Help...bouw kippenren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Jolanckcs
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 aug 2011 15:58
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Drenthe

Help...bouw kippenren

Berichtdoor Jolanckcs » 16 apr 2018 12:15

Mijn kipjes zijn pas op klaarlichte dag vermoord door een vos. Ik wil nu dus heel graag een veilige ren hebben voor ik weer aan nieuwe kipjes kan denken.
Mijn huidige ren is 5 meter lang en 2,90 meter breed, maar ik wil hem graag meteen grote maken.
Ik kan zelf heel weinig (reuma) en mijn mannetje heeft echt twee linkerhanden. Dus ik ben op zoek gegaan naar kant en klare rennen. Die zijn allemaal klein of niet te betalen.
Zijn er hier mensen met een grote ren en hoe hebben jullie die gebouwd? Ik wil hem ook aan de bovenkant graag dicht hebben.
Nou zou mijn schoonvader helpen, maar na overleg blijkt dat zijn idee voor een ren bestaat uit panelen/hekwerk wat je op industrie gebieden vaak ziet want dat is tenminste makkelijk en snel. Maar dus helemaal niet waar ik aan dacht want die dingen hebben allemaal grote mazen (voor zo ver ik vinden kon) en we hebben hier echt al het mogelijke aan roofdieren wat je je kunt bedenken. Ik wil nu echt een super veilige ren voor de kipjes.
Dus ik zie mijn droom om weer nieuwe kipjes te hebben in de toekomst momenteel even in rook op gaan en het huilen staat me na. Klinkt misschien stom, maar hield echt zo veel van mijn dames en keek er naar uit om weer nieuwe lieverds te hebben.
Wat is nu een redelijk makkelijke manier voor mijn schoonvader, maar toch veilig tegen marters, vossen, roofvogels (een groot deel van de ren staat onder een grote kastanje) enz?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Help...bouw kippenren

Berichtdoor Fryske » 16 apr 2018 15:44

Hoi Jolanda?

Ik heb net even een oproepje gedaan op Facebook. Daar is iemand die een prachtige ren van internet heeft. Ik weet niet waar je woont. Afstand zou nog een dingetje kunnen zijn. Zo gauw ik wat weet laat ik het horen!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Help...bouw kippenren

Berichtdoor Fryske » 16 apr 2018 16:34

Dit is het adres wat ik heb doorgekregen. Zowel kippenrennen als kaders die gebruikt kunnen worden als ren.

http://www.serresvantack.be/webwinkel.html

In Belgie dus maar ze verzenden ook naar NL. Goedkoper dan zou je een bij 'chicken tractor kunnen kijken.

Jolanckcs
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 aug 2011 15:58
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Drenthe

Re: Help...bouw kippenren

Berichtdoor Jolanckcs » 17 apr 2018 09:30

Dank je wel voor het meedenken en de link.
Ik ga zo meteen even kijken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help...bouw kippenren

Berichtdoor Trea » 17 apr 2018 09:40

Als je een ren zo op de grond zet als deze voorbeelden, hou er rekening mee dat een vos, rat en marter gewoon onder de ren doorkruipen. Tip: Fijn vierkant gaas (maas max 2 cm) ingraven of rondom stoeptegels anders is een goede ren nog maar een halve maatregel.

Ik heb zelf gaaspanelen gemaakt van goedkoop constructiehout, ijzeren verbindingshoeken, Xyhlo (natuurlijk impregneermiddel tegen rot) , fijn zeshoekig kippengaas en stevige nieten. Kippengaas heb ik nu spijt van omdat een rat daar met enige moeite ook nog door kan.

De ren was echt niet duur. En een handige harrie heeft zoiets zo gemaakt.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Help...bouw kippenren

Berichtdoor Fryske » 17 apr 2018 11:14

Dat was volgens mij nu net wat ze niet wilde Trea. Er staan trouwens ook marter en vosbestendige kippenrennen bij. Met nertsgaas :-D

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help...bouw kippenren

Berichtdoor Trea » 17 apr 2018 20:31

.
Fryske schreef:Dat was volgens mij nu net wat ze niet wilde Trea. Er staan trouwens ook marter en vosbestendige kippenrennen bij. Met nertsgaas :-D

Juist. Maar....

Als je de plaatjes van deze link http://www.serresvantack.be/webwinkel.h ... ort=normal bekijkt, dan zie je dat ze gewoon los staan op een grasveld.
Dus moet je nog voorzieningen treffen om de ren ook aan de onderkant veilig te maken.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten