kunststof balkjes als zitstok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor Angie » 25 jul 2017 20:27

10 jaar kippen waarvan eerste 8 jaar nooit problemen en nu plots 2de jaar al luis...brrr :shock: .
Vorig jaar gegruweld ervan... kips zitten in een giga 'binnenhok' waarvan 1 wand houten tussenwand is waarachter nog eens zo'n grote ruimte zit ( oude varkensstallengedeelte) en 3 buitenwanden van steen met 1 toegangsdeur en 1 tussendeur naar andere gedeelte varkensstal.
3 houten zitstokken die elke keer met leegmaken plus tussendoor gepoederd worden met zero p veerluispoeder preventief... en alles wordt mooi bijgehouden en legnesten ook preventief gepoederd maar nee hoor, weer een uitbraak dit jaar :frown:
Nu vind ik het wel verbazingwekkend dat er 'nergens' ( niet dat ik zo 1 2 3 kan googlen) kunststof zitstokken te vinden zijn voor de kips.. en kwam ik op kunststof 'balkjes' uit.
zijn er mensen die dit ook hebben voor de kips of is dit te glad?? het lijkt mij namelijk net zo 'glad' als een witgebeitste houten zitstok? Alleen komen hier minder scheurtjes in, spuit ik de verf er met de hogedruk niet meer af etc... :-).
het gaat om zoiets :
http://www.bestdealwebshop.com/product/ ... f-planken/

ook vraag ik ervaringen met zo'n gegalvaniseerd rollegnest of van kunststof, waar de eitjes vanzelf in een bak rollen :-), welke ook luisonvriendelijk zijn en de eierpikker(s) en lompere kips en vooral broedse kip ontmoedigend is ;-). alleen met de nogal slagschepen van grote legkips hier :gutgut: lijken die maten mij erg klein :gutgut: 32 x 32 cm.... ik gebruik nu kunststof kratjes maar daar blijft soms stuk een broedse kip opzitten :( en ze trappen de eitjes ook vaak stuk... beetje knuddig zijn ze hihi <3

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor tuff cookie » 25 jul 2017 21:32

Deze kunststof balkjes zou je kunnen gebruiken. Wel de randen een beetje rond vijlen, minder scherp maken voor de tenen.
Niet dat het gaat helpen tegen bloedluis.
Diatomeeën aarde strooien in het nachthok onder de stok, de wanden en de legnestjes. Zodra de bloedluis in aanraking komt met het poeder gaan ze dood door de ontvettende werking van de Diatom. Wel het hele jaar in de hokken houden want de bloedluis eitjes die in het hok aanwezig zijn komen bij warm weer uit.

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor Angie » 25 jul 2017 21:51

dank je wel, waar is zo'n aarde te bestellen??

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor tuff cookie » 25 jul 2017 21:58

De Baroen, Diatom.

cindymaes
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 mei 2016 10:50
Land: Belgie
M/V: V

Re: kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor cindymaes » 25 jul 2017 22:01

Ik zie ze zelfs door de diatom lopen..... Ze gaan dus zeker niet meteen dood.....

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor Angie » 25 jul 2017 22:09

dank u tuff cookie :-)
nu weer 4 uurtjes bezig geweest, alle wanden ingespoten met biokill... na een uurtje alles afgespoten met de hogedruk... daarna alles in de chloor gezet, weer uurtje laten weken, daarna alles nog eens geschrobt met de bezem... alles weer goed uitgespoten... dan met zero p poeder weer de zitstokken gedaan en de hoekjes van de zitstokken/ kiertjes aan de wand ingespoten voor de 3de keer...
alleen onder de zitstokken wat hooi gestrooid en een kunststof krat met hooi voor morgenvroeg... water en voer doe ik buiten want zelfs de voerbak waar ze op moeten staan om te willen eten zat onder de luis :frown: .. dus die moet ik morgen nog eens helemaal inweken in de chloor etc... en die laat ik er dan maar poosje uit... kips wil ik nog met koudijs druppeltjes behandelen die ik in huis heb maar is altijd heel gedoe.. besluipen en druppeltjes in de nek.. .en dat moet ik echt met donker doen.

ik heb zo'n gegalvaniseerde legkast besteld, die was groter van formaat maar aangezien de gegalvaniseerde voerbak ook vol zat met luis... pfft... moeilijk hoor, krijg er een punthoofd van, van die kriebelbeestjes brrrr

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor tuff cookie » 26 jul 2017 04:57

Ja, ik weet er alles van met zo'n plaag ! Chloor helpt niet echt hoor. Veerluispoeder ook niet tegen bloedluis (mijt) Biokill wel. Maar je hebt veel inzet en de aanhouder wint.

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor Angie » 26 jul 2017 09:49

ja, vorig jaar weet ik veel hoeveel keer uitgebrand, alles met dettol gedaan en van dat gif speciaal voor hokken 2 x gedaan, alles ingespoten, kippen gedaan.. alles echt alles en dan heel het jaar bijgehouden, ook met de zero p poeder, onbegrijpelijk nu weer die plaag.
dat diatomeer is wel zonde omdat dat er steeds uitgespoeld wordt met schoonmaken maar ja, als het echt helpt...
Ook dasty heb ik nu gespoten in de kieren, scheen ook goed te helpen :gutgut: .. ik denk.. baat het niet, schaadt het niet, aanhouder wint inderdaad hahaah
over paar weken eens dutchy's bestellen en loslaten, final cleaning voor de winter :gutgut: en die ook weer voor de hitte in juni ofzo preventief erin... ik wil dit toch echt proberen voor te blijven, hoe dan ook.
Verschil met vorig jaar is, vorig jaar wilden de meiden buiten blijven, nu zaten ze gewoon nog op stok en in de legkast hoewel ik nu meer zag kruipen... :crazyeyes: ik vind het zooo eng!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor tuff cookie » 26 jul 2017 09:56

Als je het hok met Diatom behandeld dan hoef je niet schoon te maken alleen de poep eruit scheppen. Dasty ontvet ook de schildjes van de bloedluis. Alles doorelkaar gebruiken lijkt mij niet de oplossing. Diatom werkt alleen als het droog blijft.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: kunststof balkjes als zitstok

Berichtdoor Trea » 26 jul 2017 18:00

Dutchies en diatomeeenaarde gaan niet samen. De diatom vermoord ook de DUtchies. Je kan het ook bestellen bij bio-ron. Zover ik weet is het daar net iets voordeliger bij een 2 kg verpakking.

Hooi onder zitstokken zou ik niet doen. Daar kunnen bloedmijten ook in verschuilen. Heeft geen nut en dat wordt alleen maar vies. Je kan daar beter een plaat, plank of een zeiltje neerleggen die je kan schoonspuiten.

Verder krijg ik het idee dat je niet alleen de bloedluizen vergiftigd maar ook je kippen. Zo erg zelfs dat de eieren niet meer geschikt zijn voor consumptie.

Als de kippen geen wand raken als ze op stok zitten en je maakt de zitstok vast op een oliebadje dan kunnen de luizen s nachts niet bij je kippen komen. Kan ook met een flinke dot vaseline aan het einde van de stokken.

Succes met de bestrijding. De plastic zitstokken en chemische troep is m.i. echt niet nodig om van de luizen af te komen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten