Tegen de winter

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
drwhoe
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2017 20:35
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Mechelen

Tegen de winter

Berichtdoor drwhoe » 03 sep 2017 19:46

Onze 2 Mechelse Koekoeken zijn na een paar maanden aan de leg en scharrelen meestal los in de tuin.
Ze leggen in het legnest en slapen samen op de stok. Lijken het naar hun zin te hebben.

Ik heb met resten hout een ren van 4*2m aan het hokje gebouwd.
Houten schuifdeurtje van het nachthok blijft altijd open zodat ze 's ochtends vroeg kunnen gaan eten en drinken wanneer ze willen en de ruimte van de ren hebben tot ze de tuin in kunnen.
Als we na het donker gaan thuiskomen blijven ze al eens een dag in de ren.
Werkt voorlopig goed zo.

Nu vraag ik me af of ze op deze manier in de winter niet te koud gaan zitten als het nachthokje zo open staat. Op stok zitten ze vrij dicht bij het deurgat.
Zo laten of iets aanpassen?
Meningen, tips en "zo zou ik het doen" voor goeie huisvesting (naar de winter toe) welkom!
Thanx!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Tegen de winter

Berichtdoor jantien » 03 sep 2017 20:14

Daar hoef je niets voor aan te passen, is helemaal prima zo :duimop:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22983
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Tegen de winter

Berichtdoor Kip La La » 03 sep 2017 20:47

Ik leg zelf een dikke laag stro in het nachthok, ik zie dat je ook bodembedekking hebt liggen, wel fijner dan zo'n kale vloer vind ik.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tegen de winter

Berichtdoor Trea » 03 sep 2017 20:49

Ja, lekker open laten. Dat is nodig voor de ventilatie.
De meeste kippen kunnen prima tegen vrieskou. iig de NW-Europese rassen zijn prima aangepast aan ons klimaat. Kippen zijn tenslotte vogels.

Tip: Leg stoeptegels om de ren. Daarmee voorkom je dat er roofdieren onder de ren door graven.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tegen de winter

Berichtdoor peertje » 03 sep 2017 22:05

Als ik het zo zie zitten ze én lekker beschut én ze hebben ventilatie... alleen inderdaad wat extra stro kan geen kwaad, maar eigenlijk vooral voor als een van de dames besluit op de bodem te gaan slapen... de bodem zit toch al flink boven de grond en wat Trea zegt: ze kunnen best wat hebben.

drwhoe
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2017 20:35
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Mechelen

Re: Tegen de winter

Berichtdoor drwhoe » 04 sep 2017 21:22

Leuk! bedankt voor alle antwoorden!

Voor dat kabouterraampje heb ik een dun stukje plastic geschoven zodat het niet kan tochten tussen de deur en de raam.

Bodembedekking is hennepstrooisel onder de stok en hooi in de legnest voor de zachte landing. :-)

Fijn dat het al ok is zo.
Ik dacht namelijk het verdiepje uit te breiden over het hele hok met een betonplex plaat op de vloerhoogte van het nachthok.
En evt. bovenaan van voor een plexi plaat.

Trap komt dan in de ren en staat alleen die kant open.
Hebben ze meer plek om binnen te zitten en is het "gure" wat van de deur af... Dacht ik. :-)

De stoeptegels rond de ren. Tja lang over getwijfeld. Vossen / Marters... Rondom tuin zit een muur van 4m hoog. Een kat kan wel binnen en buiten onder de poort door maar doet een vos zoveel moeite? Een Marter graaft niet, toch?

Is het misschien een ide om rondom een stuk draad van bvb 50cm naar buiten toe vlak op het gras te maken met piketten.
Dan groeit het onkruid en gras ertussen, voorkomt dat genoeg het graven?

Groeten!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tegen de winter

Berichtdoor Trea » 04 sep 2017 21:54

Wow. Een muur van 4 meter klinkt als een onneembare vesting!

Boommarters zullen misschien niet graven maar een bunzing en een rat doet dat wel.
50 cm gaas onder de graszoden is een prima op,osssing. Maar ik weet niet of dat nodig is met zo'n muur. Is de poort ook onneembaar?

Enne.. Tocht/trek is niet erg zolang het niet over de zitstokken en door de legnesten gaat. Het kabouterdeurtje hoef je dus niet dicht te maken. Als het binnen vochtig blijft is het juist goed om de kieren open te maken.

drwhoe
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2017 20:35
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Mechelen

Re: Tegen de winter

Berichtdoor drwhoe » 06 sep 2017 21:49

Dag Trea,

Dankjewel voor het antwoord!

De muur is redelijk onneembaar inderdaad.
We geven een zwerfkat te eten die hier ook komt slapen en die kan wel onder de poort door dus tja...

Van wat ik gehoord heb zit er een vos in het stadspark. Maar die heeft daar eenden genoeg denk ik. :-)
En paar straten verder gehoord van steenmarters die bij een kennis op het terras aan het ravotten waren. :-)/

Ik redeneerde dat vos en steenmarter wellicht makkelijkere prooien vinden dan hier. Maar ratten...
Een egel ook pas in de tuin gezien...

Misschien die gaas rondom toch maar doen. Was wel van plan om niet in te graven maar dus vlak op de grond te leggen zodat gras (vooral onkruid) er tussen kan groeien.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tegen de winter

Berichtdoor peertje » 07 sep 2017 01:11

Lijkt me een strak plan, want vossen en marters zijn ook opportunisten... als ze de kippen ontdekt hebben gaan ze echt niet alsnog naar elders. Dan zijn de kippen eerst aan de beurt. En dan wordt het verhaal meest een slachting...
En over de tussenruimte: als de kop past, past het hele dier en vooral een vos bijt zonodig een stuk uit de heining...
Een automatische deuropener is dan wen goede optie.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Tegen de winter

Berichtdoor José » 07 sep 2017 06:35

Als je een rand gaas/draad rondom de ren plat wilt leggen zou ik dat toch minstens met een laag aarde van 5 cm bedekken en daar gras op laten groeien. Als je het op de bestaande bodem legt zul je zien dat het gaat golven waardoor er gemakkelijk onderdoor gegaan kan worden. Je krijgt dat nooit strak op de bodem. Plus dat in de winter het onkruid en soms ook gras afsterft waardoor het het gaas niet goed vasthoudt. Door het te verzwaren met aarde en gras wordt het een geheel. En dat zal een vos inderdaad tegenhouden. Die zien namelijk de staande omheining en beginnen daar vlak voor pas te graven. Waarbij ze dus op het ingegraven gaas stuiten en het zullen opgeven. Dat is hetzelfde principe als een rij stoeptegels rondom het gaas van de ren leggen. Het werkt echt.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten