Welk kippenhok ?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Kipptjes
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2017 19:39
Land: Nederland
M/V: V

Welk kippenhok ?

Berichtdoor Kipptjes » 29 sep 2017 18:13

Ik heb een vraagje.. Wij zien door de bomen het bos niet meer..

Wij willen gaan beginnen met kippen houden en het moet een middelgroot ras worden, en wij willen maximaal 5-6 kippen.

Ik heb van alles gezien, gigantische paleizen van hout, tot mega kunststof hokken. De een zegt dat in een hok van 3 meter breed, 1 meter diep en 1,60 hoog 4 kippen kunnen, een andere website zie je dat ze 7-8 ook nog aanbevelen.

De kippen zullen als wij thuis zijn, gewoon door de hele tuin mogen scharrelen overigens, die is 400m2.

Iemand tips of ideeen ?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk kippenhok ?

Berichtdoor Trea » 29 sep 2017 21:50

Ik zou dan een hok met een kleine overdekte vaste ren maken of kopen.

De ruimte in het nachthok moet voldoende ruim zijn voor ca. 1,50 meter slaapstok die vrij is van alle wanden (of 2 x 0,75 m) . 1 meter hoogte is prettig voor voldoende stokhoogte en lucht. Je kan evt 2 legnesten onder de stokken of aanhangend aan het hok maken.
Zorg voor veel ventilatie onder het dak /op een wand en voor een raam voor daglicht.

De overdekte ren zou ik 3-4 m2 maken. En veilig tegen roofdieren. Zo kan het deurtje openblijven en kunnen de kippen s ochtends naar buiten voor ze de tuin in mogen.

Als de overdekte ren kleiner is of er is alleen een afdak gemaakt, dan is een automatisch deurtje met een lichtsensor/tijdschakelaar aan te bevelen. Zo kunnen de kippen altijd naar de tuin als de dag begonnen is.

Een andere goede optie is een klein tuinhuisje met wat aanpassingen voor kippen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk kippenhok ?

Berichtdoor Trea » 29 sep 2017 22:02

P.S. Als de kippen regelmatig opgesloten zitten heb je denk ik ca. 15 meter ren nodig. Dan is zo'n klein rennetje niet voldoende voor stressvrije kippen.

Lavendel
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 aug 2017 20:05
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Welk kippenhok ?

Berichtdoor Lavendel » 30 sep 2017 07:29

Wij zijn ook aan het kijken en ik ken het probleem. We hebben besloten om zelf een hok te bouwen.

Als maat voor de grootte houden we dit topic aan: viewtopic.php?f=28&t=23554 We hebben uitgerekend wat we nodig hebben en liever te groot dan te klein. Heel veel hokken vallen dan af.

Verder zijn onze wensen gebaseerd op onze eerdere ervaringen met konijnenhokken.

Wat voor ons erg belangrijk is, is de mogelijkheid wbt schoonmaken.

Een hok met stahoogte en voldoende ruimte om ook in te bewegen is fijn om schoon te maken. Een tuinhuisje of speelhuisje zou hier prima dienst kunnen doen.

Of een hok op hoogte. Wat voldoende hoog is, zodat je niet veel hoeft te bukken en het dak hoog genoeg dat je niet steeds je hoofd stoot. Dan wel met (een) grote deur(en) zodat je overal goed bij kan.

Mestlades kunnen handig zijn als ze hoog genoeg zijn (en er geen balkje boven zit). Zo blijft de bodembedekking daadwerkelijk in de lade. Onze ervaring is liever 2 kleinere lades, dan een hele grootte ivm gewicht en hanteerbaarheid. Anders ligt de helft van de bodembedekking alsnog naast de kliko.

Een lat die vlak achter de deur zit om bij dagelijks gebruik de bodembedekking binnen te houden en een vlakke vloer werken ook prima.

Op basis van deze criteria vallen veel hokken af, of ze passen niet in ons budget. Vandaar dat we zelf gaan bouwen.

Kipptjes
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2017 19:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk kippenhok ?

Berichtdoor Kipptjes » 01 okt 2017 15:01

Bedankt voor de reacties !

Wij zijn ook aan het klussen geslagen en er wordt nu een heel stuk van 8x4 meter afgezet voor de kipjes :gulzig:

Daarin komt gewoon een hok uiteraard maar dan hebben ze als we niet thuis zijn ruim voldoende vrije uitloop in ieder geval.

De bedoeling is dat er rond de 6 krielkippen in komen dus ze hebben dan meer dan ruimte genoeg, toch ? Oh en als we er zijn kunnen ze alsnog door de hele tuin natuurlijk :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welk kippenhok ?

Berichtdoor jantien » 01 okt 2017 15:42

Mooie ruimte :duimop:
Zet er gerust een wat groter hok in, je kipjes zullen blij zijn met de binnenruimte als het buiten regent/vies is/koud is :-D


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten