Maatvoering Brahma kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Maatvoering Brahma kippenhok

Berichtdoor M altispinosus » 26 mei 2018 11:50

Hallo,

Voor mijn nog te bouwen brahma kippenhok ben ik op zoek gegaan naar afmetingen en grote van alles in en om het hok. De volgende maten heb ik op het forum kunnen vinden. Het hok is bestemd voor 4 brahma's en zou plaats moeten bieden aan 6 stuks (nog in onderhandeling of het er 6 mogen worden)

Deuropening naar nachthok; 30*30 cm t/m 40*50 cm
Legnesten 40*40cm of 50*50 cm
Zitstok dikte 50-70 mm
Hoogte zitstok vanaf de grond 30-50 cm
Grote hok: 1m² per kip
Grote ren: 15+12+10+10 (+10+10) = 47 m² (67 m²) Ren word minimaal 75 m² kan eventueel nog groter naar 100 m² als dit nodig mocht zijn

Wat ik niet heb kunnen vinden is de lengte van de zitstok. Hoeveel cm per brahma of hoeveel in totaal voor max 6 brahma's?

Kan ik verder met mijn ontwerp en de bovenstaande maten gebruiken?

mvg Ronald

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Maatvoering Brahma kippenhok

Berichtdoor Fryske » 26 mei 2018 13:56

De m2 van het nachthok komt niet zo precies. De lengte van de zitstok wel. Ik reken 25 cm. voor de groten. Krielen 15 cm. Moeten de legbakken ook in her nachthok dan maak je hem wat groter. Kunnen die in een overkapte ren dan kan het weer wat kleiner. Maar net wat je wilt. De maten van de ren is alleen als ze er altijd zitten. Mogen ze gewoon los en is het alleen voor in de ochtend en om te schuilen dan hoeft hij niet zo groot natuurlijk.

Veel plezier met voorbereiden. :duimop:

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Maatvoering Brahma kippenhok

Berichtdoor M altispinosus » 27 mei 2018 00:12

Bedankt voor je reactie Fryske,

Dus met een stok van anderhalve meter zit ik wel goed. De kippen zullen idd alleen in het hok komen om te slapen en eieren te leggen. Ze krijgen buiten alle ruimte, ook om droog en uit de wind te zitten.

Moeten de legbakken ook in her nachthok dan maak je hem wat groter.

Het nachthok bedoel je toch, niet de stok toch?

Voor 4 kippen zijn 2 legnesten toch voldoende maar zijn 2 legnesten ook voldoende voor 6 bramha's?

De maten van de ren is alleen als ze er altijd zitten. Mogen ze gewoon los en is het alleen voor in de ochtend en om te schuilen dan hoeft hij niet zo groot natuurlijk.

Ze mogen los op 75 m², dit is de ruimte (ren) die ik wilde afzetten en waar ze dan de gehele dag scharrelen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Maatvoering Brahma kippenhok

Berichtdoor Trea » 27 mei 2018 01:15

Waar de kippen s nachts op stok slapen is het nachthok. De meeste kippenhouders maken/plaatsen daar in de buurt ook de legnesten. Voor 6 hennen zijn 2 legnesten ruim voldoende.

Als de kippen ochtends wakker worden als het licht wordt willen ze graag naar buiten. In de zomer is dat meestal als jij nog op een oor ligt. Heb je een nachthok met daaraan vast een kleine overdekte en roofdierveilige ren dan kun je het nachhok openlaten en kunnen de kippen in de kleine ren tot je ze loslaat.
Heb je alleen een nachthok waar je ze veilig in op kan sluiten? Dan is het fijn als ze daarin ruimte hebben tot jij het hok openzet. 1m2 per kip (grote kippen) is dan wel fijn.
Een andere optie is een automatisch kipprnluikje die je dan zo instelt dat de kippen bv een half uur na zonsopgang naar buiten kunnen.

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Maatvoering Brahma kippenhok

Berichtdoor M altispinosus » 27 mei 2018 08:59

Duidelijk verhaal Trea.

De kippen komen op een moestuin complex en daar lopen meerdere kippen rond. Vossen hebben ze daar nooit gezien en de laatste kip die gedood was door een roofdier was ruim een jaar geleden. Hokken worden voor de nacht niet afgesloten op het complex.

Echter wil ik dit risico niet nemen en uiteindelijk de gehele ren 75 m² roofdier-proof maken. Op deze wijze worden de fruifboompjes die in de ren komen, ook beschermd tegen de vele kraaien en duiven.
Er komt een gehele kooi met netten over de tuin heen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Maatvoering Brahma kippenhok

Berichtdoor jantien » 27 mei 2018 10:40

Klinkt allemaal heel goed en de maten ook.
Maar als je echt een roofdierveilige ren wilt maken , zorg dan dat je de bovenkant ook met goed gaas dichtmaakt en niet met netten.
Zo weet je zeker dat ze veilig zitten, mocht er toch eens een vos voorbij komen.
Hier ook 19 jaar geen vos gezien, dieren nooit opgesloten (had wel al een ren van 100m2 vosproof maar ja die kwam daar toch nooit?) tot op een dag...dat wil je echt niet meemaken :puppydogeyes:
Iets meer werk misschien met gaas, maar daarna er nooit meer naar om hoeven kijken, ik ben er na bijna 30 jaar nog steeds blij mee (dank je pap ) :duimop:

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Maatvoering Brahma kippenhok

Berichtdoor M altispinosus » 27 mei 2018 12:46

Beste Jantien,

Het was zeker de bedoeling om de ren met gaas af te dekken en niet met netten. Moestuin is 200 m², daarvan is 75 m² voor de brahma's. Om het geheel staat een hek van ruim een meter hoog. Het gedeelte met kippen wordt afgewerkt met gaas. De andere 125m² dek ik af met netten om de vogels buiten te houden. Bovenkant gaas en net zit dan op 2 meter.
Wat bedoel je precies met "goed" gaas? maas grote?

Kippenhok is inmiddels gereserveerd; heb een "opknap tuinhuisje" op marktplaats gevonden. 2.80m bij 2.00m.

Zal eens wat tekeningen uitwerken over de ideeën die ik heb.

wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Maatvoering Brahma kippenhok

Berichtdoor jantien » 27 mei 2018 12:54

Goed gaas is stevig gaas, niet dat slappe kippengaas etc.
Daar komt een eventuele vos gewoon doorheen.
Heerlijk een tuinhuisje voor de kippen, ik zweer er ook bij. Makkelijk om schoon te maken en de dieren kunnen daar heerlijk vertoeven als het buiten guur en koud en nat is :duimop:

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Maatvoering Brahma kippenhok

Berichtdoor M altispinosus » 28 mei 2018 18:47

Niet gehinderd door enige eerdere kippen ervaring, kreeg ik dit idee voor een zitstok.

Afbeelding

Op youtube meerdere filmpjes gezien waar de kippen in de bomen slapen, natuurlijk gedrag toch? enkeling nagelaten die een "grond-slaper" is toch?

Het idee van een soort van "natuurlijke" boom als zitstok. De stam zit in de bodem en plafond bevestigd met draadeind. Hierover heen de anti bloedluis/mijt bakjes met olie.
De takken breed genoeg voor 2 kippen. Zodat ze niet allemaal op dezelfde tak kunnen zitten. Dit om boom nog enigszins in balans te houden.
Alle takken op dezelfde hoogte, zodat alle even hoog zitten. Op de tekening 4 stuks, meer of minder?
Draadeind om met moeren ed het geheel vast te zetten en indien nodig uit te nemen.
De boomstam en takken worden glad afgewerkt en wit geschilderd. Boomstam breder als bloedmijt bakje, valt er geen vuil in.

Wat denken jullie? Gaan ze hierop zitten? of moet ik dit idee vergeten en een rechte zitstok ik het hok plaatsen? :lol:

mvg Ronald


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten