Project nieuw kippenverblijf

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor Yoni » 03 jun 2018 10:06

Omdat ik graag mijn kippenbestand wat wil uitbreiden en omdat ik de kippen toch liever in een afgeschermde ruimte wil hebben in plaats van los in de tuin (ivm veiligheid voor de kippen), gaan we het verblijf vernieuwen. Er komt een nieuw, groter nachthok en een ruime ren.

Het nachthok is een kinder-speelhuis geweest. Afgelopen week hebben we hem opgehaald en gisteren zijn we begonnen met het opnieuw opbouwen ervan. Het hok is 1.60 x 1.90 en in de nok 2.00 hoog. Er heeft een veranda voor gezeten dus het dak steekt een stuk over, wat ook schuil biedt bij nattere dagen.
Afbeelding
Er is nog genoeg te doen om alles netjes dicht te maken. Daar gaan we vandaag mee verder.

Het grasveld met de fruitbomen komt op het terrein van de kippen (nu staan er nog konijnenhokken en de oude ren op, dat wordt leeg)
Afbeelding

Afbeelding


Achter het nieuwe nachthok staan een boel struiken. Dit was de favoriete plaats van de kippen toen ze nog los mochten lopen en dat hele stuk komt ook bij de ren aan:
Afbeelding

De ren wordt omheind met gaas van 1.20 hoog. Ze mogen daar straks overdag in lopen. S nachts gaan ze in het nachthok en deze gaat dan helemaal dicht.

Het geheel heeft straks een omtrek van ongeveer 50 meter. Ik denk dat ze daar wel een feestje kunnen vieren!

Op dit moment hebben we 2 Orpington hennen en een New Hampshire haan. Ik wil daar graag een aantal hennen aan toevoegen. Wat denken jullie wat geschikt zou zijn voor deze ruimte?

Ik zie dat tinypic mijn foto's heeft gekanteld, beetje jammer :(

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor Trea » 03 jun 2018 10:57

Prachtige plannen.
Een opmerking: kippen achter een draad van 1.20 of 1.50 m zijn minder veilig dan kippen los in de tuin.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor Roan12 » 03 jun 2018 11:14

Mooi project! Ben benieuwd naar de verdere uitwerking hiervan!

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor Yoni » 03 jun 2018 11:40

Trea ik snap je wel, maar ze zijn dan wel veilig voor onze hond, dat is nu het probleem een beetje.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor Trea » 03 jun 2018 13:18

Als de hond achter de draad blijft, heb je natuurlijk gelijk. Bij mijn moeder sprong een hond (bouvier) juist over de draad en waren de kippen een makkelijke prooi.

Ik heb vliegkipjes. Als mijn kipjes de hond van een buur bespeuren zitten ze binnen no time bovenop de kippenren op ca 1.80 hoogte.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor Yoni » 03 jun 2018 13:25

De hond laat de konijnen ook met rust achter gaas. Het is meer dat de lekkere hapjes niet meer voor zijn neus langs dartelen dan. Dan hebben ze hun eigen plek en daar moet de hond uit de buurt blijven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor tuff cookie » 03 jun 2018 13:51

Een ideale plek voor de kipjes en een prachtig hok !

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor M altispinosus » 03 jun 2018 23:34

Leuk project,

Ben benieuwd wat je van het tuinhuisje gaat maken. Ik zie graag foto's van de bouw en het resultaat, mss dat ik dan nog wat ideeën kan lenen voor mijn eigen tuinhuis/kippenhok projectje .

Ronald

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor Yoni » 04 jun 2018 23:04

Bedankt ik zal woensdag weer wat update foto's maken (en dan niet gekanteld hoop ik). Het hok is nu zo goed als dicht. We zijn er zondag ook nog de hele dag mee bezig geweest. Woensdag moet het worden afgewerkt en dan worden ook de stokken (in een soort trap-vorm) en legnesten erin gemaakt. Ik heb inmiddels de paaltjes om de ren staan, nu nog even een geschikt adresje vinden voor het gaas (bouwmarkten hier in de buurt verkopen het niet van 1.20 hoog) en ik heb toch wel een rol van 50 meter nodig. Ik wil ze graag komend weekend over hebben naar het nieuwe verblijf, want ik verwacht rond zondag/maandag kuikens bij 1 van de hennen. Zij blijft dan nog even met haar kroost in het oude verblijf zodat ze rust heeft met haar kinders. Aangezien het oude verblijf binnen in het nieuwe verblijf staat, houden ze wel contact met elkaar en kunnen elkaar zien. Zo kunnen ze ook goed aan de anderen wennen en straks samen.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Project nieuw kippenverblijf

Berichtdoor Yoni » 08 jun 2018 18:35

Pompiedompiedom, onze Elsa was ons te snel af! Morgen maken we het nieuwe hok en de ren af, maar vandaag trof ik dit aan :ilove: :ilove:

Afbeelding


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten