Nieuw Kippenhok > help :-)

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Mastemaker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 okt 2016 21:42
Land: Nederland
M/V: M

Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor Mastemaker » 10 jul 2017 21:03

Hallo'tjes allemaal,

Ik wil even jullie visie en kunde raadplegen.

Voornemens zijn om het volgende kippenhok aan te gaan schaffen: Afbeelding
(ik weet dat iedereen de verkoper inmiddels wel kent, iemand ervaringen met de beste man? )

Kunnen jullie mij adviseren?

Achterkant van het hok staat tegen een schutting aan, is dus redelijk bestand tegen flinke wind/hoosbuien. Ik wil aan de voorkant vanaf de linkerkant tot het midden dichtmaken met blanco plexiglas (regen en wind buiten houden + toch licht naar binnen).

De fundering worden betonbielzen die ik ga ingraven. En ik ga een gedeelte in de ren bestraten.
Als luchtcirculatie heb ik genoeg gestruind op dit forum dat ik aan dezelfde kant als de opening even goed moet kijken of er een soort luchtrooster moet aanbrengen.

Hebben jullie voor mij nog andere ideeën waar ik rekening mee moet/kan houden. Of alternatieven? Dit hok is 3,5 m lang, 1,50m hoog en 0,95m diep

Dank alvast voor jullie input!

ps.: Met de drie dames gaat het redelijk, door het hok wat ik nu heb hebben de chicks al eens veerluis gehad en momenteel grote kans op bloedluis, ik zie ze zelfs lopen... Al flink aan het sprayen met Behapar 404 en de stok goed ingevet zodat ze niet snel in aanraking komen. Feit is echter dat huidige stok diagonaal in het hok geplaatst is waardoor ze snel tegen de zijwanden aan zitten. Ik wilde al een nieuwe (lees: grotere) ren en dit is denk het moment om meteen ingrijpend te gaan vernieuwen!

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor Joke Kra » 10 jul 2017 21:33

Eh ... ik geloof niet dat dit een fijn hok wordt. Als het fors regent, wordt alles zeiknat en hebben je kippen maar één mogelijkheid: in het nachthok blijven zitten tot het eindelijk weer droog is.
Dat kon in de herfst/winter weleens een probleem zijn .....

Mastemaker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 okt 2016 21:42
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor Mastemaker » 10 jul 2017 21:37

Joke Kra schreef:Eh ... ik geloof niet dat dit een fijn hok wordt. Als het fors regent, wordt alles zeiknat en hebben je kippen maar één mogelijkheid: in het nachthok blijven zitten tot het eindelijk weer droog is.
Dat kon in de herfst/winter weleens een probleem zijn .....


Dank voor je reactie! vandaar dat ik de helft van de zijkant geheel dichtmaak met plexiglas. Om de regen en wind tegen te houden zodat ze droog en uit de wind zitten onder het nachthok. Dit moet toch genoeg zijn?

Hosta
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mei 2017 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor Hosta » 10 jul 2017 22:01

Ik ben inderdaad bekend met dit adres (heb bij wijze van spreken alle standaard kippenhokken wel gezien :-) ) en ik vond dit adres wel 1 van de betere standaard kippenhokken hebben v.w.b. prijs/kwaliteit en wat er te krijgen is op het gebied van een standaard kippenhok.

Heb je het kippenhok zelf fysiek al gezien?

Het is afhankelijk van wat je wil en hoe je je kippen wil houden. Voor mijn situatie en de hoeveelheid kippen die ik wilde houden en op welke manier vond ik het allemaal (veel) te klein.

Als je kippen veel in de ren lopen en weinig tot geen uitloop hebben naar de tuin, vind ik de ren veel te klein en heel smal (ca. 70 cm) waardoor je snel inslag hebt van regen. Ik heb de ren namelijk ook staan ;) en ook al zou ik het aan de achterkant en zijkant dichtmaken denk ik dat de ondergrond toch nat zou worden.

Bij mij lopen de kippen de hele dag vrij op het erf en hebben ze voldoende schuilmogelijkheden in bos/struiken maar mocht in de toekomst blijken dat dit niet voldoende is, komt er hier wel een andere overdekte ren.

Is het puur en alleen voor nachthok? Dan moet je rekening houden met kleine opening en een smalle zitstok. Het nachthok zou ik geschikt vinden voor max 3 kleine kipjes die wel (regelmatig) vrije uitloop naar de tuin hebben.

Ook door gebruik van materialen en manier van montage is er veel plek voor bloedluis en zul je daar van te voren maatregelen voor moeten nemen door de naden zoveel als mogelijk dicht te kitten, schilderen etc. etc.

