schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Trea » 12 mei 2018 18:17

Een van mijn kippen ging ooit een nest eieren aan verzamelen onder een conifeer. Ook geen probleem.

Fijn voor je kippen als er boomstronken / takken liggen om op te zitten.

Dierenfan
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2018 19:38
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Dierenfan » 13 mei 2018 00:06

Hoi, wij hebben net kippen en laten ze loslopen door de tuin wanneer wij erbij zijn. (Meestal) :gutgut:
Laatst zaten we te eten (en kippen waren los in de tuin maar we hadden er wel uitzicht op) en ineens zagen we de kippen naar de andere kant van de tuin vliegen en er bleek dus een kat te zitten. Vanmiddag ook, ineens vlogen de kippen (in het hok zelfs en ik zat in de tuin) op. Dus opletten voor katten is een tip!
Ik merk wel dat de kippen het fijn vinden om in de tuin rond te scharrelen :mrnono:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Trea » 13 mei 2018 01:28

Gewone katten laten kippen schrikken maar zullen ze niet echt pakken. Zelfs hollandse krieltjes worden niet gepakt door huiskatten die wel graag een vogeltje of een muis pakken.

Met kuikens moet je natuurlijk wel oppassen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Isabel » 13 mei 2018 11:47

Katten blijven jagers: er liep hier een zeer moordlustige kat rond. Paar serieuze pogingen ondernomen om mijn krieltjes te pakken. Dier is gelukkig hemelen. De kat. :mrgreen:

kip2018
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2018 22:48
Land: nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor kip2018 » 24 mei 2018 22:46

Hoi Stella, wij lieten onze vorige kippen ook overdag in een buiten ren (was eigenlijk meer een omheining rondom het kippenhok) lopen zonder iets erboven én wij wonen ook landelijk. Maar toen werd een van onze kippen door een roofvogel van bovenaf gepakt. Door die ren kon de kip ook nergens heen en werd hij in de hoek gedreven en tja... dat was geen fijn gezicht toen wij thuis kwamen. De volgende dag zat de vogel klaar om de volgende 'snack' op te halen. Maar dat wisten we dus gelukkig te voorkomen. Dus mijn tip: bescherming van een ren van boven is als je landelijk woont wel handig. Als ze vrij kunnen lopen in een tuin, kunnen ze nog ergens naar toe vluchten, maar in zo'n rennetje kunnen ze dus nergens heen.

Dus nu wij nieuwe kuikens hebben (nu 7 weken oud), hebben wij ook een nieuw hok mét (ruime!) overdekte buitenruimte gemaakt, met mooi boomstammetje erin, wat zitstokjes, een autoband met zand (Op stenen met een laag zand erover trouwens, ideaal en de beste grondbedekking die we tot nu toe gehad hebben trouwens, geen modderige kuilen en troep meer). Ja het is echt een kippenparadijs geworden :)

Het idee is als ze meer gewend zijn ze dan s'avonds als we thuis komen ze nog verder een uurtje in de tuin te laten scharrelen. Dat deed de mevrouw waar wij de broedeieren haalden ook en vond ik wel een goed idee. Dan gaan ze na een uurtje ofzo vanzelf weer op stok en hebben ze toch lekker even extra (want in de buitenren hier hebben ze ook al genoeg ruimte) kunnen rondlopen en is niet de hele tuin gelijk omgeploegd door ze :)

groet Esther
(ps op tuinblogger.nl heb ik ook een blog over onze kippen en zie je ook ons nieuwe kippenhok)

Succes.

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Stellaatje » 25 mei 2018 07:03

Wat vervelend, Esther! Lijkt me heel naar om mee te maken.

Het deel van de tuin dat voor de kipjes is afgezet biedt best veel schuilmogelijkheden. Er staan struiken, een heg, een boomstronk met takken waar ze een stukje onder kunnen. Ook kunnen ze achter het hok gaan zitten als er geval dreigt.

kip2018
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2018 22:48
Land: nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor kip2018 » 25 mei 2018 09:11

o dan is het gevaar van boven wel te ontwijken! Succes groetjes


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten