Eksters buitenhouden

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Jasper1975
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 okt 2015 15:31
Land: Danmark
M/V: M

Eksters buitenhouden

Berichtdoor Jasper1975 » 24 jul 2017 12:42

Onze kippen scharrelen sinds een maand dagelijks rond in de tuin, zonder problemen - behalve dat er eksters de openstaande ren in gaan om voer te pikken. Op termijn is dat vast geen goed idee ivm ziektes, luizen/vlooien (?), extra voerverbruik etc. Ik ben hard aan het nadenken over een manier om het ongewenste bezoek buiten te houden, maar tot nu toe kom ik niet verder dan een soort kippendeurtje dat door het gewicht van de kip open gaat als de kip naar binnen/buiten wil. Dat stelt echter wel veel eisen aan mijn knutselkunsten. Is er een betere/makkelijkere oplossing?

Doel is dus dat de kippen vrij naar binnen kunnen bv bij slecht weer of om een ei te gaan leggen, maar dat de eksters buiten blijven.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22927
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Eksters buitenhouden

Berichtdoor Kip La La » 24 jul 2017 14:15

Een trapbak nemen als etensbak voor de kippen?
Ik heb er zelf nog nooit één gehad maar ik kan me zo voorstellen dat iig de eksters dan niet bij het voer kunnen komen en hun interesse in de ren verliezen.

Jasper1975
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 okt 2015 15:31
Land: Danmark
M/V: M

Re: Eksters buitenhouden

Berichtdoor Jasper1975 » 24 jul 2017 14:21

Daar heb ik ook over gedacht, maar op dit moment zijn de eksters ook al geinteresseerd in voer dat op de grond ligt. Mocht die trapbak he rondstrooien ook verminderen, dan is het natuurlijk een prima oplossing - maar ik bang ze net zo slordig eten als nu :)

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Eksters buitenhouden

Berichtdoor BoerJennes » 24 jul 2017 19:40

Bij ons zijn de eksters degenen die de eieren jatten. We hebben een trapbak en dat geeft veel minder rotzooi. De kraaien en de eksters helpen de geknoeide omgeving schoon te houden. Net als de duif, de heggemus, de vink, de muizen en Loedertje de Eilandkat.

Persoonlijk vind ik wel dat de trapbak nadelen heeft. Leintje, ons bange hennetje, durft niet op de trapbak. Ze eet net als de kraaien en de eksters wat de andere dames knoeien. Haantje is misschien nog te licht, maar zal binnenkort ook op de trapbak staan. Leintje en Haantje geef ik dus elke dag een hand gemengde granenmix extra. Het duurt dus even voordat je kippetjes de trapbak snappen, en het kan zijn dat een kippetje te bang is voor de trapbak.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eksters buitenhouden

Berichtdoor Gilbert1984 » 03 aug 2017 09:10

Als ik het zo lees zou ik ook voor een trapbak gaan. Ik heb er zelf ook 1 en dat werkt prima. Ze morsen nagenoeg niet en je hebt geen last van ongedierte/vogels die bij je voer kunnen

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eksters buitenhouden

Berichtdoor Trea » 03 aug 2017 10:30

Alternatief:
Ik heb zelden of nooit last van mee etende eksters of duiven bij het voer.
Wel van mussen en andere kleine vogeltjes. Mijn kipjes jagen de grotere vogels weg. De mussen vinden ze geen probleem. Misschien is dat natuurlijk gedrag om bedreigende (iets kleinere - ongeveer evengrote) vogels weg te jagen?

Conclusie: je kan er ook een paar hollandse krieltjes of een stel andere pittige tantes bij nemen die ietsje groter zijn dan een ekster. Maar het helpt dus niet tegen inslepen van ziektes en luizen van kleine wilde vogels.

En ik geef alleen garantie tot de voordeur. Want ik durf niet te beweren dat dit bij iedereen zo zal werken.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten