kippenluik met timer?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
andrea
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 mei 2010 13:32
Land: nederland
M/V: V

kippenluik met timer?

Berichtdoor andrea » 19 jun 2011 21:10

Hallo Allemaal!

De vakantie staat weer voor de deur en dat wil zeggen dat er weer mensen voor mijn kippen en andere dieren (vissen, katten en schildpad) moeten zorgen. Een dilemma is altijd het luikje van het nachthok. Ik woon in een rijtjeshuis dus is het erg belangrijk dat de kippen niet vrolijk buiten gaan zitten kakelen om 6.00 uur smorgens. Ook de oppas kan ik niet vragen om half tien savonds en 8.00 uur smorgens langs te komen. Vorig jaar klaagde de buurt al (ik had wel opdracht gegeven het luikje te sluiten, maar de oppas vergat het telkens). Nou heb ik een jaar geleden ergens een kippenluikje met timer gezien. Weten jullie waar je die kan kopen? De oppas (een echte dierenliefhebster; ze woonde aan de overkant) van vorig jaar is inmiddels overleden, dus moet ik het met een goede vriend zien te doen die een paar straten verderop woont. Kunnen jullie me helpen aan het (web)adres van een leverancier van zo'n electonisch luikje?

Groetjes: Andrea

Gebruikersavatar
JustKarin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 19 apr 2011 15:57
Land: NL
M/V: V
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: kippenluik met timer?

Berichtdoor JustKarin » 19 jun 2011 21:30

Met een webcam er aan om te kijken of de kippen wel binnen zijn voor het luikje dicht gaat [grijns]
Ik zou het niet weten maar ik volg het graag voor als ik zelf een hok ga maken of toch nog een tuinhuis op de kop kan tikken voor 'weinagh'. Dat lijkt me echt ideaal, vooral als je meer kipjes/meer soorten wilt houden/fokken.

Gebruikersavatar
fusse
Berichten: 3097
Lid geworden op: 15 nov 2004 13:07
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippenluik met timer?

Berichtdoor fusse » 19 jun 2011 22:11

Als je op Google intypt 'automatische hokopener' kom je een heel eind.

Succes!

Gebruikersavatar
andrea
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 mei 2010 13:32
Land: nederland
M/V: V

Re: kippenluik met timer?

Berichtdoor andrea » 20 jun 2011 13:45

Bedankt!

Dat scheelt een heleboel. Ik heb gisteren een uur zitten googlen, maar kon het niet vinden. Nu heb ik er een aantal gevonden. Thanks!

Groetjes: Andrea

Gebruikersavatar
Flou Flou
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 mar 2011 02:57
Land: Italia
M/V: V

Re: kippenluik met timer?

Berichtdoor Flou Flou » 21 jun 2011 02:35

Ja Karin, heb ook al naar die automatische hokopeners zitten kijken en idd. dan zou er ook een webcam in moeten hangen om ze in de gaten te houden en te tellen, een alarminstallatie, lampen met bewegingsmelders, een cementen vloer met afvoerputje, demonteerbare muggenhorren, licht doorlatende windpanelen, dakgoten, automatisch sproeisysteem voor het gazon in de buitenren etc. etc. Luxer dan m'n eigen huis kan ik 't maken. Mijn fantasie reikt nog niet eens ver genoeg, noem jij nog 's wat excessen die toepasbaar zijn op een nieuw kippenverblijf?

Gebruikersavatar
JustKarin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 19 apr 2011 15:57
Land: NL
M/V: V
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: kippenluik met timer?

Berichtdoor JustKarin » 21 jun 2011 12:53

Flou Flou dank je wel!
Ik heb me helemaal tránen zitten lachen, wat een fantasie heb jij! Ik kreeg helemaal visioenen van wat je soms in films ziet met katrollen en gewichten, ingenieuze systemen om een hamburger en cola te verzorgen :whoea:
Ik dacht zelf aan het ombouwen van de zonnepanelengestuurde automatische maaimachine, een opraapwagentje er achter en een programmering die het lost bij het kippenverblijf.

Zonder dollen: ik begrijp best het nut van een automatische hokopener hoor, het is niet de bedoeling het onderwerp te bagatelliseren. Maar ik vind het filosoferen wel erg leuk! Meer bijdragen zijn welkom, desnoods een apart onderwerp van maken! Een Ayam Ketawanya filmpje is niet eens nodig om te lachen!

Gebruikersavatar
Kajszi
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2011 13:53
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippenluik met timer?

Berichtdoor Kajszi » 21 jun 2011 17:36

ik vraag me wel af wat je doet ivm het sluiten.
gaat dit ook automatisch?
hopelijk sluit je dan geen dieren buiten of erger nog. kipkap. :puppydogeyes:

als je nu zou kunnen werken met een veer die is gepositioneerd als steunpunt van je zitstok en is afgestemd op het gewicht van je toom. je berekent hoe diep de stok op de veer wegzakt en voorziet daar en plug in de wand die er door de zitstok wordt uitgeduwd of verschoven en zo het touwtje van het valluik lost ... zo laat je de deur pas dichtvallen wanneer alle kippen op stok zitten. :mrnono:

niet dat ik dit in de praktijk kan tonen, maar misschien een ideetje voor sommige handige harrys hier met een voorliefde voor complexe dingen.
Laatst gewijzigd door Kajszi op 22 jun 2011 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Flou Flou
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 mar 2011 02:57
Land: Italia
M/V: V

Re: kippenluik met timer?

Berichtdoor Flou Flou » 22 jun 2011 00:06

Dat klopt als een bus, een hiaat in de uitvoering v.d. automatische hokopener/sluiter; om niet een achtergebleven kip buiten te sluiten of erger dat het luik als guillotine werkt bij het tòch nog snel naar binnen gaan als het al begint te zakken: een infrarood bewegingsdetectie-oog met ontvanger aan binnen èn buitenkant die tot 10 min. nadat de timer in werking is gegaan gevoelig is voor beweging en alsnog open gaat voor de achterblijver.(2e timer vereist) Mijn fantasie is ook deze: een met gsm met internet bestuurbare hokopener en binnenverlichting buiten flinke schijnwerpers en webcam, dan kan ik ze vanuit het buitenland in de gaten houden, nu voer- en watertoevoer nog op afstand kunnen besturen...Idee om uit te werken.

Gebruikersavatar
JustKarin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 19 apr 2011 15:57
Land: NL
M/V: V
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: kippenluik met timer?

Berichtdoor JustKarin » 22 jun 2011 09:46

Dé oplossing: mechanische kippen. Batterijtje eruit als je met vakantie gaat of voor werk langer weg bent. ;)

Gebruikersavatar
Flou Flou
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 mar 2011 02:57
Land: Italia
M/V: V

Re: kippenluik met timer?

Berichtdoor Flou Flou » 22 jun 2011 18:26

Nee, die koude blote dingen hebben niet zo'n hoge aaibaarheidsfaktor als mijn sneeuwuiltjes.Afbeelding


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten