Maar dan donkergroen met crème-witte raampjes, moet wel een beetje in de omgeving passen. De maat is 3.00 x 2.60 meter. De ramen worden geblindeerd aan de binnenzijde met zwarte folie. Het hok wordt aan de binnenzijde geïsoleerd met spijkerflens en daartegen aan underlayementplaten. Die worden dan na het afkitten van de naden 2 x afgewerkt met witte latex en daaroverheen nog 2 lagen alkydverf wit. Dat geeft een goede isolatie en een gladde schrobvaste binnenkant. Voor de ventilatie doen we aan 2 zijden voldoende roosters die per stuk afsluitbaar zijn. Zodat, als de wind hinderlijk op 1 kant staat, je die kant kan dimmen.
Het voordeel van deze blokhut is naar mijn idee dat je bij die ruime overstek links van 1.20 x 2.60 m. die kant met glaspanelen kan afschermen zodat het (nog te maken) deurtje altijd windvrij is. Ook hebben ze dan daar wat scharrelruimte met slecht weer en bescherming tegen buizerds. Als ze daar op tijd heen kunnen vluchten uiteraard.
Het voordeel van dit nachthok is dat je het in 3 segmenten kan opdelen, met gaaswanden ertussen. Zo heb je ook altijd een aparte ruimte voor een broedse hen/kloek met kuikens.
De boomgaard is vastgesteld op 35 x 15 meter en ziet er zo uit:

Hier waren de oude fruitbomen er net ingezet. Er staan 8 bomen in: 2 Elstar, 1 handpeer, 1 stoofpeer, 1 moesappel, 2 kersen en 1 walnoot. Er komt uiteraard nog een omheining en verdere aankleding in de vorm van bessenstruiken, vlier, meidoorn, en verdere inheemse soorten als omzoming bij. En een houtwal voor de beschutting. Het is nog even werk, maar dan gaat het toch dit voorjaar vorm krijgen. Het ziet nu nog wat schraal maar als de bloesem dan straks een feit is... Ze kunnen hun lol zo wel op, lijkt me. En als ze vanaf nu geen gouden eieren gaan leggen dan onterf ik ze

Ziet er goed uit!