Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Roan12 » 16 aug 2017 09:23

De vraag is wanneer ze het ei legt onder de zitstok? Het zou mij niet verbazen als dat gebeurt terwijl ze op stok slaapt, dat heb ik hier ook wel eens.

Het is te hopen dat zij een keer een rustdagje heeft, waarna zij haar ei op een ander tijdstip overdag legt. Dan met wat hulp van de andere hennen zal zij vast ook wel de legnesten verkiezen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Trea » 16 aug 2017 09:51

Ik heb een hen die ook de voorkeur geeft aan de poepbak onder de zitstok als er geen eitjes in de legnesten liggen.

Ik weet zeker dat ze die niet vanaf de zitstok laat vallen. Een ei in de poepbak gaat met een uitgebreid ritueel: eerst een schoon plekje in het strooisel zoeken, een holletje draaien en dan even rustig zitten.

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor DenR » 16 aug 2017 23:22

Roan12 schreef:De vraag is wanneer ze het ei legt onder de zitstok? Het zou mij niet verbazen als dat gebeurt terwijl ze op stok slaapt, dat heb ik hier ook wel eens.

Het is te hopen dat zij een keer een rustdagje heeft, waarna zij haar ei op een ander tijdstip overdag legt. Dan met wat hulp van de andere hennen zal zij vast ook wel de legnesten verkiezen.


Het is voorgekomen dat het ei er meteen s ochtends al lag, maar ook weleens in de loop van de dag. Of ze het vanaf de stok laat vallen...? Het zou kunnen... we hebben een flinke laag hennepvezel in het hok liggen (geen mestplank) dus dat valt wel zacht.

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor DenR » 25 sep 2017 11:11

Ik kan nu zelf antwoord geven op mijn eigen vraag in de titel van dit onderwerp :o
Ja, dus... Dora heeft de afgelopen 7 weken steevast haar ei vanaf de stok laten vallen, ook gewoon midden op de dag. Sinds afgelopen vrijdag legt ze zomaar ineens in het legnest :duimop:
Inmiddels leggen 3 van de 4 hennetjes en ze staan soms in de rij voor het legnest. We hebben 2 legnesten naast elkaar en compleet identiek, maar de ene is nog onaangeroerd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Trea » 25 sep 2017 14:28

Soms help t om in allebei de legnesten een nepei te leggen.

Ik heb trouwens laatst een leuk nepei gekocht.
Een lichtbruin stuiterei. Van de speelgoedwinkel.

Afbeelding

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor DenR » 25 sep 2017 17:00

Beide nesten zijn identiek, inclusief nepei :-)

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Roan12 » 25 sep 2017 17:59

Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Hennen hebben vaak toch de voorkeur voor een bepaald nest. Ook al zijn de andere nesten nog zo aantrekkelijk inclusief nepei. Vaak willen ze in hetzelfde nest.

Sonja86
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2016 12:33
Land: nederland
M/V: V

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Sonja86 » 03 dec 2017 17:28

Hallo. Ik heb sinds de zomer 3 wyandottekriel kuikens. Ze zijn begonnen om in november eieren te leggen. (Ik vermoed 2, want 2 eitjes per dag op het ogenblik. 1 probleem. Ze leggen de eieren random in het buitenhok. Het nachthok staat in de schuur met een legbakje met nep-ei. In het begin lag er soms een eitje onder de zitstok, kapot ;) 1 keer een windei, dus die had ik netjes in de legbak gelegd om ze te laten zien dat ze daar konden leggen. Wind-ei weg de volgende dag :roll: , opgegeten. Nu dus al een 2-3 weken een kalkei in legbak, maar ze leggen dus buiten. Met vriesweer niet echt handig. Ik had al bedacht om het legbakje langzaam van buiten naar binnen te verschuiven, maar dan komt het volgende probleem....ze moeten een (stijl)trappetje op om naar binnen te gaan in het nachthok. Dus dat verschuiven van hok wordt daar lastig oftewel niet te doen.
Iemand een idee hoe ik ze op de juiste plek kan laten leggen?

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor DenR » 04 dec 2017 09:23

Gaan ze overdag weleens het nachthok in? Die van mij moeten ook via een steil trappetje, maar komen weleens binnen overdag... hun eten staat er ook. Maar op het moment is het bij wel een beetje klaar met eieren leggen. Als ze in ochtend leggen, kun je ze misschien eens wat langer binnen houden?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Trea » 04 dec 2017 13:16

Je zou ook eens kunnen proberen of ze wel willen leggen op een andere prettige plek. Bv. in een los kistje of kattebak gevuld met zaagsel/hooi, die je in de buurt van het nachthok in de schuur zet. Dan ben je in ieder geval een stap dichterbij.

Kun je een foto plaatsen van de binnen en buitenkant van je hok? Misschien komen er dan nog meer tips.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten