Een opknappertje

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Een opknappertje

Berichtdoor braser » 21 jan 2018 09:33

Kan je geen raampje in je dak maken van plexiglas of polycarbonaat of gewoon glas 6mm dik. Aan de buitenkant plaatsen.sierlat er omheen en goed afkitten met silliconenkit transparant.
Raampje van 30cm hoog bij 50 cm breed of zoiets.

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor ChickenChick » 21 jan 2018 10:53

Dat zou wel kunnen denk ik, maar het zijdeurtje kan ook een goed formaat raam in, ik denk dat ik dat ga doen. Dan hoef ik er alleen een gat in te zagen en de latjes aan de binnenkant anders te bevestigen. Wel sjiek zo'n dakraam :-D

Het viel te verwachten met een 2ehandsje, maar er heeft zich een aardige familie bloedmijt in het hok gevestigd. Die hoop ik zoveel mogelijk uit te roeien in de komende maanden, ze hebben nu toch geen kippen om op te vreten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor Fryske » 21 jan 2018 11:18

Wij hebben in het verleden een los hok in de tuin gehad, dus hok s'nachts op slot.
Ook hebben we een hokje met ren gehad. Alleen ren op slot.

Gebaseerd op praktijkervaring hebben we nu hokken met daaraan vast overkapte rennen. Dit heeft de absolute voorkeur. Als je s'morgens eens laat bent dan kunnen ze gewoon hun gang gaan. Mocht het een keer zo uitkomen (stel vogelgriep bij je in de buurt) dan heb je ruimte om ze toch te laten lopen.

Ik zou aan de kant van de schuif een ventilatierooster maken. Als het hokje s'nachts open blijft dan hoeft er verder geen raam in. Stokken zou ik zeker breder houden dan die je er nu uitgehaald hebt. Voor krielen minimaal 4 cm. breed. Bij de bouwmarkt hebben ze geschuurde tuinpalen van dit voormaat die al afgerond zijn. Als je de juiste maat meeneemt zagen ze hem ook nog op maat voor je :-D

Het deurtje heb je nodig om het hok schoon te maken.

Leuk zo'n project! Maar eerst de bloedmijt want oh, oh, die wil je niet in je kippenhok!

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor ChickenChick » 21 jan 2018 11:31

Bedankt voor je reactie!

Ze hadden de 2 smallere stokken tegen elkaar aan geplaatst, dus op zich waren ze niet veel te smal, maar wel een lekkere broedplaats voor die nare mijten :?

Het deurtje blijft met een raam erin gewoon functioneel als deur, dus dat zou wel kunnen lijkt me. Het is echt een donker hok, ik vind een raam wel noodzakelijk.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Een opknappertje

Berichtdoor braser » 21 jan 2018 11:52

Zou eerst je hok binnen schoon branden of met een verfbrander ontmijten.
Misschien krijg je ze dan nog weg.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor Fryske » 21 jan 2018 12:14

Stokken tegen elkaar daar kunnen de kippenpootjes behoorlijk last van krijgen denk ik.
Als er onregelmatigheden opzitten dan loop je sneller kans op bumblefoot. Erg pijnlijk!
Als je gewoon een doorzichtig deurtje maakt dan kan dat natuurlijk prima! Noodzakelijk is het zeker niet. Onze kippen zitten nooit bij licht in het kippenhok :-D Wel in de ren omdat daar hun voer en water staat. En de legmanden/bakken staan in het donkerste hoekje. Dat vinden hennen fijn :-D

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22982
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Een opknappertje

Berichtdoor Kip La La » 21 jan 2018 12:32

Ivm de bloedluizen zou ik zelluf het hok in de fik steken en een andere/nieuwe halen.
Ik vraag altijd of ik het showmodel mag kopen, hoef ik m ook niet zelf in elkaar te knutselen.
De ren kun je dan altijd verlengen naar eigen inzicht.

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor ChickenChick » 21 jan 2018 13:09

Fryske schreef:Stokken tegen elkaar daar kunnen de kippenpootjes behoorlijk last van krijgen denk ik.
Als er onregelmatigheden opzitten dan loop je sneller kans op bumblefoot. Erg pijnlijk!

Dat - en het feit dat ze gewoon ontzettend goor waren - is ook precies de reden waarom die stokken eruit zijn gegaan voordat ik ook maar iets anders ging doen. Een nieuwe en degelijke zitstok is inmiddels geregeld.

Kip La La schreef:Ivm de bloedluizen zou ik zelluf het hok in de fik steken en een andere/nieuwe halen.
Ik vraag altijd of ik het showmodel mag kopen, hoef ik m ook niet zelf in elkaar te knutselen.
De ren kun je dan altijd verlengen naar eigen inzicht.

Als er budget voor was geweest dan had ik sowieso geen hok van Marktplaats gehaald, maar dat is er helaas niet. Wat ik ervan begrijp krijg je vroeg of laat toch bloedmijt, dus ik ga mijn best doen om het hok nu zo schoon mogelijk te krijgen en verder afdoende preventieve middelen in te zetten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor Fryske » 21 jan 2018 13:27

Bij ons oude huis hadden we eigenlijk niet tot nauwelijks bloedmijt.
Op ons nieuwe stekje binnen een maand in een gloednieuw, zelfgebouwd kippenhok.

Het is gewoon een kwestie van mazzel denk ik.

Nu doen de diatomeeënaarde en af en toe wat slaolie de truuk.

Maw. nieuw of oud hok het zegt niks :gossip:

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Een opknappertje

Berichtdoor ChickenChick » 21 jan 2018 13:34

Dat lees ik dus ook overal, dat het meer mazzel is dan wat anders. We gaan het zien, ik ga het hok uitbranden, witkalken en diatomeeënaarde en tabak is ook al onderweg. Dat zal het moeten gaan doen.

Ze hebben nu ook niets om zich aan te voeden, het zijn allemaal grijze lege mijtjes, wellicht scheelt dat in combinatie met de andere middelen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten