. Dan is er nog veel ruimte over.

Onze ren is fors; ca 6,5x3x5

Ik las ook ergens iets over eksters/roofvogels. En begroeiing in de ren dat heb ik niet. Wel is er beschutting van een stukje waar hun voederbak staat, zodat de regen niet alles weg spoelt. En onder hun hok is er 1 opening waar ze beschut kunnen zitten.

Het wordt de eerste keer kuikens. Dus wil mij een beetje inlezen wat ik nog moet organiseren om de omstandigheden zo goed mogelijk te laten zijn.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikens hoe en wat?

Berichtdoor jantien » 10 apr 2024 12:02

Kuikens zullen niet weten hoe in het hok te komen via een loopplank dus daar moet je iets op gaan verzinnen.
Wellicht een tijdelijk hok maken op de begane grond..in principe is broedhok van 30x30x30 prima, maar ik zou dus een apart hokje maken van wat grotere afmetingen.
Ik zou zeker de bovenkant van de ren dichtmaken met fijn gaas, anders zijn ze kuikens zo ‘op’ door eksters/kraaien/roofvogels.

Upbeat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2017 21:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens hoe en wat?

Berichtdoor Upbeat » 10 apr 2024 13:20

Kraaien komen ook af en toe op bezoek momenteel voor ander eten wat nog wel eens in de ren te vinden is. Dan is een kuiken opeens wel heel makkelijk. Daar moet ik wat op verzinnen. Iets met een grote paal en een fijn net erover.

Een laag hok is dan wel weer een uitdaging, weet de kip zelf wel wat haar hok moet zijn? Die is nu zo gewend om het hoge hok in te gaan. We kunnen in het begin de kuikens ook even het hok in helpen, tot ze oud genoeg zijn dat ze het wel zelf kunnen.

Ik heb nog wel een hun eerste (voormalig konijnen)hok ook nog wel. Maar die heeft ook een loopplankje, die is wel minder hoog. Die kan ik ook nog verbouwen. Maar dan moet de kip dus wel door hebben waar ze gaat zitten. En raakt de haan dan niet van slag als hij een kip mist?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikens hoe en wat?

Berichtdoor jantien » 10 apr 2024 13:34

Nee, de haan zal niet van slag raken, geen probleem.
Ik zou voor een zo laag mogelijk tijdelijk hokje gaan en daar moet je haar ook ‘uitnodigen’ om daar haar eigen te leggen. Dat zal ze waarschijnlijk wel in het gewone nest blijven doen maar vaak, als ze eenmaal goed broeds is, kun je het hele nest overhevelen naar het tijdelijk hok. Eventueel in het begin dagje of 2 dagen opsluiten tot ze goed blijft zitten.
Nadeel is van elke keer helpen in het begin dat je er echt 24 u per dag op zult moeten letten. Als een kuiken naar beneden valt/loopt op welk tijdstip dan ook, dan zal ze dus naar binnen geholpen moeten worden. Gebeurd dat niet op tijd, raakt het onderkoelt en gaat dood.
Heb je je hok en ren ook rattenproef?
Die lusten ook heel graag een kuikentje .. :(

Upbeat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2017 21:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens hoe en wat?

Berichtdoor Upbeat » 10 apr 2024 13:48

Ratten.. die hebben we hier ook. :gutgut: We hebben hier veel..
Ik moet nog een wat fijnere gaas rand aanleggen. Ook om te zorgen dat kuikens binnen blijven.

Dan moet ik denk toch ook het andere hok gaan verbouwen en in de ren plaatsen als een kip blijft zitten op het nest. Dan verplaatsen naar het andere hok.

Het hok gaat dicht begin van de avond. Dan kunnen ze er niet uit. Onderkoeling zal niet snel een probleem zijn. Dan kunnen we de kuikens bij het dichtdoen ook in het hok helpen. En het hok zelf kan niets naar binnen. Dat is volledig dicht, als het luikje ook dicht is natuurlijk.

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens hoe en wat?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 apr 2024 22:08

Heb je de FAQ broeden al gelezen?
Zeker doen!

Verder is 30x30 wel goed als nest maar moet je toch een m2 ruimte voorzien waar de kip dagelijks even de benen kan strekken en haar behoefte doen. Zandbad vinden ze ook fijn en er moet natuurlijk eten en drinken staan.

Weet je al wat je met de haantjes gaat doen?

Ik weet niet hoe tam jouw kippen zijn, maar zelfs mijn tamste kip laat mij niet haar kuikens opnemen om binnen te zetten. De kuikens piepen in angst, moeder gaat ze bij elkaar roepen... Ze gaat ook zelf het hok niet in als er nog kuikens beneden zijn, dus tegen dat jij nr 4 eventueel gevangen hebt, zitten de eerste 3 die je gevangen had en in het hok geholpen, weer beneden samen met moeders.
Zo zie ik het alleszinds gebeuren. :mrgreen:

Ik bouw trapjes van klinkers. Dat gaat wel goed. Maar hoger dan een cm of 15 heb ik dat nog nooit gedaan.

Upbeat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2017 21:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens hoe en wat?

Berichtdoor Upbeat » 22 apr 2024 16:43

Ik heb hun oude hok de poten eronder vandaan gezaagd en in de ren bij hun huidige hok gezet. Onderkant dichtgemaakt.

Moet ik daar dan het nestje al bij zetten. Ik had het idee dat 1 hen al aan het kijken was of het iets is voor haar. Had ook er een ei bijgelegd, maar kwam er toch vanaf om de hele dag in de ren te verblijven.
Moet ik het nestbakje al in het andere hok zetten met de 3 eieren die we er ingelegd hebben? Of kan ik dat beter later doen als ze de kuikens als heeft.

Kan het zijn dat ze het huidige nestbakje toch te druk vindt? Denk aan een vierkant 1 helft is een zit stok. Op de andere helft (1/4) een bakje met hoge rand van 30cm hoog. En een lage rand om erin te stappen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens hoe en wat?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 apr 2024 00:45

Als dat kan, de kip natuurlijk meteen op de juiste plaats laten broeden.
Als ze een ander idee hebben, verhuis ik ze normaal zodra de eieren eronder gaan.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 15 gasten