Maar goed, wie ben ik, ik heb pas sinds 2 maanden kippen en helemaal nieuw dus wil ook niet als een betweter overkomen :mrgreen:

poekie ajam
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2017 10:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor poekie ajam » 10 jul 2017 22:11

Als dit alle ruimte is die ze krijgen vind ik persoonlijk de ren te klein. Ik weet dat er wss her en der op het net gezegd zal worden dat het kan voor 3 kippen maar ik denk dat het snel te saai wordt, zeker als er ook nog een gedeelte bestraat wordt.
Dat nachthok zou ik van binnen alle naden en kieren dichtkitten en de wanden witkalken, dan heb je al een hoop gewonnen.
Gaan er krielies in of grote ?

Mastemaker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 okt 2016 21:42
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor Mastemaker » 10 jul 2017 22:14

Hosta schreef:Ik ben inderdaad bekend met dit adres (heb bij wijze van spreken alle standaard kippenhokken wel gezien :-) ) en ik vond dit adres wel 1 van de betere standaard kippenhokken hebben v.w.b. prijs/kwaliteit en wat er te krijgen is op het gebied van een standaard kippenhok.

Heb je het kippenhok zelf fysiek al gezien?

Ook door gebruik van materialen en manier van montage is er veel plek voor bloedluis en zul je daar van te voren maatregelen voor moeten nemen door de naden zoveel als mogelijk dicht te kitten, schilderen etc. etc.

Maar goed, wie ben ik, ik heb pas sinds 2 maanden kippen en helemaal nieuw dus wil ook niet als een betweter overkomen :mrgreen:


Ik heb dit geheel in mijn hoofd voor de drie "kleine" dames. Dus ren + nachthok. Over het algemeen lopen de dames ook een halve dag buiten, dus aan ruimte geen gebrek. Echter wil ik onze grasmat wat meer rust gunnen waardoor ik een grotere ren zoek waar ze zelf langer in kunnen blijven.

Het hok wat ik nu heb is van hetzelfde type hout gemaakt en weet de mogelijkheden van de bloedluis! Ik heb het nu gekit en gewit maar dit blijft nooit goed. Dus vandaar preventief met middelen aan de gang! Heeft iemand trouwens ervaring met het sprayen met petroleum? Dat je af en toe het hout en de kieren hiermee insprayed om de ongedierte tegen te gaan? Natuurlijk begrijp ik dat de kippen zelf hier niet bij in de buurt horen te zijn en er een tijd overheen moet gaan voordat ze weer terug het hok in kunnen.

Ik heb het hok niet zelf gezien maar heb detail foto's gekregen. Ziet er wat mij betreft prima uit en uit jouw bewoording lees ik hetzelfde.

Dank voor je uitgebreide reactie! :duimop:


@poekie ajam: het zijn drie kleine krieltjes en ze gaan zeker nog naar buiten! Maar de ren die ze nu hebben is ongeveer de helft van dit formaat. Dus ze móéten gewoon een grotere!

poekie ajam
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2017 10:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor poekie ajam » 10 jul 2017 22:56

In dat geval vind ik het een acceptabel formaat hok met ren.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor peertje » 11 jul 2017 08:56

Sprayen met petroleum... ik zou het niet doen. Al eens bielzen in de carboleum gezet? Je verbrandt levend.
Is goed voor het hout, maar onnodig want het is al gewolmaniseerd, zal goed werken tegen bloedluis maar je kippen moeten dezelfde ruimte delen...
Zweer ik toch bij een papje van diatom...
Als het bedoeld is tegen optrekkend vocht en rot als gevolg daarvan: leg een paar geglazuurde wandtegeltjes onder de contactpunten :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor Fryske » 11 jul 2017 15:32

Ik zou behalve bielzen als fundering ook meteen.een laag goed sterk gaas aanbrengen op de bodem.en daar dan een dikke laag zand op. Zo voorkom je ratten in je ren. Kan je mooi onder de betonbielzen doorhalen. Uit voorzorg diatomeeënaarde in het nachthok en de ren. Controlerolletje (leeg closetrolletje met daar in opgerold closetpapier) Mocht je dan wel last van bloedmijt krijgen dan kan je de kieren en naden insmeren met slaolie. Heb ik nog niet nodig gehad maar er staat altijd een fles klaar :-D
Is beter/gezonder dan petroleum of diesel.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw Kippenhok > help :-)

Berichtdoor Isabel » 11 jul 2017 19:56

Ik weet dat niet iedereen de mogelijkheid heeft... Maar ik heb vroeger ook houten hokken gehad en altijd last van bloedluis. Sinds ik een gat in de stenen schuur heb gemaakt, daar aan vast zelf een ren op maat heb gemaakt... en in de schuur heel simpel wat stokken heb gemonteerd... nooit meer last van bloedluis.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten