Eerste keer Kippen/Orpingtons

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 27 jan 2018 13:53

Dit hok ziet er erg mooi uit!! Gooi ik on de groep, is natuurlijk weer meer werk voor mn man, zal hij leuk vinden..:lol:
Maar dan heb je ook wat!
Bedankt voor de tips.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 27 jan 2018 19:12

Dit kan dus gewoon met het speelhuisje. Ik zou de ren wel aan de achter er zijkant dichtmaken ipv gaas en het dak met een goede oversteek anders wordt het een grote natte bende.

Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 27 jan 2018 19:36

Moet er ook gaas op de bodem vd ren of is stoeptegels er om heen voldoende?
Of misschien een stukje gaas ingraven en dan iets omvouwen, net als tegen konijnen?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 27 jan 2018 19:51

Hok en ren op een uitgegraven fundament zetten. Bijv. rand van (stoep)stenen. Onderin gaas, onder de fundering en een stukje omhoogvouwen aan de buitenkant. Goede dikke laag (breker)zand erin. Kippen kunnen dan zandbadderen zonder echt bij het gaas te komen er kan zich niets ingraven.

Iets meer werk maar wel effectief. Als je het niet snapt maak ik even een schetsje :-D

Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 27 jan 2018 20:02

Schetsje zou heel super zijn... maar ik denk dat ik het snap?
De maten vh hok en ren geheel uitgraven, dan gaas er in dan de klinkerrand leggen (op het gaas) hok en ren op de klinkers en de binnenkant van de klinkerrand zand er in.
Toch? :lol:

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Jan Bollen » 27 jan 2018 21:32

Ik heb ook alleen nachthokjes. Maar gebruik een vezelplaat als bodem. Die neemt meer het vocht op en ze kunnen zich er beter op bewegen. Mijn hokjes zijn allemaal 125 x 80 en 120 hoog. Ik heb daar in 2 zitstokken in van 80 cm lang en de legbak hangt er buiten aan. Die zijn groot genoeg voor 5 hennen en een haan.
Die aangebouwde rennetjes vind ik niks, dat is veel te klein om kippen overdag in op te sluiten. Mijn kippen lopen gewoon buiten en als ze echt willen schuilen overdag dan kunnen ze naar binnen. Ik sluit wel 's avonds al mijn nachthokken en 's morgens om 8 uur gaan ze weer allemaal open.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Trea » 28 jan 2018 00:27

@Jan, Zo'n kleine ren is m.n. voor s ochtends (heel) vroeg. Als de kippen wakker zijn en er nog gevaar is voor roofdieren. Of als je zelf nog niet wakker bent. Zo'n combi vind ik een mooie oplossing als de kippen de verdere rest van de dag vrij los kunnen lopen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Jan Bollen » 28 jan 2018 08:22

Ik zie dikwijls dat zo een rennetje de hele uitloop van de kippen is.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 28 jan 2018 08:27

Dat bedoel ik idd. Chantal :-D

Jan, de kippen zitten er niet de hele dag in. Alleen s'morgens vroeg. Jij ligt nog op bed, kippen kunnen alvast naar 'buiten'. s"Avonds wordt de ren afgesloten.

Werkt hier prima :-) Overdag bij vies weer een moie schuilplaats.

Als je de tekst van Chantal leest zie je dat het niet als gevangenis bedoeld is :-D

Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 28 jan 2018 09:57

Nee, het is echt alleen voor smorgens vroeg en als schuilplaats!! Ze krijgen daarnaast een hele grote open ren van zo''n 60m2 en in herfst en winter is deze het dubbele want dan hebben ze de hele moestuin. :duimop: en als ze groter zijn kunnen ze ook nog los in de wei.
Het enig wat ik me nu nog afvraag is of het zich wel loont om het hokje te verbouwen en of ik niet beter gewoon zo"n kant en klaar hok met rennetje kan kopen wan voor ca. 250 euro heb je al zoiets.. zelf hout kopen en maken (vooral de hoeveelheid tijd) ben je ook best veel kwijt..
Of is dit hout met 2 jaar weg?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten