Raaf.

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Raaf.

Berichtdoor Jan Sch » 13 dec 2016 10:36

Het grote verschil is dat de havik veel sneller is. De buizerd is meer een trage vlieger.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buizerd

Assepoes
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 apr 2010 16:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Raaf.

Berichtdoor Assepoes » 16 dec 2016 05:17

Buizerds nemen kippen mee de lucht in, ik weet het zeker, zelf gezien en verhalen gehoord ook. Dat ze die brahma ter plaatse opgegeten hebben, verbaast me wel. Ik had altijd brahmas omdat ik dacht dat die zware kippen veilig zouden zijn. Waren ze hier ook altijd wel ging tenminste altijd goed met die buizerds hier in het land. Raven pikken ook kippen dood, weet ik ook heel zeker uit eigen ervaring, en na vanmiddag ook weer gezien. Vanmiddag kraste de haan en keek scheef naar boven. En ja, daar vloog weer een grote zwarte vogel weg. Even later kom ik buiten, zitten er twee raven boven in de boom naar de ren beneden te gluren. O wat ben ik nu blij, dat we de ren stevig dicht hebben gemaakt, ook van boven. Ze kwamen echt voor de kippen terug hoor. Enfin, we hebben hier , in Noord-Oost Friesland, dus een ravenpaar. Ik heb vanmiddag b.t.w. ook de merels en duifjes, die ook altijd een graantje meepikken, niet gezien. Zie hier toch tegenwoordig weinig vogels. :(

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Raaf.

Berichtdoor Jan Sch » 16 dec 2016 10:30

Assepoes geloof nu niet in sprookjes, een buizerd is een aasvreter. Ga er maar van uit dat het toch een havik is geweest. Ja die pakt ook Brahma's. Merels; is bekend dat er ook voor deze vogels een virus ziekte heerst. Zijn er echt weinig. Heb er van de zomer ook dood zien liggen. Maar heb een boom staan met kleine appeltjes, deze is normaal nu kaal, maar er komen nu wel 2 a 3 merels van pikken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Raaf.

Berichtdoor Trea » 16 dec 2016 13:00

Als je op internet zoekt bij informatieve en betrouwbaar ogende sites vind je dat Buizerds geen grote levende prooien vangen en meenemen in de lucht. Buizerds tonen onderling heel verschillend gedrag in roven en aaseten. Ook het uiterlijk varieert van erg licht tot donker.

Meestal eten ze kleinere beestjes als muizen en kadavers. Maar ook grotere prooien worden levend gevangen. Een wild konijn of duiven is wel ongeveer het grootst wat ze levend aanvallen en meenemen. (Als de sites kloppen).

Dus als je gezonde brahma's hebt lopen, hoef je echt niet bang te zijn voor een buizerd. Een havik is wel een echte kippenvanger. Hij laat wel vaak resten achter voor buizerds of andere aaseters. Daardoor lijkt het dan of andere vogels 'het' hebben gedaan. Ook wordt de havik wel door buizerds of raven verjaagd om de gedekte tafel van hem/haar over te nemen.

http://www.vogelwachtuden.nl/index.php/buizerd
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Buizerd

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Raaf.

Berichtdoor Trea » 16 dec 2016 13:12


Assepoes
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 apr 2010 16:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Raaf.

Berichtdoor Assepoes » 16 dec 2016 13:58

Jan Sch schreef:Assepoes geloof nu niet in sprookjes, een buizerd is een aasvreter. Ga er maar van uit dat het toch een havik is geweest. Ja die pakt ook Brahma's. Merels; is bekend dat er ook voor deze vogels een virus ziekte heerst. Zijn er echt weinig. Heb er van de zomer ook dood zien liggen. Maar heb een boom staan met kleine appeltjes, deze is normaal nu kaal, maar er komen nu wel 2 a 3 merels van pikken.

Ik geloof wat ik zelf zie, wat mensen hier hebben gezien en wat onze boswachter zegt. Citaat vogelwacht "ze vangen veel konijnen in de vlucht " en "in de winter schakelt de buizerd vaak over op het eten van aas."

Assepoes
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 apr 2010 16:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Raaf.

Berichtdoor Assepoes » 16 dec 2016 15:38

Trea schreef:Als je op internet zoekt bij informatieve en betrouwbaar ogende sites vind je dat Buizerds geen grote levende prooien vangen en meenemen in de lucht. Buizerds tonen onderling heel verschillend gedrag in roven en aaseten. Ook het uiterlijk varieert van erg licht tot donker.

Meestal eten ze kleinere beestjes als muizen en kadavers. Maar ook grotere prooien worden levend gevangen. Een wild konijn of duiven is wel ongeveer het grootst wat ze levend aanvallen en meenemen. (Als de sites kloppen).

Dus als je gezonde brahma's hebt lopen, hoef je echt niet bang te zijn voor een buizerd. Een havik is wel een echte kippenvanger. Hij laat wel vaak resten achter voor buizerds of andere aaseters. Daardoor lijkt het dan of andere vogels 'het' hebben gedaan. Ook wordt de havik wel door buizerds of raven verjaagd om de gedekte tafel van hem/haar over te nemen.

http://www.vogelwachtuden.nl/index.php/buizerd
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Buizerd

Het stikt hier van de buizerds, geen haviken maar buizerds. Overigens ook havikachtigen. Vooral hier tussen Dokkum en Lauwersoog. En ik vind konijnen en duiven ook wel grote prooien hoor. :roll:

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Raaf.

Berichtdoor braser » 16 dec 2016 22:32

Jan Sch schreef:Buizerds zijn aaseters.
Dit is een jonge havik, die komt elke dag terug.Afbeelding


Hoe kan je eigenlijk het verschil zien tussen een (jonge)Havik en een Buizerd?
De poten, snavel of de staart of zoiets?
Ben wel benieuwt...omdat ik ze regelmatig zie vliegen en zitten op een hek of paal.
Dan kijk ik vaak even met de verrekijker...maar ik zou toch het verschil wel eens willen weten?
Weet wel dat een Buizerd een brede staart heeft als hij vliegt.
Ze cirkelen hier ook vaak met hun drieen hoog in de lucht.
Zal pa en Ma en kind wel wezen denk ik.
Weet niet of een Havik dat ook doet of altijd alleen is?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Raaf.

Berichtdoor Trea » 17 dec 2016 09:08

Ha Braser. Fijn dat je toegeeft dat je ze regelmatig ziet vliegen. :gutgut:

De havik-vrouwtjes zijn aanzienlijk groter dan een buizerd. De mannetjes lijken (zittend) op een afstand best wel op een buizerd. Maar een buizerd zit bv vaak op een paaltje naar prooien te zoeken en gaat van daar af of met een vrij lage vlucht in de aanval. Een havik tuurt vaak vanaf grote hoogte en stort zich dan met grote snelheid op zijn prooi.

De buik bij de volwassen havik is gestreept. De buizerd heeft niet zulke mooie strepen.

http://www.vogelwachtuden.nl/index.php/havik

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Raaf.

Berichtdoor Fryske » 18 dec 2016 12:36

Waar wij wonen zijn prachtige buizerds! Ook Noord-oost Friesland. Je kunt ze herkennen aan het geluid. Ook hebben we hier veel kraaien. Die zie je soms in de lucht achter een buizerd aanjagen. De kippen slaan soms wel aan op de buizerd maar in de aanval heb ik hem/haar nog nooit gezien. In de winter zit de buizerd zelfs in de tuin op een paal naast de open kippenren. Wel zijn de rovers voir mij een reden geweest om een paar jaar geleden over te gaan op grote orpingtons. Kuikens heb ik altijd in een dichte ren.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten