Mijn eerste kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor Fryske » 21 jan 2018 17:25

Daar zou ik ook voor gaan. Wij hebben het hok ook gewoon, iets van de vloer op de begane grond. Overdag staat de voorzijde helemaal open waardoor het overdag onderdeel van de ren is.

Leuk hé, dat uitpluizen :-)

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor VanHondTotKip » 21 jan 2018 18:10

Maar in de nacht hebben ze toch een afgesloten hok nodig die aan alle kanten dicht is (behalve eventueel de kippeningang) of zie ik dat nou helemaal verkeerd :krab:

Zoiets dus:
[img:wacht]https://s20.postimg.org/f2l83gkcd/0_E1_E4090-51_C4-4276-95_B1-1_EF01_E1_A9_F2_F.jpg[/img:wacht]

Foto lukt niet dus even zo:
https://goo.gl/images/7Ma2yA

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor Fryske » 21 jan 2018 19:02

Nee hoor, dat hoeft niet. Ze moeten uit weer en wind zitten. Als je, waar jij het hok hebt getekend, alleen drie dichte wanden hebt en naar de renkant open dan kan je daarachter de zitstok plannen. Kippen slapen in het wild in bomen. Bij ons is het nachthokgedeelte helemaal open. Deuren zitten er wel in maar staan altijd open.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor Roan12 » 21 jan 2018 20:03

Zoek maar eens op openfronthok. Hier een tijd geleden een voorbeeld van op het forum gestaan.
Dit is het hok waar ik op doelde, zie foto's van Martine M: http://kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=75855

Succes met de plannen en bouw! Ben benieuwd naar het verloop van je project. :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor jantien » 21 jan 2018 20:12

3,5 kant dichtmaken en bv een deur met gaas erin maken is een mogelijkheid.
3 kanten dichtmaken, een dichte deur in een sponning in 4e kant en rest gaas maken.
Je kunt daar zoveel kanten mee op, staan ook genoeg op foto's in de link die je noemde.
Ik ben zelf geen voorstander van een open front hok.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor Trea » 21 jan 2018 20:18

Ik zag al veel goede tips langskomen.

Nog een paar:

Brahma's houden niet zo van hoge slaapstokken maar de legkippen (leghybriden) zul je wel blij maken met een hogere slaapstok.

Een nachtverblijf (hok of combi hok-ren) moet in eerste instantie veilig zijn tegen roofdieren. En het moet beschutting geven aan de kippen. Een plek waar ze zich veilig voelen.

Voor de kippen is een combihok erg prettig omdat ze dan al lekker naar buiten kunnen voor jij je bent uit bent om het deurtje open te maken. Door links een fijn slaaphok te maken en rechts gaas te maken creëer je zelf een mooi combi-hok.

Een dubbelwandig hok zou ik zeker niet doen. Dat is een grote ellende als je ooit te maken krijgt met bloedluizen.

Voor een goed open front hok moet de open zijde op het zuid-oosten zijn gericht en je moet een grote overstek hebben tegen inregenen. Je kan ook een strook gaas aan bovenzijde maken voor licht en ventilatie in het hok-deel met een kleinere overstek.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor jantien » 21 jan 2018 20:25

Mijn brahma's en legkippen en andere kippen slapen allemaal op ca. 1 meter hoogte dus geen hoogteverschillen en brahma's komen daar prima op :duimop:

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor VanHondTotKip » 21 jan 2018 22:28

Super bedankt voor alle tips! Vind het ook fijn dat er echt wordt meegedacht en alle tips zo enorm opbouwend zijn. Bedankt allemaal!

Mijn eerste conclusie is dat ik weer terug moet/wil naar de tekentafel ;)

Even samenvattend:

Bij voorkeur gelijkvloers het hok maken
Hok komt links, rechts komt de binnenren
Het wordt wel een hok geen openfront (opening wijst naar het westen)
Niet dubbelwandig
Zitstok kan op 1m hoogte
Veilig tegen roofdieren
Het hok blijft snachts open zodat ze ook van de ren gebruik kunnen maken. Het tuinhuisje moet dus geheel roofdierproof zijn.
En natuurlijk het gootje niet vergeten

Moet er licht in het hok kunnen komen dmv een raam aan de voorkant? Dus geen ventilatie maar puur voor het daglicht.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor jantien » 22 jan 2018 09:21

Als je een hok in het tuinhuisje wilt maken dan moet er zeker een raam aan voorkant/zijkant/achterkant komen. Anders wordt het daar wel heel akelig donker.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 22 jan 2018 10:19

Als je een dicht nachthok wil maken in het schuurtje dan moet er zeker ventilatie in komen in verband met zuurstof en (vocht dat weg moet)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten