Hoe groen in ren houden

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
andreandre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jun 2017 13:48
Land: nederland
M/V: M

Hoe groen in ren houden

Berichtdoor andreandre » 03 jul 2017 22:19

Ik ben mijn kippenhok aan het klaarmaken. Het wordt een grote ruimte voor drie kippen (16m2). Maar toch is het voorland dat al het groen, behalve de bomen en hoge struiken, er staks uit is.

Nu dacht ik, kan ik niet een strook van het hok zominrichtem dat het gras, brandnetels, winterpostelein, etc. Wel kan doorgroeien zonder dat het omgespit wordt?

Ik zijn er een stuk kippengaas over kunnen doen. Dat lijkt me alleen gevaarlijk voor de poten. Hebben mensen goede ideeen hierover?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoe groen in ren houden

Berichtdoor peertje » 04 jul 2017 09:39

Werkt alleen als je het afzet lijkt me... kippengaas erover daar lopen ze gewoon overheen en pikken dan de planten er tussendoor. Wat effectiever is, is ze in de herfst en winter gewoon door de hele tuin laten lopen. 16 m2 in de winter met drie kippen levert alsnog een kale bende op, want de planten groeien nauwelijks. En je doet een kip een weinig groter plezier dan in de tuin naar beestjes scharrelen... enige nadeel is de poep, maar als de tuin weer voor eigen gebruik is, is dat met een week of twee ook wel weg.
Of: nog effectiever... zet het stuk af waar jij wel mag komen, maar kippen liever niet. Zoals je ook met een moestuin zou doen.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoe groen in ren houden

Berichtdoor peertje » 04 jul 2017 09:39

welkom trouwens :duimop: en veel plezier hier en met je kippen!

andreandre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jun 2017 13:48
Land: nederland
M/V: M

Re: Hoe groen in ren houden

Berichtdoor andreandre » 04 jul 2017 11:22

Dank je :-)

Maar gaan ze op het kippengaas niet krabben, zodat ze hun poten beschadigen? Anders kan ik prima over een stukje gras wat kippengaas leggen, dan blijft dit in de lente en zomer een continue groenvoorziening. Doe ik er nog wat wortsels van brandnetel extra tussen als bonus. (nooit gedacht dat ik die ooit bewust zou gaan planten in mijn tuin :gulzig: )


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten