tips voor verbetering

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Bientje1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2015 20:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Haghorst

Hallo allemaal

Berichtdoor Bientje1981 » 16 feb 2015 20:27

Hoi Hoi kippenvolk :-D

Mijn naam is Sabrina ik woon samen met mijn man en onze dochter sinds november in Haghorst. We hebben nu eindelijk een huis met een tuin na 9 jaar op een flat gewoond te hebben. Binnenkort komen er 4 Wyandotte kriel dames bij ons wonen.

Het nachthok/binnenverblijf heeft mijn man zelf gemaakt van "afval" hout. Het moet nog wel een beetje afgewerkt worden maar we zijn er erg tevreden over. Het dak is verwijder baar dus we kunnen ook makkelijk binnenin het hok schoon maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor Jan Sch » 16 feb 2015 21:33

Zou zoiets niet als kippenhok willen hebben. Voor 4 wyandotte krielen is dit veel te klein. Als het regent of het vriest; arme kippen. In de zomer zal het zo van de bloedluis stikken.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor lnge » 16 feb 2015 21:55

Welkom!
Als ik het hok zo zie, schat ik het 60 bij 90 cm. Qua oppervlakte gaat dat nog wel, maar het is erg laag. Als daar ook een stok in zit, is het een benauwd kistje voor de kippen. Misschien is het mogelijk om onder het dak nog een rand van ca 20 cm te maken? Denk ook aan de ventilatie. Ook zou ik het hok op hogere poten zetten.
Wat is het nut van het balkonnetje? Daar komt water op wat ook het hok in gaat, zodat je bodem binnen een natte boel gaat worden.
Inderdaad is dit wel een bloedluis gevoelig hok :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor Trea » 16 feb 2015 22:04

Misschien past een kleiner krielras wel in dit hok?
Ik zou de ingang overdekken dat het niet in kan regenen en idd meer ventilatie maken.
Door er een legnest buiten aan te bouwen kun je het hok ook uitbreiden.

Bientje1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2015 20:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Haghorst

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor Bientje1981 » 16 feb 2015 22:07

Er staat toch ook bij dat het verder afgewerkt moet worden. Het dak wordt nog verder uitgebreid zodat het stukje ervoor ook een afdak krijgt zodat het geen water bende wordt. De binnenkant wordt nog geheel afgewerkt. Dit is echt geen onbezonnen we beginnen zomaar ergens aan. We hebben echt wel ons huiswerk gedaan. Als we meteen al zo beginnen vraag ik me sterk af waarom ik me hier aangemeld heb.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor lnge » 16 feb 2015 22:14

Nounou :roll:

Ik zie net als Jan een hok wat op deze manier niet echt geschikt is voor 4 wyandottekrielen. Dat is iets wat je ziet als je ervaring met kippen én hokken hebt. Maar dat mag je dan niet zeggen omdat je dat niet wilt horen? Ik geef je gewoon advies hoe je het zou kunnen aanpassen zodat het wel voldoet.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor Kip La La » 16 feb 2015 22:19

Welkom Bientje.
Fijn dat je kippen kunt gaan houden (eindelijk.)
Ik zou het hok ook een flink stuk van de grond afzetten, mooi trappetje maken et voila.
Gaan jullie ook nog een ren maken of lopen ze overdag helemaal los?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor Trea » 16 feb 2015 22:24

Sorry hoor Bientje, ik had de indruk dat het bouwen af was en dat je alleen nog wat wilde afwerken in de vorm van schuren en in de olie zetten of zoiets.

Ik heb voor mijn hollandse krielen vermoedelijk ook ongeveer zoveel ruimte als jouw hok biedt en dat gaat net goed met 4 kipjes. Maar hollandse kriel is een beduidend kleiner ras dan wyandotte kriel.

Veel forumbezoekers willen juist graag beginnende kippenhouders behoeden voor teleurstellingen en de toon is hier soms erg direct (ben ik ook niet altijd blij mee). Maar ondertussen kun je wel leren van de ervaringen van ervaren kippenhouders (zie kippenkopjes) .

Misschien kun je de maten nog doorgeven dan kunnen de wyandotte expersts je mischien gericht adviseren.?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor lnge » 16 feb 2015 22:30

Tja, ik heb 11 jaar wyandotten, maar mijn advies is kennelijk niet gericht Trea? Ik weet echt wel waar ik het over heb hoor :roll:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor Trea » 16 feb 2015 23:03

@ inge ik weet niet de hele tijd wie welke soort kippen heeft. Misschien helpt het als je dat in het onderschrift zet?

Maar fijn dat je wyandottes hebt. Mooie rustige kippen.

Mijn buren hebben ook wyandottes en die hebben een hok dat maar een of twee bakstenen boven de grond staat. Ik heb niet het idee dat dat een probleem is.

Kun je Bientje misschien vertellen hoe groot een hok minimaal (hxbxd) moet zijn voor 4 wyandotte krielen?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten