Een opknappertje

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Een opknappertje

Berichtdoor ChickenChick » 20 jan 2018 16:52

Het hok staat in de tuin, maar daarmee zijn we er nog niet. Voordat er kippetjes komen scharrelen is er werk aan de winkel. Vandaag maar eens een inventarisatie gedaan - het hok wat schoongemaakt en gekeken wat ik wil dat eraan gedaan moet worden.

Het is een wat kleiner hok geworden dan ik voor ogen had, maar met een (deels) overdekte ren lijkt het me afdoende voor een paar krielen. Ook een klein beetje zelfbescherming, als ik een enorm hok had geplaatst zou ik me vermoedelijk niet in kunnen houden voor nog een kipje extra. En nog een.... :gutgut:

Wat er gebeuren moet;

- Gedaan; oude zitstok eruit. Yuck.

Afbeelding

- Extra ventilatie. Er zit nu een klein raampje met een stuk plexiglas, mijn idee is om dit te vervangen door gaas en nog een gat aan de overstaande zijde.

Afbeelding

Afbeelding

- Extra licht. Een raampje ergens dus, maar waar weet ik nog niet precies.

- Kieren en naden kitten en de hele binnenkant witkalken.

- Buitenkant voorzien van een vers likje verf.

- Uitloop aanbouwen, hoe precies gaan we nog bekijken. Ook nog bedenken of hij marter-proof moet gaan worden of dat ik ga investeren in een ChickenGuard.


Ideeën, suggesties: laat maar horen!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Een opknappertje

Berichtdoor Roan12 » 20 jan 2018 17:05

Dat ziet eruit als een leuk project! Ben nu al reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Er komt een ren aanvast begrijp ik? Als je deze roofdierproof gaat maken dan vind ik een ChickenGuard overbodig. Ik heb een prima ren aan mijn hok vast waar niets in kan. De schuif is altijd open dus de dames hier kunnen zelf beslissen wanneer ze naar buiten gaan. Vaak met het aandoen van het eerste licht al. De ren is 's nachts dicht. Doordat de schuif open staat is er al meer ventilatie in het hok.

Heb je ook een idee wat je gaat doen onder het hok? Als je dit wilt betrekken aan de ren zou je, als de draagpalen stevig genoeg zijn een aantal planken kunnen verwijderen. Bijvoorbeeld onder de opening in het hok waar de kippen straks in/uit kunnen, rechter zijkant dus. Dan kunnen ze ook gebuik maken van de ruimte onder het hok. De linker zijkant en achterwand kun je dicht laten als beschutting.

Succes met je project! :duimop:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Een opknappertje

Berichtdoor moriarty » 20 jan 2018 17:23

Leuk project! Ziet er leuk uit ook. Zou inderdaad kijken of je er voldoende ventilatie in kan krijgen! Ziet er erg gesloten uit nu voor de lucht bovenin. En ik heb ze vrij rond lopen, dus dan is een Chickenguard heel fijn. Maar bij een afgesloten ren ben ik het helemaal met Roan12 eens! Veel plezier!

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor ChickenChick » 20 jan 2018 17:27

Er komt inderdaad een ren aan vast, over de hele lengte van de strook gras langs de schutting die je op de 3e foto kunt zien. Een meter of 10 denk ik. Verder kunnen ze overdag vrij in de tuin.

Het wordt òf een roofdierproof ren, òf een ChickenGuard, maar ik ben er nog niet uit wat het gaat worden. Dat de schuif open kan blijven voor extra ventilatie vind ik een hele goede, dank je :duimop:

Onder het hok wil ik de voerton neerzetten, eventueel een deurtje ervoor maken. Ben ik nog niet uit. Het bij de ren betrekken is inderdaad ook een idee, maar omdat de ren in ieder geval deels overdekt gaat worden lijkt het me niet echt nodig.

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor ChickenChick » 20 jan 2018 20:23

moriarty schreef:Zou inderdaad kijken of je er voldoende ventilatie in kan krijgen! Ziet er erg gesloten uit nu voor de lucht bovenin.

Nou, raar hè? Behalve het schuifdeurtje is er niks open, er zijn nergens openingen voor ventilatie. Ook nergens een raam. Daar gaan we dus even wat aan veranderen.

Waar zouden jullie de openingen plaatsen? Ik dacht eenzelfde gat in de nok aan de andere kant, en in de deur een raam uitzagen.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Een opknappertje

Berichtdoor braser » 20 jan 2018 22:20

Ik zou het bij 1 gat houden op de kant waar de wind niet vandaan komt.
En dan zo hoog als mogelijk.
Twee gaten tocht te veel.
En als je deurtje straks ook nog open blijft is dat meer als voldoende.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Een opknappertje

Berichtdoor braser » 20 jan 2018 22:24

Er zit toch een gat boven je legnest of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor ChickenChick » 20 jan 2018 22:31

braser schreef:Er zit toch een gat boven je legnest of zie ik dat verkeerd?

Klopt, er zit alleen op dit moment nog plexiglas in, dit ga ik eruit halen.

Mocht ik toch beslissen om het deurtje gaan sluiten 's nachts, is dat ene gat dan voldoende?

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Een opknappertje

Berichtdoor braser » 20 jan 2018 22:39

Als je het gat iets groter zaagt dan is dat genoeg hoor.
10 cm hoog en 20 cm breed of zoiets.
Zou er wel een aluminium rooster overheen zetten tegen het inregenen, hagel en sneeuw.

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor ChickenChick » 20 jan 2018 23:31

braser schreef:Als je het gat iets groter zaagt dan is dat genoeg hoor.
10 cm hoog en 20 cm breed of zoiets.
Zou er wel een aluminium rooster overheen zetten tegen het inregenen, hagel en sneeuw.

:duimop: Dan gaat dat het worden. De dames op de tocht zetten is ook niet de bedoeling. Zo'n rooster is een goed idee en kost ook de wereld niet.

Net een bestelling de deur uit gedaan voor strooisel, witkalk en wat toebehoren. Biologisch kippenvoer kan ik via mijn werk bestellen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten