kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mar 2009 12:05
Land:
M/V: M

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor Bastiaan » 02 mar 2009 18:58

De tip :gulzig:


Heb zelf ook meegemaakt dat de kippen in het legnest gingen slapen.
Heb er op een gegeven moment een plank voorgezet.
dat maakte niet veel uit want ze gaan... gewoon in het zand liggen :gluiplach:
Dus.. weer de plank ervoor en gewoon elke avond op stok zetten. Dit een week lang.
En dan hebben ze het wel een keer door en gaan ze vanzelf op stok!!!

Suc 6

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor Lieve » 03 mar 2009 15:42

veerlika schreef:Ik hoop dat ze vanavond eens op eigen initiatief op stok gaan of toch minstens 1. Nu ja, als dat niet zo is, zal ik ze maar weer eens met handen en voeten uitleggen wat die stokken eigenlijk in het hok staan te doen :taptap:

Je kan het ze misschien even voordoen ? ;)

SubCon
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2017 18:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor SubCon » 16 sep 2017 21:09

Dit is een oud topic maar ik heb een gelijkaardige vraag.

Ik heb 4 kippen aangeschaft: een Sussex, een Zilverbrakel, een Araucana en een Marans. Ze zijn enkele maanden uit, zien er relatief volwassen uit maar nog niet aan de leg.

Nu is het probleem dat ze elke avond allemaal samen in een legnest tegen elkaar aan kruipen in plaats van op stok te gaan. Hierdoor raakt het stro van de legnest verschrikkelijk ondergepoept, wat moeilijker te reinigen is dan de ruimte onder de legstok.

Zoals in dit topic stond heb ik al een plank over het legnest gelegd, maar nu gaan ze dus gewoon op die plank zitten allemaal samen, nog steeds niet op stok. Ik heb ook al een aantal keer geprobeerd om ze zelf op stok te zetten, maar ze springen er steeds onmiddellijk af.

Heeft iemand meer tips dan deze?
Zou een haan ervoor zorgen dat ze makkelijker op stok gaan?

Elke tip is welkom, bedankt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor tuff cookie » 16 sep 2017 21:39

Pas op stok zetten als het echt donker is, want dan zien ze niks meer en blijven dan zitten.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor Trea » 17 sep 2017 00:31

Een haan maakt niet uit. Het gaat wel makkelijker als je een hen hebt die het goede voorbeeld geeft. ;)

Soms ligt het ook enigzins aan de stok. Hoe hoog. Wat voor breedte of afmeting heeft de stok? Is toch niet rond?

SubCon
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2017 18:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor SubCon » 13 okt 2017 21:39

Ik heb de tips gebruikt en sedert een maand zet ik de kippen elke avond na donker op hun legstok. In het begin sprongen ze er onmiddellijk af. Nadien bleven sommigen er op zitten (eerst de Sussex, dan ook de Araucana). De zilverbrakel blijft er nu pas sedert 2 dagen opzitten (die is veel meer vluchtig dan de andere kippen). Momenteel slapen ze dus de ganse nacht op de stok (dat zie ik ook aan de uitwerpselen onder de stok) maar ik moet ze er dus nog altijd elke avond opzetten.

De stok is niet rond en zou de juiste afmetingen moeten hebben voor deze grootte van kippen. Hij is ook niet te hoog. Als ik zie hoe makkelijk ze kunnen uitbreken over een veel hogere afsluiting....

Ik hoop alleen maar dat het niet veel langer duurt, want ik begin het wat beu te worden een maand lang elke avond de kippen op stok te zetten.

Zou een haan echt niet uitmaken? Volgens mijn ouders die hun hele leven kippen hebben gehad zorgt de haan ervoor dat er orde is in de kippentoom en zou hij hen ook aanmanen naar het hok te gaan en op stok te gaan. Ik woon op het platteland en mag wettelijk perfect een haan houden. Als kind hebben wij ook steeds hanen gehad en dat stoort mij in het geheel niet (vind het hanengekraai 's morgens zelfs heel aangenaam). Maar ik ben niet helemaal zeker wat de reactie van de buren zou zijn.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor braser » 14 okt 2017 00:25

Zou er een haan bij nemen :gulzig:
Gaan ze wel naast zitten als meneer op stok gaat :nuffig:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor jantien » 14 okt 2017 10:34

Een haan zal niet het verschil maken vrees ik toch, maar als je een haan kunt houden zou ik er zeker eentje bijplaatsen. Altijd mooi om te zien,een hanemans met zijn dames :duimop:

SubCon
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2017 18:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor SubCon » 16 dec 2017 17:17

Had het een tijdje opgegeven en mijn kippen (en haan) sliepen elke nacht in hun legnest. Nu heb ik er er sedert een tweetal weken een nieuwe kip bij: een fiere dame gouden Leghorn met de juiste manieren. En zij heeft blijkbaar de andere kippen op het goede spoor gebracht. Alleen de Sussex slaapt nog in de legnest. De leghorn, de Araucana en de zilverbrakel haan slapen nu mooi op stok ;-)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor Fryske » 16 dec 2017 18:50

Goed voorbeeld.... :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten