Zomerhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Zomerhok

Berichtdoor Trea » 17 jul 2015 11:02

Mijn hok werd wat klein voor 3 hennen en 6 opgroeiende kuikens. Daarom heb ik een extra stuk hok aangebouwd met de oost- en zuidzijde alleen gaas. In dit hok heb ik ook zitstokken gemaakt. De kippen en kuikens zijn er blij mee en slapen hier nu. Lekker koel t.o.v. het hok. Ideaal voor tropische temperaturen, maar ze slapen er ook als het wat kouder is.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zomerhok

Berichtdoor Kip La La » 17 jul 2015 12:55

Zelf gebouwd?
Knap hoor. :duimop: ik doe het je niet na.
En mooi met dat dubbeltjesgaas.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 17 jul 2015 17:03

Ja, dank je.

Hok zo ontworpen dat het aansluit bij de andere delen (hok en ren) en eens goed gekeken naar allerlei materiaal dat we nog hadden liggen.
Ook stiekem naar bouwtekeningen gekeken van andere doe-het-zelf kippenhok bouwers.

Wat we hadden liggen :
- Gaas van de oude konijnenren
- een restant western red ceder (wrc) van onze fietsenschuur
- een paar balkjes waar we ooit andere plannen mee hadden
- wat restanten uit de opslag van wie wat bewaard die heeft wat (meestal alleen maar ergernis maar nu dus handig)

Nog 2 dunnere balkjes erbij en wat schroeven, scharniertjes en slotjes gekocht. Een paar dagen (ca. 3) klussen met mooi weer en de kippen zijn er reuzeblij mee.

Voor wie ook zoiets zou willen ondernemen: ik heb eerst de wanden en het dak afzonderlijk gemaakt. Toen had ik 3 complete losse wanden en een los dak. De vierde wand is een kant van het oude hok. Daarna heb ik alles met lange schroeven in elkaar gezet.

Het hout is niet behandeld. Niet meer aan toe gekomen en het WRC hoeft ook niet behandeld. Maar het moest een maand geleden snel af o.a. omdat we op vakantie gingen en het hok was echt te klein voor 3 hennen en 6 kuikens die al flink groot werden.

Ik heb nu ook geen zin meer om het weer uit elkaar te halen en zie wel hoe lang het goed blijft. Het zal wel snel vergrijzen, maar dat geeft niet. De onderkant staat in het zand.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor tuff cookie » 17 jul 2015 20:39

Knap hoor !
Als je dan nog een stukje dakpapier of dik plastic op het dakje maakt dan gaat het niet lekken.

Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Zomerhok

Berichtdoor kippie kip » 18 jul 2015 10:37

mooi gemaakt hoor trea!!! :duimop:
ik ben ook wel benieuwd naar de kuikens...
zou je wat foto's erop willen zetten?

groetjes kippie kip :P

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 19 jul 2015 10:11

Ik zet binnenkort wel een paar foto's bij hollandse kriel. Echte kuikens zijn het inmiddels niet meer.

:offtopic:
Hier alvast een foto van het witpatrijs hennetje en de achterkant van een zwart hennetje. Het patrijs haantje is inmiddels elders ondergebracht maar kan t.e.a.b. zo worden opgehaald in de Betuwe bij de hobbyboer waar deze en nog twee van mijn haantjes zitten nu. Hij heeft op dit moment ook diverse jongere kuikens te koop.
.Afbeelding

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 19 jul 2015 10:40

tuff cookie schreef:Knap hoor !
Als je dan nog een stukje dakpapier of dik plastic op het dakje maakt dan gaat het niet lekken.


Het Western Red Ceder vind ik mooi en naturel. Plastic niet.
De latten/rabatdelen hebben ook een flinke messing en groef die mooi in elkaar passen. Deze latten zijn ontwikkeld voor gevelbekleding en worden de laatste 20 jaren veel toegepast in de houtskeletbouw.

Mocht het toch gaan lekken dan maak ik aan de onderkant wel plastic zodat ik er niks van zie.
Nat hout heeft trouwens de eigenschap dat het wat uitzet waardoor een eventueel kiertje zal verdwijnen en het water er juist netjes afloopt.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 19 jul 2015 12:53

Naar aanleiding van een privebericht

stom... de rabatdelen zijn verkeerd omgelegd dus krijg ik waarschijnlijk wel lekkage.

Nu kom ik dus een meter te kort om het nog te kunnen corrigeren.

Tot nu toe heb ik overigens niks gemerkt van lekkage.
Het hok staat ook in het zand dus als er al iets lekt merk ik dat misschien niet.?? Misschien valt het ook mee omdat het niet alleen naar achter maar ook ietsje naar opzij overhelt. Dan was niet zo gepland maar kwam zo uit door het verloop van de grond en omdat ik het mooi aan wilde sluiten naast het dak van het oude hok. Ik dacht er nog aan om dat te gaan corrigeren maar dat ga ik dus zeker niet doen na deze constatering.

De kippen kunnen trouwens ook altijd nog in het suboptimale oude hok slapen als het buiten te nat en te koud is. Dat ga ik ook niet afbreken of zo. Het oude hok is wel goed waterdicht gemaakt Een beetje krap maar er zijn wel 2 zitstokken in waar ze precies met zijn zessen op kunnen.

Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Zomerhok

Berichtdoor kippie kip » 20 jul 2015 08:42

mooie beestjes hoor!! :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 27 mar 2016 11:06

Even een update.

De aanbouw is mij en de kipjes uitstekend bevallen.
In de herfst heb ik de gaaspanelen aan noord- en oostkant voorzien van een stuk plastic (verpakkingsmateriaal) zodat de kipjes beschut zitten tegen de koude wind.

De kipjes hebben hier de winter geslapen op een nachtje na. Dat was op een dag dat ik nogal laat was begonnen het hok goed schoon te maken. De kipjes wilden op stok toen ik nog niet klaar was en gingen uit zichzelf weer eens in het kleine hokje slapen. Op eentje na dan. Die ging liever buiten, in de klimop slapen. De dag erna zaten ze gewoon weer in het zomerhok, dat inmiddels dus een 'het hele jaar rond' hok is geworden.

Nu het warmer wordt kan het plastic er weer af. Fijn. dan kan ik vanuit huis ook weer goed zien of het luikje dicht is en de kipjes allemaal op stok zitten. Volgende herst ga ik op zoek naar een voorzetraam waar ik beter doorheen kijken dan een stuk gekreukeld transparant verpakkingsmateriaal.

Overig:
De noordzijde is onderaan een opening voor verschonen van de mestbak onder de zitstok) . Het dak en het houten paneel aan de noordzijde kunnen ook makkelijk los.

Voor het gat naar de ren zit een automatische hokafsluiter. Een die is ingesteld op licht hoeveelheid. De schuif is een oude snijplank van ikea.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten