Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Raya » 11 nov 2018 11:22

Super! :duimop:

lekkerding
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2018 21:07
Land: Gelderland
M/V: V

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor lekkerding » 18 nov 2018 00:00

Wat een gaaf hok zeg. En ik heb genoten van die video! Wat een geweldige beesten. Ik hoop op meer foto's.

lekkerding
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2018 21:07
Land: Gelderland
M/V: V

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor lekkerding » 18 nov 2018 00:01

Wat een gaaf hok zeg. En ik heb genoten van die video! Wat een geweldige beesten. Ik hoop op meer foto's. :gulzig:

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor M altispinosus » 04 sep 2019 15:22

Hallo,

Het is (te) lang geleden dat ik hier een update heb geplaatst. Echter heb ik niet stil gezeten in de moestuin.

Na een enkele mislukte pogingen om draaideuren in het nachthok te plaatsen ben ik tot de conclusie gekomen dat draaideuren niet handig zijn. Hoe ik ze ook plaatste, het was niet handig, de draaideur zat altijd wel in de weg. Het zijn daarom schuifdeuren geworden. 2 platen waarin ik gaten heb gezaagd met daar tegenaan gaas.

Afbeelding

ChickenGuard met mijn zelfgemaakt luikje wat nu twee hokken bedient. Nu slapen de kippen nog beneden maar het is de bedoeling dat ze naar boven gaan. De begane grond is gereserveerd voor een broedse kip om ongestoord te broeden of als quarantaine ruimte.

Afbeelding

Tevens wilde ik preventieve maatregelen nemen tegen bloedluis door het plaatsen van bloedluis bakjes onder de zitstok. Een zitstok over de breedte ging niet ivm de schuifdeuren en over de lengte bleek mijn luikje in de weg te zitten.
Niet gehinderd door enige kennis en ervaring in het houden van kippen is dit mijn oplossing; een vierkante zitstok op 4 pootjes. 2 pootjes was te wankel.

Afbeelding

m8 draadstaal (1m) door de bodemplaat en gefixeerd met diverse moeren. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik op deze wijze de hoogte van de zitstok kan aanpassen. Mijn brahma's komen amper van de grond af, denk dat ik ze teveel verwen :gutgut:
Zitstok is 70 mm breed en de hoeken zijn afgerond met een bovenfrees

Afbeelding

Ruimte tussen zitstok en de wand is 20 cm. Aan de achterzijde van het vierkant komen mijn twee legnesten te staan. De legnesten komen dus op de zitstok te staan. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik denk dat ik hiermee zowel mijn zitstok als legnesten bescherm tegen bloedluizen.

In het onderste hok wil op dezelfde wijze een zitstok plaatsen, maar dan met de bloedluisbakjes aan de bovenzijde van de stok.

Nu was ik benieuwd naar jullie reacties; zelf heb ik nu al mijn twijfels of die 20 cm voldoende is? of zitten ze dadelijk met hun kop/kont tegen de wand aan?

mvg Ronald

ps je kan volgens mij je kippen geen groter plezier doen, dan ze toegang geven tot je composthoop :gulzig:



Zie hier mijn 6 weken oude bonte leghorn kuikens

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 sep 2019 17:08

Creatief. :mrgreen:

Ik stel me wel vragen bij de uitstekende einden van de bouten. En of, als je de legnesten op de stok plaatst, ze niet gewoon in of zelfs bovenop de legnesten gaan slapen. Kippen willen nl hoog zitten...

Verder vind ik het wel een leuk concept van zitstok, als het anders niet past in je hok.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor jantien » 16 sep 2019 17:24

Ik zelf denk dat dit de bloedluis niet gaat tegenhouden.
Ze komen, al dan niet op zitstok, toch tegen de binnenwanden van het hok aan.
Gewoon goed in de gaten houden en als preventief middel, hok van binnen volledig insmeren met papje van water en diatomeenaarde.
Maar mooi hok verder hoor :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten