ideetjes kippentuin

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: ideetjes kippentuin

Berichtdoor Madelief » 19 feb 2017 13:43

Trea schreef:En wil je lang plezier hebben van je kippen zul je ook h.e.e.a. moeten doen om het veilig te maken. Er zitten niet alleen ratten in de stad. Maar ook roofvogels, vossen, marters e.d.


Heb je dit wellicht tegen mij Trea? Want de topic starter rept met geen woord over ratten en de stad ;-)
Misschien woont TS helemaal niet in de stad (heb je wel meer roofdier risico's nog dan hier).

Ik noemde dat wel inderdaad (ook al off topic, sorry!) en hoewel het misschien heel blond is om te denken dat het wel mee zal vallen met de vossen etc in onze afgesloten binnentuinen die je alleen via de huizen bereiken kunt (of over 5 etages), denk ik dat ik met een overdekte ren met sterk gaas en een bodem waar de ratten niet doorheen kunnen graven wel een heel eind kom hoor. En anders is het jammer. Een Fort maken gaat me een tikkeltje te ver. Het leven draagt nu eenmaal risico's met zich mee! Ze dag en nacht opsluiten vind ik ook niet leuk. Dan liever helemaal geen kippen. Past niet bij mijn idee van scharrelende hennetjes in mijn eco-tuintje.

Dat ik het zo ga doen is vooral omdat ik ratten geen enkele reden wil geven zich bij ons te komen vestigen. Ivm met ziektes mn. Ook voor mijzelf, mijn hond en mijn katten. Bah. Ik eet namelijk ook uit de tuin, en wroet in de aarde met blote handen...

En dus moet ik zoveel mogelijk zorgen dat ze niet bij het voer kunnen, niet bij vuilnis. Mijn kipjes (niet die van TS) mogen dus pas los lopen als ik het eten heb opgeborgen en zullen nooit (strooi)voer in de tuin gaan krijgen. En hopelijk heeft dat een extra bijwerking en krijg ik er dan niet ook nog 70 duiven bij hahahahaha.

Terug on topic...

Wat vind je zelf leuke beplanting dan NA-kippen? Of denk je ook in termen van vermaak, zoals een kippenschommel, een stel takken, een stuk waar je steeds zaaigoed neerzet, of graszoden..

biancaS
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2015 23:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: ideetjes kippentuin

Berichtdoor biancaS » 20 feb 2017 10:28

Wij hebben altijd een veldje in de tuin, onder de treur berkeboom, met zaaibloemen. Heel leuk voor de vlinders en de bijen. Dit jaar gaan wij dit inzaaien met bloemenzaad speciaal voor kippen. Bij BioRon verkopen ze dat. Dus ook voor de bijen en de vlinders maar een extra gezond snoepje voor de kippen.
We moeten het alleen wel eerst even twee maanden afzetten zodat het volgroeid is want de kippies eten het binnen een mum van een tijd op als alles straks weer boven de grond komt. :gutgut:
Op dit moment is het in mijn tuin in ieder geval 1 grote omgespitte bende. Dus eerdaags gaan we weer delen afzetten om de planten weer op te laten komen. Succes met je tuin!

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: ideetjes kippentuin

Berichtdoor braser » 20 feb 2017 22:26

Hedera doet het altijd goed. Zowel voor schaduw als broedplek. Coniferenhaagje of buxushaagje is ook prima.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten