Kippen volledig in de schaduw

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
StuartvB
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2018 19:34
Land: Nederland
M/V: M

Kippen volledig in de schaduw

Berichtdoor StuartvB » 03 apr 2018 14:26

Hallo allemaal,

Het lijkt me erg leuk om kippen te houden maar mijn tuin heeft erg veel schaduw.
Is het mogelijk om kippen in de schaduw te houden zonder dat ze zich "ongelukkig" voelen?
Er komt wel licht maar vrijwel geen direct zonlicht.
De ren kan 8m2 groot worden en dat lijkt me wel voldoende voor 3 a 4 (kriel)kippen.
Ik maak me dus nog wel zorgen om het gebrek aan zonlicht.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippen volledig in de schaduw

Berichtdoor Fryske » 03 apr 2018 15:00

Welkom!

Kippen zijn ontzettend leuk! Maar hebben wel iets van zonlicht nodig. Dus als de aangewezen plek echt helemaal geen zon krijgt dan is dit voor kippen niet fijn. Zelf heb ik een kippentuin gehad onder de bomen. Veel bomen, weinig ligt maar er was altijd wel ergens zonlicht...als die scheen :-D ... Dat is prima want ze zochten de fijne zonplekjes wel op. Dus het ligt erg aan de situatie.

Een ren van 8m2 is groot genoeg, mits ze ook gewoon buiten de ren mogen overdag.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen volledig in de schaduw

Berichtdoor Trea » 03 apr 2018 15:31

Kippen zijn heel leuk, maar als je blije en gezonde kippen wil moet je ze niet opsluiten op een plek zonder zonlicht.

Als ze niet dagelijks even echt los mogen is 8 m2 ren is wel het minimum voor 3-4 kleine, rustige krielkippen. Heb je een groot hok? Dan kunnen 3 iets grotere krielen ook nog wel.

Is het mogelijk om een boom te knotten of struiken weg te halen om wat zonlicht te maken.
Laatst gewijzigd door Trea op 03 apr 2018 15:37, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen volledig in de schaduw

Berichtdoor Isabel » 03 apr 2018 15:35

Allereerst welkom!

Ikzelf heb een stadstuin met weinig zon in de herfst en winter. Heb in de overdekte ren waar ze zitten als ik niet thuis ben, stokken op hoogtes geplaatst waar dan wel zon komt. Ze maken daar gretig gebruik van. Het andere helft van het jaar krijgen ze genoeg zon. Als het heel warm wordt, een kip kan beter tegen kou dan warmte, ben ik alleen maar blij met mijn schaduwtuintje. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippen volledig in de schaduw

Berichtdoor Fryske » 03 apr 2018 19:04

Helemaal eens Isabel...als ze het maar kunnen opzoeken. Zelf lijk ik ook wel een kip :gutgut: Hou erg van een koele tuin in de schaduw met zonnige plekken waar de visite dan kan gaan zitten :-D


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten