Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor M altispinosus » 31 mei 2018 15:31

Hoi,

In dit topic wil de vorderingen van mijn tuinhuisje-kippenhok knutselproject gaan bijhouden. (incl veel foto's ;)). Na vele uren lezen, foto's kijken en nachtelijke uren op youtube, heb ik wel een idee gekregen hoe ik het hok wil gaan maken.

Afbeelding

Het tuinhuisje in originele staat. 260 breed, 200 diep en de nok van het dak zit op 200. Iets te laag voor mijn lengte van 185. Het huisje uuhh de losse rabat planken worden nog eerst geschuurd en van een likje verf voorzien alvorens hij weer in elkaar word gezet. Daarna wil ik huisje naar eigen inzicht en de wensen van de kippen verder aanpassen. Hiervoor ga ik allerlei houten planken en palen gebruiken die ik nog heb liggen.

Afbeelding

Een kleine toelichting op de tekening. Wat ik vooral voor ogen heb is dat het hok praktisch dient te zijn. Hiermee bedoel makkelijk in het onderhoud en zoveel mogelijk op werk hoogte. Dus niet teveel bukken en krom staan :gna:
De bodem van het hok dan op "aanrecht hoogte" Zodat ik staand het hok kan schoonmaken, de eieren kan rapen en de kippen kan inspecteren op ziektes en aandoeningen.

Het eerste idee is om de achterste helft van het huisje te gebruiken als nachtverblijf. Het kleine stukje onder het raam heb ik er later bijgetekend. Daar ik de ruimte binnen voor de kippen wilde vergroten. Of dit het gaat worden weet ik nog niet, ik kan dan minder makkelijk in de hoek rechtsachter. Daarnaast is de (grijze) ren ook voorzien van een waterdicht dak.

De legnesten en zitstok zijn uitneembaar en staan op het vinyl in het nachthok. De bodem, achter en zijkanten wil ik maken van beton/multi-plex oid, gladde witte wanden die makkelijk schoon te houden zijn.

Het nachthok word gereinigd door de (groene) deurtjes te openen om zo de bodem schoon te vegen in de kruiwagen.

De zon komt op aan de rechterzijde, schuin op de hoek en draait voor het huisje door om vervolgens links achter onder te gaan.

Over 2 weken wil ik starten met het knutselen, tot die tijd zal de tekening nog wel een paar keer veranderen. Terwijl ik dit bericht nalees, teken ik in paint een nieuw ontwerp :gna:
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, op en/of aanmerkingen.

mvg Ronald

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Fryske » 31 mei 2018 17:33

Leuk idee! Laat maar komen die foto's altijd leuk om te volgen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Roan12 » 31 mei 2018 18:54

Dat wordt een mooi project!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Trea » 01 jun 2018 00:11

Mooie schuur? :duimop:

Als je platen (als betonplex) tegen de houten wanden maakt creeer je een dubbelwandig hok met ruimtes waar je bloedluizen nooit meer uitkrijgt als ze daar in komen.
Ik zou dat niet doen. M.i. Kun je beter de kieren insmeren met diatomeeenaarde en de wanden eventueel witkalken (hokkenwit).

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor DenR » 01 jun 2018 10:43

De bodem op aanrechthoogte kan ik inderdaad enorm aanbevelen!
Ik heb dat ook in mijn nachthok.
Afbeelding
Heel makkelijk om alles schoon te houden zo en onder het hok heb je opbergruimte.

Denk er om dat je zo weinig mogelijk kieren en naden hebt.
Alle wanden in mijn hok zijn glad en de naden afgekit. Vorig jaar had ik toch wat bloedluis (geen invasie), omdat de zitstok aan de onderkant een noest had, waar ze inkropen. De stok was er alleen ingeschroefd, zodat ze ook tussen de wand en de kopse kant van de stok konden kruipen. Dit voorjaar hebben we een nieuwe stok gezaagd, geschuurd en geverfd en de naden met de wand ook afgekit. Onder in het legnest ligt diatomeeënaarde en tot op heden gelukkig nog geen bloedluis meer gezien.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor jantien » 01 jun 2018 13:24

Je wilt dus een hok in het tuinhuisje maken begrijp ik.
Zorg dat de wanden van van het hok niet gelijk op de wand van het tuinhuisje worden gemaakt of gebruik bv de wand van het tuinshuisje als wand voor het hok.
Zorg in ieder geval dat je geen dubbelwandig iets krijgt, want oh oh, dat is vragen om ellende.
Ik heb een aantal tuinhuisjes hier staan waarvan 1 dubbelwandig.
Met byemite heb ik dat hok nu zeer goed onder controle terwijl ik in de enkelwandige hokken eigenlijk nooit meer problemen heb. Ik vet wel alle uiteinden van de stokken en planken dik in met vaseline.
Ik doe in zo'n tuinhuisje wat jij nu hebt enkel wat zitstokken en zitplanken en heb wat legnesten geplaatst.
Meer niet. Schoonmaken is een eitje, voerton kan in hok geplaatst worden, klaar :duimop:

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor M altispinosus » 01 jun 2018 14:50

Trea schreef:Mooie schuur? :duimop:
Als je platen (als betonplex) tegen de houten wanden maakt creeer je een dubbelwandig hok met ruimtes waar je bloedluizen nooit meer uitkrijgt als ze daar in komen.
Ik zou dat niet doen. M.i. Kun je beter de kieren insmeren met diatomeeenaarde en de wanden eventueel witkalken (hokkenwit).


jantien schreef:Je wilt dus een hok in het tuinhuisje maken begrijp ik.
Zorg dat de wanden van van het hok niet gelijk op de wand van het tuinhuisje worden gemaakt of gebruik bv de wand van het tuinshuisje als wand voor het hok.


Als eerste bedankt voor de reactie en het meedenken :duimop:

Dat van die mijten en dubbele wanden had ik ook aan gedacht. Het idee is om een "los" hok op horizontale balken te plaatsen. Zodat indien nodig het binnenhok eruit kan en/of goed gereinigd kan worden indien nodig.

Een volgend idee was om het binnenhok op poten te plaatsen. Op van die pootjes die onder je keukenblok zitten oid. Die zijn ook nog eens te vullen met olie en is het gehele hok beschermd tegen bloedluis/mijt.
Aan de bovenkant kan het hok ook geklemd worden tussen en horizontale balk boven het hok.
Indien er zijwaartse schommelingen zijn, word ie ook hier geklemd.

Afbeelding
Zijkanten, onderkant, bovenkant en achterkant is dicht.
Voorkant met gaas bekleden (gele kruizen) en de deurtjes hangen aan de groene balken

Het wordt iig een los binnenhok, wat al dan niet op poten staat, wat uitneembaar en reinigbaar is.

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor M altispinosus » 12 okt 2018 01:31

Het project heeft even stil gestaan :oops: maar de laatste weken is het dan echt van start gegaan.

Alle bovenstaande ideeën zijn de prullenbak in gegaan en ik ben maar rap gaan timmeren. Ik had immers een mail gehad waar me werd medegedeeld dat ik mijn 3 kippen kon ophalen.

Afbeelding

Als eerste lopen slepen met het huisje om te kijken wat de beste plaats zou zijn. Huisje afgebroken tot de laatste 2 rijen. Huisje recht gezet, hoeken 90 graden en deze gebruikt om in de hoeken 4 "paalpunthouders" de grond in te slaan. Vier hoekpalen 9*9 in de houders en waterpas gezet. Om vervolgens het huisje vanaf boven naar beneden terug op te bouwen.

Afbeelding

Enkele rijen nieuwe rabbatdelen en 2 oude balken uit mijn oude schuur bevestigd om dadelijk de golfplaten van mijn oude schuur te dragen. Het dak werd tijdelijk dichtgemaakt met zeil. Mijn dames waren inmiddels gearriveerd.

Afbeelding

Mag ik u voorstellen aan; Chickaletta, Skye en Everest. Met dank aan mij petekind van 5 heb ik nu Paw Patrol Brahma's :lol:
ps, inmiddels hebben ze al een andere zitstok

Afbeelding

Het resultaat van 2 weken timmeren. Komende zaterdag gaan de golfplaten het dak op en word de binnenzijde van het hok aangepakt. Ik weet het, het is niet ideaal voor mijn kippen elke nacht een hok dat er anders uitziet en niet geheel aan de eisen voldoet, maar dat is volgende week ook voorbij.

Afbeelding

Terwijl ik dagelijks aan hun hok timmer lopen de dames flink te scharrelen in de moestuin.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Isabel » 12 okt 2018 07:50

Mooie dames en ruimte! :duimop:
En met dat hok komt het ook wel goed: kippen kunnen wel wat hebben hoor. ;)

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Roan12 » 12 okt 2018 09:13

Begin ziet er al top uit! Als het straks af is, hebben de dames een werkelijk paleis.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten