Zomerhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 18 jun 2017 11:40

Met die warmte van afgelopen tijd worden de legnesten erg heet. Deze liggen pal in de zon. En ik durf nu het dakje niet meer op een spleet te zetten sinds een paar weken. Omdat ik al een paar keer een rat heb gezien. En ik wil zeker geen boerenmarkt beginnen voor rovers.

Een paar weken terug zag ik Pino al hijgend in het legnest. De lieve schat ging ondanks dat ze het duidelijk te warm vond toch braaf een eitje leggen waar ik ze het liefst vind. :ilove:

Als maatregel heb ik een stuk aluminiumfolie op de klep gemaakt. Dat scheelt echt een heel stuk. De kippen hoeven nu niet meer hijgend een eitje te leggen.

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Zomerhok

Berichtdoor BoerJennes » 18 jun 2017 19:02

Trea schreef:Als maatregel heb ik een stuk aluminiumfolie op de klep gemaakt. Dat scheelt echt een heel stuk. De kippen hoeven nu niet meer hijgend een eitje te leggen.


Erg goed idee! Wij leggen een schaduwdoek over de kooi en leghok. Dat was vandaag zo lekker koel, dat ik zin had om naast Trijs Pannenkoek te gaan zitten. Maar tante is sjagrijnig, dus ze had liever dat ik haar alleen liet...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 17 sep 2017 23:50

Vandaag in de weer geweest met voorzetramen.

De zomer was vorige week echt voorbij. De kipjes zaten een beetje verkleumd in het meest beschutte stukje van het zomerhok. Dus moest ik weer maatregelen treffen. Na 2 jaar met plastic in de weer te zijn geweest heb ik marktplaats afgestruind naar een ruit of raam die het gaas aan de voorkant kon afsluiten. Voor een habbekrats kon ik twee ramen ophalen. Ik heb nu extra veel beschutting voor mijn kipjes gemaakt. Ook aan de achterkant bij de overdekte ren. Kan het voer ook niet meer natregenen bij zulk vies weer als van de week. Max licht en maximaal beschermd tegen koude wind en regen. :duimop:

Dus nu heb ik een fijn winterhok. Volgend jaar als de zomer begint kunnen de voorzetramen weer naar de schuur.

Btw de alumium folie was geen succes. Toen we terugkwamen van vakantie leek het of er 5 eksters op hadden staan volksdansen. Daar moet ik volgende zomer nog iets anders voor verzinnen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Zomerhok

Berichtdoor José » 19 sep 2017 11:57

Als je het dak zonlichtwerend wilt maken kan je overwegen om een rolletje onderfolie voor laminaatvloeren te halen bij de bouwmarkt. Dat is net als alufolie zonwerend maar een stuk steviger. Zeker als je dat verankert met een stuk fijn gaas er overheen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 19 sep 2017 16:32

Bedankt voor de tip Jose. De reden dat ik alufolie had gebruikt voor het dakje van de legnesten was juist omdat dat dun is. Zo kon de sluiting van het dakje (= klep) nog gewoon dicht. Met dik materiaal lukt dat niet meer. Maar met een nieuwe sluiting moet het wel lukken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 07 aug 2018 13:16

Inmiddels is mijn zomerhok geen echt zomerhok meer. En er zijn afgelopen voorjaar weer een plaar kleine aanpassingen gedaan.

Het raam dat ik vorig jaar kocht tegen de winterkoude op de oostkant is blijven staan. Maar nu het zomer is wel op kiepstand zodat alle warme lucht en vochtige dampen van de kippen bij het hoogste punt snel verdwijnen.

Ik schreef eerder al over het broedhok waarvan de klep in de volle zon zit. Het alufolie werkte niet en is nu een stuk van een autoscherm (tegen zon en ijs op de voorruit). Dat is de hele zomer fijn blijven zitten.

Met de kloek en kuikens in het oude hok en de andere kippen in de uitbouw + ren had ik een extra legnest nodig bij de uitbouw. Daarvoor had ik tijdelijk een opening gemaakt en een los (leg)hokje aan de ren vastgemaakt. En onder de zitstok een mestplank waar de kippen onderdoor kunnen lopen en waar ik het voer neer kon zetten.
Het hokje is weer weggehaald nu de kuikens ook op stok slapen. Maar de mestplank bleek heel handig en is gebleven.

Omdat er vaak ruzie was met het op stok gaan heb ik een extra zitstok toegevoegd. Maar die is nog altijd niet favoriet. Ik zal binnenkort nog eens wat foto's plaatsen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Fryske » 07 aug 2018 13:22

Je maakt me nieuwsgierig :-)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 07 aug 2018 14:22

Afbeelding
Raam op kiepstand. Daar achter zit gaas.

Afbeelding
Broedhok in de zon. Het zwarte flapje is EPDM. Omdat het ging lekken bij het scharnier. Alles vastgeniet, werkt zo perfect.

Onder het houten dak zit een standaard dak met bitumem dat was gaan lekken. En een laag platic van ber bed (zat om een matras)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zomerhok

Berichtdoor Trea » 17 sep 2018 12:32

OP dit moment slapen de 6 hollandse hennetjes en de doornikse haan in de uitbouw (zomerhok). De twee doornikse hennetjes, die onderaan staan in de pikorde, slapen in het oorpronkelijke hokje. In het kleine hokje heb ik lang geleden al ooit een zitstok op hoogte gemaakt. Daarop slapen ze nu liever dan bij de rest.

In de uitbouw heb ik de mestplank laten zitten. Daaronder is nu een tweede voederplek. Geen luxe met 9 kipjes die niet aardig zijn voor elkaar als het eten op 'tafel' komt. De wand (zie foto 7 aug) bestaat sinds kort uit twee deurtjes : onder voor het eten en boven om de mestplank makkelijk schoon te kunnen maken.

In een hoekje op de mestplank waar ik altijd een laagje strooisel gooi worden tegenwoordig ook eitjes gelegd.

Het stuk zonwerend autoscherm is de hele zomer heel gebleven. :)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten