Nieuw hok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
koi1206
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2018 08:37
Land: Belgie
M/V: M

Nieuw hok

Berichtdoor koi1206 » 12 mar 2018 17:25

We hebben een nieuw hok (tuinhuisje/blokhut) aangeschaft. Dit moetnog wel geleverd worden. Nu is mijn vraag hoe hoog plaats je de legnesten en zitstok. Als ras zijn e er nog niet uit. We zouden bv. een leghorn en australorp willen nemen voor de eitjes, maar ook misschien nog een paar sierrassen? Het binnenhok heeft een oppervlakte van ongeveer 2,5 m2. Buiten hebben ze ongeveer 50 m2. Hoeveel kippen? Je ziet een hoop vragen.
Weke rassen raden jullie aan. De draad rond het buitenhok is 1,20 meter hoog.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw hok

Berichtdoor Trea » 12 mar 2018 21:23

Succes met je project Koi.

Veel kippen vinden ca 50 - 60 cm een fijne hoogte. Met een opstap kan ook hoger. Legnesten plaats je bij voorkeur iets lager.
1.20 m gaas is voor veel rassen niet voldoende om de kippen in de ren te houden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nieuw hok

Berichtdoor jantien » 12 mar 2018 21:33

Hallo Koi1206, welkom op het forum :-D

Hoogte hangt een beetje af af van welke kipjes je neemt. Goed dat je een tuinhuisje hebt als hok, wel zo makkelijk om schoon te maken en je zou eventueel nog verschillende 'zit' etages in je tuinhuisje kunnen maken.
Met zo'n hok en buitenruimte kun je best tot 10 kippen houden, al vind ik dit vaak ook weer erg rasgebonden.
1.20 m hoog is niet erg hoog en een leghorn en een australorp gaan daar geheid overheen komen. Als ik je een tip mag geven, maak de ren ook op stahoogte en overdek hem gelijk met goed gaas.
Makkelijk voor jou omdat je de ren toch schoon moet houden en ze zijn beschermd tegen vele roofdieren :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nieuw hok

Berichtdoor Fryske » 12 mar 2018 23:04

Leuk, voorpret :-D

Ik denk dat de plaatsing van de stok en legbakken met name erg belangrijk is in verhouding tot het ras of rassen die er komen. Mijn grote orpingtons vinden een hoge zitstok niet fijn. Bij ons hangt hij op 30 cm. Bij krielen kan dit een stuk hoger. En hun eieren leggen ze het liefst in de kattenreismanden. Die staan gewoon in de ren op de grond.

Het gaas om hun buitenruimte is een meter hoog. Daar kunnen ze eigenlijk niet overheen. Voor krielen zal dit geen probleem zijn om er over heen te komen.

koi1206
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2018 08:37
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuw hok

Berichtdoor koi1206 » 13 mar 2018 10:38

Welke rassen raden jullie dan aan? Rekening houdend dt ze zo weinig mogelijk vliegen, maar wel redelijke legkippen zijn.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten