nieuw hok,

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
kuifzaagbek
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

nieuw hok,

Berichtdoor kuifzaagbek » 19 mei 2017 09:16

hallo allemaal,

toen ik vroeger nog bij mijn ouders woonde was er de ruimte voor vele soorten dieren. Na een tijdje van huurhuizen en kleine woningen hebben wij sinds een jaar of drie eindelijk ons droomplek met een redelijke tuin.
het huis en de tuin zijn verbouwd en nu is het dus eindelijk tijd om een ouwe hobby op te pakken, namelijk een kippenhok!!!

wat is de bedoeling: achter in de tuin staat een schutting van 5 meter breed, en de bedoeling is om daar tegen aan een mooi hok te bouwen.

echter: dit is de plek die het verst van de bebouwing af staat. maar toch slechts een meter of 15 van de huizen af. De buurman vindt kippen incl een haan prima, mits er geen overlast komt uiteraard.

de bedoeling is om op die 5 meter een redelijk nachthok te bouwen, en dan met een luikje de kippen tot een uur of acht binnen te houden.

daarom heb ik voor jullie een aantal vragen:

zijn er mensen die ook een hok hebben waarbij het nachthok even hoog is als de ren, dus mijn schutting is 1,20 meter, en het hok wil ik liever niet daarboven hebben. Zijn er mensen die hiervan een foto zouden willen posten ter inspiratie?

zou de setting van 15 meter met een hokafsluiter overlast kunnen bezorgen?

and last but not least: mijn droomkip is nog steeds de hollandse witkuif koekoek, zijn hier fokkers die deze soort zuiver kweken?

een hoop vragen, maar ik wil me graag voorbereiden om hier een succes van te maken,

bedankt!!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuw hok,

Berichtdoor Trea » 19 mei 2017 10:15

Ik heb niet op al je vragen een antwoord.
Maar alvast een paar tips.

Een haan kraait. Hoe vaak is niet voorspelbaar. Of iemand daar last van heeft ook niet. 15 meter is niet genoeg om het nauwelijks te horen. Je kañ het proberen.
Alleen als je het hok donker en geluiddicht gaat maken zal de haan waarschijnlijk pas nadat het hok opengaat gaan kraaien. Maar dan maak je een hok wat zeer onaangenaam is voor de kippen en het is erg lastig om een goede ventilatie maken in een donker hok.
Een fijn hok heeft juist veel licht en grote ventilatie openingen die voor de veiligheid (rovers) met gaas zijn afgedekt.

1.00 meter is voldoende hoog voor een nachthok kippen. Maar je kan dan niet zelf in het hok. Maak het hok zo dat je het van buitenaf goed schoon kan maken. Ik zou dan poten/betonblokken van 20 cm eronder maken. Hoe groot (l x b) het hok moet worden hangt vooral af van het aantal kippen en de lengte van de zitstok die je nodig hebt. De kippen moeten als ze op de zitstok slapen geen wand raken (om contact met bloedluizen te verhinderen) . Als het hok donker en klein is dan zorg je t best voor een overkapping van een deel van de ren of uitloop.

Wil je er een ren aan vast maken of komen de kippen in je tuin? Voor de grootte van de ren kun je de faq huisvesting raadplegen. Mijn hok kun je denk ik vinden op trefwoord zomerhok. Dat is een standaard k.e.k . hokje/rennetje met een extra stukje zelfgemaakte aanbouw.

Succes met alle voorbereidingen.

kuifzaagbek
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

Re: nieuw hok,

Berichtdoor kuifzaagbek » 20 mei 2017 07:54

bedankt voor je antwoord,

het is niet de bedoeling om het nachthok geluid dicht te maken, het zou mooi zijn als het geluiddempend is door bijv het gebruik van een goede houtsoort.

om een uur of acht mogen ze naar buiten en dan mogen ze van mij kraaien wat ze willen.

het nachthok zal ongeveer 1,5 meter bij 1,5 worden en de ren 3,5 bij 1,5

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuw hok,

Berichtdoor Trea » 20 mei 2017 08:34

Hok is groot genoeg voor de overnachting van een toom kippen :duimop: Ventilatieopeningen zijn ook bepalend voor lawaai dat naar buiten komt. Een donker hok mag je niet bij de leefruimte tellen omdat de kippen daar overdag niet zullen verblijven.

5,25 m2 ren is weinig als de kippen niet vrij in de tuin mogen voor een deel van de dag. Voor blije en gezonde kippen moet je rekenen op ca. 4 m2 per kip (medium size) als ze verder niet vrij mogen lopen.

Kijk eens bij huisvesting voor meer info.
viewtopic.php?f=28&t=70557

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuw hok,

Berichtdoor Trea » 20 mei 2017 09:26

http://www.kuifhoenderclub.nl/site/holl ... ifhoenders
Misschien heeft de kuifhoenderclub een adres van een fokker van kuifhoen koekoek voor je ?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten