Grasbehoud & vliegruimte

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mar 2024 23:21

Ik ben het ermee eens dat een struik met gaas errond amper meerwaarde biedt en dat het in een ren van 10 of 15m2 zelfs te veel erg kostbare ruimte inneemt.
Het enige wat ik dan zou overwegen is de struiken buiten de ren tegen het gaas aan plaatsen. Met wat geluk hebben ze dan wel nog enige bessen, wat schaduw/beschutting en wat beestjes ervan.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor danielb » 26 mar 2024 01:34

als je er altijd gaas hebt rondstaan,dan heeft het inderdaad niet veel nut,maar in de periode dat er gaas rondstaat,dan kan er onder de plant ook weer terug groen groeien. (waarschijnlijk wel een beetje helpen met wat graszaad te strooien.)
als je een strook van 5 vierkante meter gaat afspannen om gras te laten groeien (wat de topic starter wil doen),dan moet dat ook maanden afgesloten zijn,want anders zal het gras snel stuk gemaakt zijn.
en dat afspannen zal ook elk jaar moeten gebeuren om het gras terug een kans te geven om te laten groeien.
als een aalbes plant een hoogte van 80 cm heeft bereikt en je gaat die dan elk jaar bijsnoeien tot onder 80 cm,dan krijg je een heel volle en dikke aalbes struik.
de kippen zullen zelfs niet meer alle aalbessen zelf kunnen wegpikken.
ze zullen een leuke bezigheid hebben.
en de bessen waar ze niet aan kunnen,die kunnen ze dan opeten als de bessen er vanzelf afvallen.

of je snoeit niet en laat plant door het bovengaas heen groeien.
het gaas mag dan wel niet te fijn zijn,want anders groeit hij gewoon tegen het gaas.

en als uiteindelijk die aalbes plant toch geen meerwaarde is,dan verwijder je hem gewoon.
die 5 euro zal het ook niet maken. (prijs van een jong plantje)

ik laat het aan de topic starter over ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mar 2024 08:13

Daar heb je ook wel weer gelijk in..

SvenVl
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2024 23:11
Land: Belgium
M/V: M

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor SvenVl » 26 mar 2024 23:38

Bedankt voor de reacties :-) Ik denk dat het wat experimenteren zal worden, zowel het gras als de beplanting wil ik een kans geven.

Gaas die je makkelijk kan verwijderen lijkt inderdaad het interessantst. Ik zou ook iets grotere mazen kunnen nemen zodat ze net wel/niet hun kopje er door krijgen & zo de buitenste kanten kunnen afeten, maar niet de binnenste.. maar dan moet die struik wellicht al iets te breed komen voor m'n beperkte ruimte.

Sven


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast