Ren maken van tunnelkas

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Esta » 10 feb 2018 16:46

Ik ben op zoek naar ideeën om zelf een flinke ren te maken voor mijn kwartels. 4 bij 2 meter of zo. En minstens 1,80 hoog zodat ik er zelf ook in kan lopen. Ik zag op pinterest een idee om een kippenren/voliere te maken van een tunnelkas. Het geraamte gebruik je dan als basis, daaroverheen kan je dan gaas spannen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Fryske » 10 feb 2018 17:21

Hoi Esta,

Toevallig kreeg ik deze vraag de afgelopen week op Facebook, dus had de foto's weer even opgezocht.
Op zich heel simpel te maken. :-D Als je bij de zoekfuctie op chickens tractor en bij auteur Fryske invult dan vind je de beschrijving!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PS ik ben nog op tijd terug om de tekst van FB er bij te zetten :-D

Er kwam een vraag naar foto 's van een tunnelren die ik al eens heb gemaakt. Heel simpel met PVCbuis, wat balken en gaas. De ren heeft jaren naar volle tevredenheid dienst gedaan, met name als kuikenren. Maar ook de volwassen orpen gebruikte hem in de herfst/winter als schuilplaats omdat ik hem dan grotendeels had overdekt met stevig vinylzeil. De PVCbuis had ik met een schroef door de vloerbalk en de buis vast gezet.

Heb even de lengte van de buis enzo opgezocht; De buizen die ik heb gebruikt zijn 3.80 meter lang, en wat dikker dan de gewone gele electrabuis, 1,8 cm. De balkjes aan de voor en achterzijde 2 meter. Als je die breedte aanhoud krijg je een hoogte van 1.80 mtr. De lengte kun je aanpassen aan de lengte die je wilt hebben. Bij gaasgebruik is het handig om met breedte daarvan rekening te houden!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Trea » 10 feb 2018 21:08

Wat ook kan:
Een ren gemaakt van het geraamte van een partytent. 3x3 meter. Zelf heb ik de witte stokken aan elkaar verlijmd en donkergrijs geschilderd. De zijkanten maak je het best met dubbeltjesgaas. De bovenzijde van de ren is met roofvogelnet bespannen. Dat kun je op maat laten maken. Maar je kan ook trixie kattennet spannen en zelf op maat knippen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Fryske » 10 feb 2018 21:47

PS, ik had eerst een zgn. tunnelkas maar die was niet sterk genoeg, de buizen waaiden in een storm kapot. Ook was het een stuk minder handig bij het vastzetten van het gaas. Heb het nooit mooi strak gekregen. Zoals je ziet zit het er bij mijn eigen versie wel strak op. Ik had er een zeildoek over van een terraspoverkapping die ik open en dicht kon zetten zodat het met vies weer een fijne droge schuilplaats was. Ideaal!

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor dragon » 11 feb 2018 09:10

Ik haak ook even aan..

Ik heb nog even je andere topic opgezocht Fryske. Ik vind het een mooie oplossing om ook mijn jonkies buiten te laten wennen. En het ziet er ook nog makkelijk verplaatsbaar uit!..
Maar staan de buizen dan zo stabiel dat ze niet zijwaarts gaan wankelen? en hoe heb je het gaas zo strak gekregen en vastgemaakt?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Fryske » 11 feb 2018 10:31

Hoi Dragon,

De buizen zijn erg sterk. Sterker dan holle ijzeren buizen is gebleken.
De PVCbuis die gebruikt heb ik dikker en sterker dan van die gele electrabuis.
Het gaas heb ik met wraptie's vastgezet. De dikkere :-D

De ren heeft bij ons op volle wind gestaan en geen centje pijn. Met het zeildoek eroverheen zetten ik het altijd op de punten vast als het erg vies weer was.

Ik ga hem hier weer opbouwen. Wat lager en breder voor de kuikens. Dat is het mooie van deze ren je kan steeds aanpassen aan de behoefte want in het najaar zet ik hem over de moestuinbakken. Kips erin..... :duimop:

De buis kost 2.18 euro per 4 meter. Wil je slagvast, zal vast nog sterker zijn dan moet op een euro of 4 rekenen.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor dragon » 11 feb 2018 13:01

Super, dankje!

Er staat weer een nieuw klusje op de klussenlijst nu.

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Esta » 11 feb 2018 13:04

Bedankt voor jullie reacties!
Mooi Fryske, die ren! Dus de dikkere PVC-pijpen zijn steviger dan staal? Ik dacht er eerst aan om een kant en klare tunnelkas te kopen en dan aan te passen, maar dat is best zonde, aangezien ik het zeil niet zal gaan gebruiken en daar de kosten volgens mij vooral ook in zitten.
Ik ga even bij de bouwmarkt kijken, alvast oriënteren :gutgut: , ik hoop dat ze ook zwart pvc hebben of dat ik de grijze pijpen anders groen kan verven of zo. Ik wil het gaas ook graag groen.

Welk gaas gebruik je? Van dat dubbeltjesgaas of zou er ook van dat gaas met van die kleine vierkantjes overheen kunnen. Of zal dat te stug zijn? Is het gaas ook stevig genoeg tegen evt. marters of katten die wel zin hebben in een kwarteltje?

Ik wil over een deel van de koepel zo'n wilgenmat bevestigen, daaronder een doorzichtig zeil zodat een gedeelte altijd droog blijft.

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Esta » 11 feb 2018 13:06

Oh leuk Dragon!!! Hou je ons op de hoogte?

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor dragon » 11 feb 2018 13:46

Esta,

voor de keuze van gaas zou ik voor het kleine vierkantjes gaas gaan. Als je met dubbeltjesgaas het standaard kippengaas bedoelt, dan is naar mijn idee te zwak en te grootmazig om roofdieren en ander ongewenst spul buiten te houden. Het vierkantjes gaas is steviger, daardoor iets lastiger om te bewerken, maar wel een stuk veiliger en degelijker...

Maar als dat minder relevant is maakt het niet zoveel uit, natuurlijk. Ik woon in het buitengebied en voor mijn kipjes is dit wel noodzakelijk. Ratten, vossen en roofvogels zijn hier volop aanwezig...


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 3 gasten