Compostbak in de kippenren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Compostbak in de kippenren

Berichtdoor moriarty » 25 apr 2018 21:10

Zoals ik al eens verteld heb heb ik een redelijk groot gebied tuin waar de kippen in lopen. Nu was ik laatst in een een kinderboerderij en zag daar dat een ze een compostbak in de het terrein van de kippen hadden staan. En aangezien de dames veel zin hebben in graafwerkzaamheden leek me dat wel wat. Dus het idee zou zijn om een constructie te maken van 3 wanden bijeengehouden door 4 palen. (een U vorm dus) waarbij de achterwand het hoogst is, en de zijwanden wat minder hoog (en misschien pallets waardoor ze lucht doorlaten). En dan kan ik daar het gemaaide gras, onkruid, afval uit de moestuin, etc opgooien . Dan kan het composteren.

Mijn twijfels:
- Het gaat schimmelen en rotten (dat is de bedoeling bij composteren), maar ja, dat deed het op die kinderboerderij ook.
- Ik maai het gras eens in de 3-4 weken, dus het is niet heel erg kort gemaaid en dat mochten ze volgens mij juist niet eten.

Mijn idee:
- volgens mij gaan ze er bij iedere gooi extra erop enorm genieten en graven, waardoor ze het luchtig houden en het composteren enorm kunnen helpen.

Bevindingen, meningen en tips zijn welkom :)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Compostbak in de kippenren

Berichtdoor Trea » 27 apr 2018 02:33

Kan prima. Niet meer dan ca 50 % gazon en er geen snijbloemen en gekookt etensafval opgooien. Vinden kipjes erg leuk omdat er veel insecten in komen.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Compostbak in de kippenren

Berichtdoor Skipper » 27 apr 2018 13:54

Leuk voor de kippen! Hier niet echt een compostkist, maar meer een ongecontroleerde hoop in een hoek van de tuin. Het is een vast onderdeel van de scharrelronde. Ook komt daar wel gemaaid gras op dat soms vrij lang is. De kippen krabbelen er graag rond. Volgens mij meer op zoek naar insecten en wormen dan dat ze het groenafval eten. Het tuinafval wordt vooral al krabbelend in de rondte gegooid :-D Dus ze houden de boel inderdaad lekker luchtig. En waarom halfverlept gras eten als er ook vers groen te scharrelen is. Slimme kips!

Laat je weten hoe het er uit komt te zien en hoe het bevalt? Misschien kan ik je idee pikken haha :gossip:

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Compostbak in de kippenren

Berichtdoor Jan Bollen » 27 apr 2018 14:42

Ik heb soms een hele hoop gras uit de rennen als de kippen het niet meer kunnen bijhouden. Ik leg dat dan op1 grote hoop. Daar wordt wel wat rond gescharreld maar de hoop blijft daar soms 1 maand soms 2 maanden liggen en dan op 1 dag beginnen ze er aan en dan kan je 's avonds geen hoop meer vinden maar een uit elkaar gescharreld overschot. Wanneer de hoop gras rijp is om uit elkaar te scharrelen zou ik niet weten. De kippen weten het wel.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten